اخبار داروخانهاخبار صنفی

بار خودت را بر دوش داروساز نینداز!

بار خودت را بر دوش داروساز نینداز!

عالیجناب سازمان بیمه‌گر، بار خودت را بر دوش داروساز نینداز!

در چند گروه علمی و صنفی مربوط به داروسازان عضو هستم و این روزها شاهد کمبود نقدینگی و تاخیر واریزی سازمان‌های بیمه‌گر هستیم و با واریزی‌های خُرد اخیر، گاهی دیده‌ام که کسانی ناراحتی‌هایشان را علنی می‌کنند و…

همه می‌دانیم که «داروساز» به‌عنوان عضوی موثر از کادر درمان وظیفه‌اش ارائه خدمات لازم و «به‌موقع» به بیمار است.

اما روندهای اخیر در سازمان‌های بیمه‌گر، منجر به چالش‌ها و ناهماهنگی‌هایی اساسی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی شده است و گمان می‌رود که با ادامه این روندها شاکله کار دچار زیان و خسران شود.

حداقل این‌که امروز رسیدگی به رفتارهای نگران‌کننده و گاهی غیر مسئولانه سازمان‌های بیمه‌گر ضروری به‌نظر می‌رسد و در مورد پرداخت مطالبات به داروخانه‌دارها که بسیار مهم‌تر از قبل شده است.

تقصیر را به گردن نهادهای دیگر مانند سازمان برنامه‌ و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها انداختن آخر چه فایده‌ای دارد!؟ وقتی‌که با اعمال محدودیت‌های مالی غیرقابل قبول داروخانه‌داران را تحقیر می‌کنیم و برای ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی به بیمار نیازمند، انگیزه‌های بدیهی ایشان را به مرخصی می‌فرستیم، که چیزی به چرخه طبیعی این گردش نیفزوده‌ایم!

این که سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات داروخانه‌ها را از کجا می‌آورند، اساسا به داروساز مربوط نیست و سازمان‌های بیمه‌گر موقع عقد قرارداد باید به همه‌ی ابعاد ماجرا فکر کرده باشند.

وظیفه داروساز صیانت از سلامت است، شما هم باید صیانت از رضایتمندی این صنف پر اهمیت را به گردن بگیرید و این وظایف از قبل تعریف شده است.

این‌که سهم ارز مربوط به بیمه نیست و مربوط به ارگانی دیگر است به سازمان‌های بیمه‌گر مربوط است نه به داروخانه‌ها.

داروخانه‌ها که با سازمان‌های برنامه‌وبودجه و هدفمندی یارانه‌ها قراری ندارند و فقط با سازمان‌های بیمه‌گر طرف قراردادند.

این روزها علناً سازمان‌های بیمه‌گر خودشان را از پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد کنار کشیده‌اند! و بعد هم مدعی‌اند که طرح دارویار بی‌پول است!
واقعا؟ جدی می‌فرمائید!؟

خب! عالیجنابِ سازمان بیمه‌گر!
شما متولی پیگیری بیمارهای تحت پوشش‌تان باید می‌بودید، هستید!؟

این که طرح دارویار بی‌پول است که نشد حرف! بیمار، تحت پوشش شماست، پیگیری چندوچون آن هم با شماست؛ آیا غیر این است!؟
متولی این کار شما هستید نه داروسازها، داروخانه‌‌دارها و انجمن داروسازان!

حالا واقعا و باید روسای سازمان‌های بیمه‌گر پیگیر باشند، این جزیی از وظایف مهم ایشان است و این روندها، ضرورت پرداختن دقیق به آن را دوچندان کرده است.

داروسازان از سویی داروها را بیمه‌ای به بیمار عرضه می‌کنند و از سویی دیگر باید بروند التماس سازمان برنامه‌وبودجه را بکنند!

امروز سازمان برنامه‌وبودجه کاری کرده که داروخانه‌دار (خارج از وظیفه‌اش) التماس کند که پول سازمان‌های بیمه‌گر را بدهید تا اگر سازمان‌های بیمه‌گر هم صلاح دانستند مطالبات داروخانه‌دار‌ها را بدهند!

طرف قرارداد داروخانه‌ها سازمان‌های بیمه‌گر هستند و این سازمان‌ها، طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مکلف‌اند کلیه مطالبات داروخانه‌ها را در زمان مشخص و «به‌موقع» پرداخت کنند.

سروران ارجمند!
به وظایف داروسازان و داروخانه‌ها، نباید وظیفه‌ای دیگر را هم اضافه کرد.

منبع: مجله فن سالاران

دکتر حبیب‌الله افشنگ

داروساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا