اخبار داروخانهاکسیر سلامت

اهمیت ورود داروخانه‌ها به فضای کسب‌وکارهای نوپا

واژه کسب‌وکارهای نوپا امروز جزوی از ادبیات اکوسیستم کارآفرینی کشور شده است، به‌گونه‌ای که دیگر کمتر حوزه کاری همچنان علاقه‌مند به استفاده از مدل‌های سنتی کسب‌وکار است، تغییرات بنیادی باتوجه‌ به آخرین و به‌روزترین آموزش‌ها در حوزه مدیریت، ترسیم فرهنگ سازمانی پویا و خلاقیت محور باعث شده شاهد رشد و موفقیت سرسام‌آور تعدادی از این کسب‌وکارها باشیم، اما برای بررسی این مطلب پیش از هر چیز بیایید به یک سؤال پاسخ دهیم، استارتاپ یا همان کسب‌وکار نوپا دقیقاً چه کسب‌وکاری است؟
استارتاپ چیست؟

شاید شما هم در پاسخ به سؤال استارتاپ چیست بگویید شرکتی که سریع رشد می‌کند، اما تنها این نیست، استارتاپ فرایند به حرکت درآوردن یک ایده است و صرفاً به هر شرکت تازه تأسیسی استارتاپ نمی‌گویند. چنین شرکتی ظرفیت بالایی برای رشد سریع دارد.

چندین تفاوت میان استارتاپ و کسب‌وکار سنتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن خلاقانه و نوآورانه بودن استارتاپ‌ها، رشد سریع آن‌ها، تکیه بر فضای مجازی و اینترنت برای خدمت‌دهی و گستردش کار و جذاب بودن برای سرمایه‌گذاران و صدالبته ریسک‌پذیری بالای آن است. اما تفاوت‌های دیگری هم وجود دارد مانند: نرخ رشد متفاوت، تأمین مالی متفاوت و ماهیت اصلی ایده.

 

 

عوامل مختلفی وجود دارد که مرز میان یک شرکت جاافتاده و یک شرکت استارتاپی را مشخص می‌کند. شرکت‌هایی مثل گوگل، فیس‌بوک، آمازون نمونه‌های استارتاپ‌های موفقی هستند که روند کسب‌وکارهای حوزه خودشان را تغییر دادند. در واقع استارتاپ‌ها وظیفه توجه به آنچه بیشتر می‌توان تأمین کرد، پرکردن شکاف‌های موجود در بازارهای فعلی و متحول کردن بازارهای سنتی را به دوش می‌کشند.

 اما باید بدانید که قرار نیست یک استارتاپ تا پایان عمر کسب‌وکار، استارتاپ بماند! زمانی هست که این استارتاپ‌ها تاحدامکان شکوفا می‌شوند و در همین زمان است که عنوان استارتاپ را رها می‌کنند.

حالا که تصویری از چیستی یک استارتاپ دارید بیایید با هم نگاهی به عواملی بیندازیم که یک شرکت استارتاپی را شکل می‌دهند.

 

 

رشد

همه استارتاپ‌ها کار خود را در قالب کسب‌وکارهای کوچک شروع می‌کنند، اما همه کسب‌وکارهای کوچک استارتاپ نیستند. تفاوت کلیدی، در نگاه آنها نسبت به رشد نهفته است.

استارتاپ‌ها برای رشد سریع طراحی شده‌اند؛ به همین خاطر است که امروزه اکثر کارآفرینان، کار خود را در کسوت استارتاپ‌های حوزه فناوری شروع می‌کنند چراکه اینترنت، فارغ از زمان و مکان، بازار بسیار پهناوری را در اختیار شرکت‌های آنها قرار می‌دهد.

البته همه استارتاپ‌های حوزه فناوری لزوماً به بازار عظیمی نیاز ندارند. اگر محصولی گزینشی برای نیازهای یک بازار ویژه داشته باشید، بازار هدف خود را از قبل انتخاب کرده‌اید.

برای رشد سریع باید محصولی داشته باشید که از قابلیت ایجاد تقاضا برخوردار باشد. استارتاپ شما باید محصولی تولید کند که بتواند بازار را بر هم زده یا محصول موجود را به بازار جدیدی ببرد.

 

 

اشتیاق محوری

استارتاپ شغلی است که نمی‌توانید از آن دست بکشید. محصول شرکت‌های استارتاپی چیزی است که شور و شوق آنها را برانگیخته و در حالت آرمانی، هرگز پیش از این تجربه نشده است.

این اشتیاق، کارآفرین را به سمت عبور از محدودیت‌ها سوق می‌دهد. راه اندازی کسب و کار خودتان می‌تواند نبردی واقعی باشد، اما باید به گروهتان نشان دهید که این ایده چقدر برای شما می‌ارزد. کارآفرین، افرادی را دور خودش جمع می‌کند که قابلیت ایده‌اش را فهمیده و تمایل داشته باشند روی همین ایده کار کنند. مسئله تجربه و آزمون و خطا مطرح است، چرا که نمی‌دانید ایده شما چطور از آب در خواهد آمد، یا مشتریان چه واکنشی نسبت به محصولتان نشان خواهند داد.

 

 

ایجاد تغییر

این هدف مشترک همه استارتاپ ها است که تغییر ایجاد کرده، نوآوری کنند، و شیوه‌های سنتی انجام کارها را دگرگون سازند. مسئله فقط عرضه محصولات جدید نیست، استارتاپ می‌تواند روی اجرای کارها هم متمرکز شود، یعنی نحوه عرضه محصول. مثلاً چه کسی فکرش را می‌کرد که می‌شود پوسته‌ای مصنوعی روی میوه‌ها کشید تا برای مدت طولانی‌تری تازه بمانند؟ بله، امروز استارتاپ‌هایی از این‌ دست، پا به میدان گذاشته‌اند. بنابراین برای پاسخ به سؤال “استارتاپ چیست؟” آسان‌تر است که بگوییم، استارتاپ چیزی است که جهان را تغییر داده و کارها را تسهیل می‌کند.

 

خلاقیت و تنوع

بدون شک، استارتاپ دربارهٔ نوآوری است، یا به شکل عرضه محصول جدید یا حل مسئله‌ای منحصربه‌فرد. این نوآوری را می‌توان در مدل کسب‌وکار یک استارتاپ هم دید. شخص کارآفرین می‌تواند ایده‌های خود را بر اساس چرخه‌های رقبای هدفش بنا کند، تا شکاف موجود در بازار پر شود. مسئله، پیاده کردن خلاقیتتان در زندگی، و به تحقق رساندن ایده‌هایتان است.

همچنین به یاد داشته باشید که هرگز نباید کاملاً شیفته ایده خود شوید. استارتاپ‌ها شبیه کتابی با پایان باز هستند که حاضرند به‌خاطر متناسب شدن ایده‌هایشان با بازار، پذیرای تغییرات تازه باشند.

 

 

مدل کسب‌وکار انطباقی

برای هر شرکتی، هیچ مدل کسب‌وکاری وجود ندارد که کاملاً کارآمد بوده و تمام جنبه‌های کسب‌وکار او را پوشش دهد. یک شرکت استارتاپی می‌تواند برای رسیدن به چیزی که تمام جنبه‌های کسب‌وکار او را تأمین کند، دست به نوآوری در یک مدل کسب‌وکار هم بزند. مدل او، می‌تواند فصل مشترک دو یا چند مدل کسب‌وکار باشد. مثلاً، مدل کسب‌وکار Airbnb ترکیبی از مدل‌های گردآورنده، عندالمطالبه، و فروشگاه برخط است.

یک استارتاپ به دنبال مدلی مقیاس‌پذیر می‌گردد که تمام جنبه‌هایشان را برآورده کرده و مجهز به اسباب درآمدزایی و سودآوری در طول زمان باشد. به‌طور کلی، مؤسسان استارتاپ مدل‌های مختلف کسب‌وکار را امتحان می‌کنند تا به مدل پایدار منحصربه‌فردی برسند که انطباق‌پذیر بوده و بتوان آن را به مرور زمان تغییر داد. مثلاً، Netflix در ابتدا یک سرویس اجاره دی‌وی‌دی برخط بود، پس از مدتی با تغییر فن آوری ویژگی‌هایی را در مدل کسب‌وکارش گنجاند که این شرکت را به یکی از غول‌های صنعت پخش ویدیوی آنلاین تبدیل کرد.

حالا که بیشتر از قبل با کسب‌وکارهای نوپا آشنا شده‌ایم بهتر است بیشتر به سراغ حوزه سلامتی و ارتباطش با دنیای استارتاپی برویم، تا همین امروز صدها استارتاپ در حوزه سلامتی در حال فعالیت هستند، شاید بتوان این کسب‌وکارها را به چند گروه تقسیم کرد:

  • کسب‌وکارهای مربوط به سبک زندگی سلامت
  • کسب‌وکارهای حوزه نوبت‌دهی و خدمات مشاوره
  • شرکت‌هایی که در حوزه تولید دارو و تجهیزات مشغول به کارند

حتی در این حوزه شتاب‌دهنده‌های قویی چند سالی می شود که کار خود را آغاز کرده‌اند. اما آنچه که به‌خوبی در این شرایط به چشم می‌آید، جای خالی شرکت‌هایی است که وظیفه ارائه خدمات داروخانه‌ای را به عهده می‌گیرند.

مسلم است که با وجود قوانین سختگیرانه و گاهی اوقات دست‌وپاگیر ارائه خدمات داروخانه‌ای آن هم در سطح گسترده کار آسانی نیست اما کار در شرایط سخت و غیر قابل پیش بینی کی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک استارتاپ است! همین مسئله باعث شد تا دارو دات‌کام به‌عنوان یک تیم پیشرو تصمیم به شروع کسب‌وکاری در حوزه ارائه خدمات داروخانه‌ای بگیرد، تصمیمی که منجر به ساخت داروخانه‌ای آنلاین با همه ویژگی‌های خاص خودش شد.

 

 

چرا داروخانه آنلاین؟

گذر همه ما به داروخانه‌ها افتاده است، اما داروخانه آنلاین چند مزیت اساسی نسبت به داروخانه‌های فیزیکی و سنتی دارند. یک داروخانه اینترنتی به شما امکانات تازه‌تری را ارائه می‌کند، ازجمله:

  • دسترسی ساده‌تر به محصولات متنوع

تنها چند کلیک برای یافتن و خرید محصولات یک داروخانه آنلاین نیاز است. از طرف دیگر یک وب‌سایت خوب ممکن است، به شما فرصت انتخاب صدها محصول از یک گروه را بدهد.

  • امکان کسب اطلاعات بیشتر

برای کسب اطلاعات درمورد موارد مصرف داروها، ترکیبات و … روی پلتفرم‌های فروش آنلاین مرور نویسی انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست به‌عنوان یک پزشک، مشاور یا حتی مصرف‌کننده برای به‌دست‌آوردن کاتالوگ یا راهنمای دارو به‌زحمت بیفتید.

  • امکان ارسال غیرحضوری

و در نهایت طبیعی‌ترین مزیت هر فروش آنلاینی، دسترسی غیرحضوری به خدمات و کالاها!

 

دارو دات‌کام داروخانه‌ای به وسعت ایران

امروز با وجود نمونه‌های موفق و روزافزون شرکت‌های تکنولوژی محور و استارتاپ‌هایی که هر روز قدم جدیدی را در حوزه‌های مختلف بر می‌دارند، برای همه ما روشن و واضح شده است که آینده اکوسیستم کارآفرینی کشور در دستان گروه‌های به‌روز، منعطف و تکنولوژی محور است! امروز شاهد این اتفاق مهم هستیم که شرکت‌هایی که کمتر از ده سال از حضورشان در فضای کسب‌وکاری نمی‌گذرد اما در بورس عرضه می‌شوند! رشد اعجاب‌آورشان رقابت‌های کسب‌وکاری را به سطح جدیدی کشانده است.

ما دیگر به‌خوبی می دانیم که برای رشد و پیشرفت باید همگام و هم قدم با تکنولوژی روز شد، به همین دلیل هم دارو دات‌کام با وجود همه مشکلات و سنگ‌های پیش پای فروش دارو در ایران اولین قدم خود را با راه‌اندازی داروخانه‌ای آنلاین برای ارائه محصولات بهداشتی و آرایشی و مکمل‌های دارویی برداشت.

این تیم در همین یک سالی که از افتتاحش می‌گذرد، با ارائه محصولاتی متنوع و بهره‌گیری از مجرب‌ترین متخصصان دارویی و تغذیه تلاش می‌کند تا محصولات آرایشی، بهداشتی و مکمل‌های تغذیه‌ای را برای همه افراد خانواده از هر سن و جنس و سلیقه‌ای، در هر نقطه‌ای از کشور تأمین کند.

تیم جوان دارو دات‌کام هم‌زمان که هدف خود را گسترش فعالیت داروخانه‌های آنلاین به جهت تأمین همه کالاهای داروخانه‌ای قرار داده، از زمان آغاز فعالیت با رصد دقیق مصرف‌کنندگان محصولات آرایشی، بهداشتی و مکمل‌های تغذیه‌ای نیاز مخاطبان را در سراسر کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت فقط با چند کلیک رفع کند.

دارو دات‌کام در واقع فروشگاهی آنلاین است که از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن انواع کالاها شامل: مکمل‌های تغذیه‌ای، محصولات آرایشی و بهداشتی را عرضه می‌کند، مخاطبان آن می‌توانند با استفاده از سایت علاوه برخورداری از همه مزایایی که یک فروشگاه اینترنتی دارد، از پیشنهادات ویژه تخفیفات و … مطلع شوند.

این استارتاپ حوزه سلامتی مأموریت اصلی خود را ترویج سبک زندگی سلامت قرار داده است و تلاش می‌کند تا استفاده درست از مکمل‌ها هر نوع محصول بهداشتی را برای داشتن زندگی مدرن و سلامت در سبد خانواده‌های ایرانی قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا