اخبار داروخانهاکسیر سلامتتغذیه سالم

قندها منابع تغذیه سلول‌های سرطانی هستند

قند فرآوری‌شده منبع انرژی است و تغییرات مختلفی در بدن مصرف کننده خود ایجاد می‌کند.
شاید شنیده‌ باشید که می‌گویند سلول‌های سرطانی از قند تغذیه می‌کنند. بله این گفته صحت دارد! قندها سلول‌های سرطانی را تغذیه می‌کنند.

سلول های سرطانی 200 برابر سریعتر از سلول های طبیعی قند مصرف می کنند.

مینگ‌یانگ سانگ، استادیار اپیدمیولوژی بالینی و تغذیه در مدرسه بهداشت عمومی هاروارد به تایمز گفت: «مصرف قند در بیماران سرطانی به تغذیه سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.»

او افزود که شواهد اپیدمیولوژیک بر این فرضیه صحه می‌گذارند.

مطالعه ۱۰۱۱ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و معاینه آن‌ها پس از یک بازه هفت‌ساله نشان داد که خطر عود بیماری یا مرگ در بیمارانی که روزانه دو وعده یا بیشتر نوشیدنی شیرین می‌نوشند، در مقایسه با بیمارانی که ماهانه کمتر از دو وعده می‌نوشند، ۶۷ درصد بیشتر است. نتایج این مطالعه در مجله پلاس وان منتشر شده است.

مطالعه اسپانیایی دیگری در سال ۲۰۲۱ در مجله تغذیه بالینی منتشر شد. این مطالعه که با حضور ۷هزار داوطلب انجام گرفت، نشان داد که مصرف هر ۵ گرم قند اضافی مایع در روز، احتمال شیوع سرطان را ۸ درصد افزایش می‌دهد. افرادی که بیشترین نرخ مصرف را داشتند، ۴۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان بودند.

یک قوطی نوشابه معمولاً حاوی ۳۰ تا ۴۵ گرم قند است.

نوشابه های گازدار، نوشیدنی‌های شیرین که در سراسر جهان رایج هستند.

مصرف قند تأثیر قابل‌توجهی روی نرخ سرطان دارد. لوئیس کانتلی، زیست‌شناس بنام و استاد زیست‌شناسی سلولی در دانشکده پزشکی هاروارد، در ایمیلی به تایمز مثالی از تایوان آورد.

کانتلی نوشت که قبل از جنگ جهانی دوم، نرخ شیوع انواع سرطان از جمله روده بزرگ، آندومتر و سینه در تایوان بسیار پایین بود. آن‌روزها خبری از نوشیدنی‌های قندی نبود.

از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ و با ورود رژیم‌های غذایی غربی- به ویژه نوشیدنی‌های شیرین- نرخ سرطان در این کشور پیوسته افزایش یافت. آن‌ها اکنون به سطحی رسیده‌اند که با آمریکا مقایسه می‌شوند.

سلول‌های سرطانی برای زنده ماندن به مقدار قابل‌توجهی گلوکز نیاز دارند.

در دهه ۱۹۳۰، اتو واربورگ، زیست‌شیمیدان آلمانی، کشف کرد که سلول‌های سرطانی مثل سلول‌های طبیعی به قند نیاز دارند اما مسیر سوخت‌و‌سازشان متفاوت است:

سلول‌های طبیعی در درجه اول گلوکز را از طریق تنفس هوازی به انرژی تبدیل می‌کنند، درحالی‌که سلول‌های سرطانی به‌جای مصرف اکسیژن از فرایند قندکافت انرژی می‌گیرند.

سلول‌های سرطانی به دلیل شیوه منحصر‌به‌فردی که در سوخت‌و‌ساز قند دارند، انرژی بسیار کمی تولید می‌کنند که کارایی چندانی هم ندارد و به همین دلیل است که ۲۰۰برابر سریع‌تر از سلول‌های طبیعی قند مصرف می‌کنند. این اشتها پیامدهای گسترده‌ای دارد.

لورنزو کوهن، نویسنده کتاب «زندگی ضدسرطانی» به اپک تایمز گفت: «سلول‌های سرطانی سوخت‌و‌ساز بدن را تحت کنترل خود درمی‌آورند.»

قند-چاقی-سرطان: یک نظریه عمومی

دکتر جرمی کرتمانسکی، دانشیار سرطان‌شناسی در دانشکده پزشکی ییل می‌گوید: «رابطه بین قند و سرطان، رابطه پیچیده‌ای است.»

قند عامل اصلی سرطان نیست، بلکه به‌طور غیرمستقیم از طریق چاقی به شیوع آن دامن می‌زند.

اِلن کمپمن، اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای در دانشگاه واخنینگن هلند، به اپک تایمز گفت: «دریافت انرژی یا کالری زیاد و سوخت‌و‌ساز ضعیف، جزو عوامل خطر سرطان‌ها هستند. مصرف زیاد قند در رژیم غذایی نیز باعث افزایش دریافت انرژی می‌شود.»

او افزود: «کنترل وزن مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای پیشگیری از سرطان انجام دهید.»

مطالعه‌ای آینده‌نگر که با حضور بیش از ۳۵هزار داوطلب انجام گرفت، نشان داد افرادی که روزانه بیش از یک‌بار نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشند، نسبت به افرادی که بندرت از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، ۱۸ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی قرار دارند.

مقاله تحلیلی منتشرشده در مجله سرطان‌ها در سال ۲۰۲۳ نشان داد که حدود ۴۸ درصد از موارد سرطان به چاقی مربوط می‌شود. نام چاقی با شیوع ۱۳ نوع سرطان از جمله سرطان سینه، روده بزرگ، آندومتر، کبد، معده و تیروئید گره خورده است.

رژیم غذایی با قند بالا به انباشت چربی در بدن، به ویژه در ناحیه شکم، منجر می‌شود. دانشمندان بر این باورند که نقش چربی فراتر از ذخیره انرژی است.

به گفته آن‌ها، چربی به‌عنوان یک غده درون‌ریز بسیار فعال عمل کرده و باعث ترشح مواد مختلف از جمله هورمون‌ها می‌شود. چربی مازاد با مختل کردن تعادل ترشحات به شیوع سرطان دامن می‌زند.

سلول های چربی در بافت چربی

با این‌حال، چنان‌که کارشناسان می‌گویند و در مطالعات مختلف نشان داده شده است، قند به شیوه‌های مختلف به شیوع سرطان دامن می‌زند.

با توجه به ملاحظات اخلاقی و مشکلات عملی در انجام آزمایش‌های لازم، اثبات ارتباط مستقیم بین قند و سرطان چالش‌برانگیز است.

شکر باعث ایجاد تغییرات مختلفی در بدن شما می شود که در نهایت منجر به افزایش خطر سرطان می‌شود.

شکر باعث ایجاد تغییرات مختلفی در بدن شما می شود که در نهایت منجر به افزایش خطر سرطان می‌شود. در یکی از این مطالعات، که در سال ۲۰۲۰ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، بیش از ۱۰۰هزار داوطلب بزرگسال فرانسوی به مدت چندسال مورد بررسی قرار گرفتند.

خطر ابتلا به سرطان در افرادی که بیشترین میزان مصرف قند را داشتند، در مقایسه با افرادی که مصرف حداقلی داشتند، ۱۷ درصد بیشتر بود. سطح ریسک به ویژه در مورد سرطان سینه افزایش یافته بود که نرخ آن به ۵۱ درصد می‌رسید.

ارتباط بین قند و سرطان حتی پس از کنترل وزن و تنظیم شاخص توده بدنی نیز قابل‌توجه بود. این مطالعه نشان داد که قند می‌تواند همچنین از راه‌هایی غیر از افزایش وزن نیز به شیوع سرطان دامن بزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا