اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

بیست سال جوان تر شدن عروق اسرار آنتی‌اکسیدان‌ Q10 Coenzyme

به گزارش آفتاب سلامت یک مطالعه جدید در دانشگاه کلرادو Colorado نشان داده است سالمندانی که آنتی اکسیدان Q10  را به مدت ۶ هفته مصرف کردند، رگ های خونی شان بیست سال جوان تر شده است. این آنتی اکسیدان به طور خاص بر روی میتوکندری اثر گذاری خود را نشان داده است .

مطالعه یاد شده در مجله Hypertension انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

بهبود عملکرد عروقی با آنتی اکسیدان

متیو روسمن Matthew Rossman، از پژوهشگران این تحقیق عنوان کرد: “این نخستین کارآزمایی بالینی است که به ارزیابی اثر آنتی اکسیدانی مخصوص میتوکندری می پردازد. آنتی اکسیدانی که به بهبود عملکرد عروقی در انسان کمک می کند.”

“نتیجه کارآزمایی بالینی ما نشان می دهد درمان هایی مانند این ممکن است نوید واقعی برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط با سن باشد.”

دانشمندان در این مطالعه ۲۰ مرد و زن ۶۰ تا ۷۹ ساله و سالم را تحت استخدام دانشگاه کلرادو درآوردند و مکمل موسوم به MitoQ ساخته شده از کوانزیم  Q10 را به مقدار روزانه ۲۰ میلیگرم به مدت شش هفته به نیمی از آنان خوراندند و نیمی دیگر در این مدت دارونما دریافت می کردند. در پایان ششمین هفته شریان های مصرف کنندگان کوانزیم  Q10 بیست سال جوانتر شد و این بهبودی فقط برای گروه آنان بود. پژوهشگران در آزمایش بعدی جای گروهها را تغییر دادند و این بار گروهی که از بهبود محروم مانده بود طی سه هفته دریافت آنتی اکسیدان مذکور، همان نتیجه جوان سازی رگها را نشان داد.

افزایش سن، سبک زندگی، آلودگی آب و هوا و تنزل کیفیت مواد غذایی می تواند موجب انواع اختلالات در رگها و عروق شده و حیاتی ترین نیازهای سلولی یعنی مکانیزم خون رسانی را با مشکلات جدی مواجه سازد که به دنبال این عارضه، سلولها، بافتها و اندامها به دلیل عدم دریافت غذا و اکسیژن کافی از طریق خون، یکی پس از دیگری، نارسایی های فاجعه آفرین خود را بروز می دهند.

سکته قلبی و مغزی در هرم مرگ و میر

ناکارآمد شدن شریان های متوسط و بزرگ به دنبال نشست رسوبات چربی و سایر مواد، موجب تنگی آنها می‌شود و جریان خون در آن دشوار می‌گردد. رگها ویژگی ارتجاعی خود را به مرور از دست داده و سخت می شوند. این پدیده به سکته قلبی و مغزی می انجامد و در هرم مرگ و میر آدمیان بر قله آمار تلفات انسانی جای گرفته است.

چندی پیش مطالبی انتشار یافت که مصرف آنتی اکسیدان ها را در راستای کاهش استرس اکسیداتیو بی نتیجه عنوان میکرد در حالیکه مطالعه اخیر اعتباری تازه به تئوری اثر جوان سازی برخی آنتی اکسیدان ها بخشیده است و در مورد MitoQ اثرگذاری مستقیم بر میتوکندری و به دنبال آن بهبود سلامت قلبی عروقی مرتبط با پیری، نتیجه ای است که کارآزمایی بالینی دانشمندان کلرادو به روشنی نشان داده است. شش هفته مصرف مکمل CoQ10 باعث شد تا شریان های مصرف کنندگان، ۴۲ درصد ظرفیت خونرسانی بیشتری پیدا کرده و کیفیت سلامت رگها ۱۵ تا ۲۰ سال جوانتر شدن را به اثبات رساند.

بنا به آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از شش میلیون نفر بر اثر سکته یا ایست قلبی می‌میرند و به کار گیری این آنتی اکسیدان طبق اظهارات پژوهشگران تیم یاد شده در کلرادو می تواند خطر حمله قلبی را ۱۳ درصد کاهش دهد.

موفقیت CoQ10  در کارآزمایی بالینی کلرادو

خاصیت CoQ10 به گونه ای است که به طور طبیعی به میتوکندری در سلول ها متصل شود. میتوکندری برای سلول مانند نیروگاه عمل می کند. با افزایش سن، میتوکندری هنگام تامین انرژی سلول ها رادیکال های آزاد بیشتری تولید می کند. در نهایت، بدن شما نمی تواند با میزان رادیکال های آزاد تولیدی توسط میتوکندری همگام شود که این شرایط به پیری و بیماری منجر می شود. به نظر می رسد تحت تاثیر قرار دادن عملکرد میتوکندری یکی از دلایل موفقیت این مکمل در کارآزمایی بالینی کلرادو بوده است.

به یاد داشته باشید که مطالعه مذکور در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد و صرفا پژوهشگران می توانند با مطالعه گزارش این آزمایش به دانش های پزشکی خود بیفزایند. تا امروزهیچ نتیجه قطعی از سوی مراکز تایید روش های درمانی در این باره اعلام نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا