اکسیر سلامت

گوگل پزشک نیست، یک موتور جستجوست

شخص به دلائل مختلفی همچون مصرف بیش از اندازه نوشابه های گازدار، خوردن سریع مواد غذایی، مصرف غذاهای پر نمک و آماده، استفاده بیش از اندازه حبوبات و سبزی های نفاخ و مواردی ساده دچارنفخ شده است. اینک با موتور جستجوی گوگل دلائل نفخ را جستجو می کند و در سایت های پزشکی معتبری مقالاتی مطالعه میکند که نفخ را جزو نشانه های آغاز بیماری سرطان معرفی کرده اند. عرق سرد بر پشت جستجوکننده می نشیند و با چشمهای از حدقه در آمده، برخی دیگر از نشانه های بیماری سرطان را در خود می یابد. این در حالی است که او هیچ مشکلی بجز “پزشک گریزی” ندارد و باید برای دستیابی به سلامتی، مطالب در دسترس قرار گرفته دکتر گوگل را آیه نازله ندانسته و پزشک واقعی را مشاور خود قرار دهد.

تحقیقات نشان می دهد از هر پنج جستجوگری که وضعیت سلامتی خود را با گوگل بررسی کرده اند، دو نفر متقاعد می شوند که به بیماری حادی مبتلا هستند و در بسیاری از موارد موجب تشخیص نادرست و ایجاد اضطراب شده است.

نظرسنجی از ۲۰۰۰ آمریکایی نشان داد ۴۳ درصد جمعیت مورد بررسی، علائم بیماری های احتمالی خود را در اینترنت جستجو کرده اند و در انتهای تحقیق غیرتخصصی خود، نتیجه گیری کرده اند که دچار بیماری بسیار جدی و درگیر کننده ای شده اند.

شصت و پنج درصد پاسخ دهندگان از اینترنت برای تشخیص بیماری خود استفاده کرده بودند این در حالی است که نتایج نشان می دهد که نوشتن نشانه های بیماری در نوار جستجو ممکن است به جای اثر مطلوب، موجب بروز آسیب های فراوان شود.

در میان افرادی که با جستجو در اینترنت، به دنبال معلوم سازی بیماری خود بودند ۷۴ درصد از آنان اظهار داشتند، مطالب خوانده شده، سلامتی شان را زیر سوال برده و آرامش پیشین را به نگرانی مبدل ساخته است.

عامل این نگرانی، پاسخ‌هایی است که در حوزه پزشکی از سوی گوگل در دسترس قرار داده می‌شوند و در اغلب مواقع، کمتر از ۴۰ درصد قابل اطمینان هستند.

محققین متوجه شدند جستجو در اینترنت، اولین انتخاب همه شرکت کنندگان در نظرسنجی نبوده است و نیمی از آنان ترجیح می‌دهند که ابتدا به پزشک مراجعه کنند اما حدود ۲۶ درصد داوطلبان که با یافته های اینترنتی به مقصود رسیده بودند کماکان، بر عدم مراجعه به پزشک پافشاری می کردند. دلائل این خودداری، بخشی به خاطر هزینه درمان، بخشی به دلیل باور نداشتن به پزشکان و بخش دیگری نیز به خاطر نداشتن وقت کافی عنوان شد. پژوهشگران در این بررسی، عوامل دیگری را نیز برای خودداری از مراجعه به پزشک مشخص کردند که توضیح بهتر، هزینه کمتر و برنامه‌ریزی بهتر را در بر می گرفت.

دکتر رابرت موردکین Robert Mordkin، از پژوهشگران این تحقیق گفت: بررسی ما نشان داد شمار زیادی از مردم، با علائمی از بیماریهای نامعلوم زندگی می کنند که درک درستی از آنها ندارند. “بسیاری از این علائم می توانند با مشکلات تیروئید ارتباط داشته باشند.”

رابرت موردکین اظهار داشت: اگرچه کسب آگاهی، اقدام درستی است اما باید به اهمیت آزمایش‌های پزشکی نیز توجه داشت. واقعیت این است که بیش از نیمی از بزرگسالان برای کسب اطلاع در مورد نشانه‌هایی که در خود می‌بینند، به گوگل مراجعه می‌کنند؛ در حالی که مراجعه به پزشک با وجود نیاز به زمان و هزینه می‌تواند به بررسی و مدیریت بهتر سلامتی کمک کند.

نظرسنجی عنوان شده از سوی شرکت LetsGetCheck و شرکت OnePoll انجام شده و نتیجه آن در سایت آنلاین www.swnsdigital.com انتشار یافته است.

این نظرسنجی نشان داد بسیاری از جستجوگران علائم بیماری، شناخت چندانی از فیزیولوژی بدن ندارند و با این فقر اطلاعاتی نباید در مقام یک پزشک، به نتیجه گیری درباره بیماری های احتمالی خود مبادرت ورزند و این امری تخصصی است که باید توسط یک پزشک ماهر انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا