تفسیر سلامت

کلبه ی احزان زلبخندت گلستان می شود

لبخند، پلی برای قدم گذاشتن به جزیره خرمی، سپری برای اجتناب از رویدادهای ناخوشایند

دکتر مارک استیبیج Mark Stibich

بسیاری از مردم به عنوان یک پاسخ غیرارادی به سادگی لبخند می زنند و پس از این عکس العمل، خوشحالی و خنده نصیب شان می شود. اکثر افراد با به یاد آوردن اثرات لبخندهای پیشین خود، پیامدهای مثبت لبخند را تایید می کنند ،اما این شادی آور طبیعی و در دسترس، بطور معمول نادیده گرفته می شود در حالی که لبخند می تواند به عنوان یک پاسخ داوطلبانه و یک انتخاب آگاهانه، نقش فوق العاده مفید و قدرتمندی در زندگی انسانها داشته باشد.

مطالعات علمی بی شماری تأیید می کند لبخند واقعی بر چهره افراد، برای ناظرین لبخند جذاب است و اطرافیان را به سوی “لبخند زننده” جذب می کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که چگونه عمل لبخند می تواند خلق و خوی شما را بهبود داده و روحیه اطرافیان شما را بالا ببرد. دانشمندان زندگی توام با لبخند را یکی از راههای اثبات شده طول عمر و سلامتی می دانند.  مطلب مهم دیگر اینکه مطالعات نشان می دهد فقط عمل لبخند زدن (صرفا تقلید حرکات فیزیکی لبخند)، هرچند که برآمده از شادی واقعی نباشد، می تواند فواید کوتاه مدت و بلند مدتی در حفظ سلامتی افراد داشته باشد.

اگر هنوز متقاعد نشده اید که باید لبخند بزنید در اینجا ده دلیل مهم مطرح می شود که به دنبال اطلاع از آنها تمایل خواهید یافت  لبخند را در زندگی همنشین لبهایتان سازید.

لبخند زدن ما را جذاب می کند

ما به طور طبیعی به سوی افرادی که لبخند می زنند کشیده می شویم. یک جاذبه مادی و واقعی به دنبال لبخند زدن شکل می گیرد. همان طور که چهره های برافروخته و منفی عامل اضطراب، بدحالی و دافعه می شوند در مقابل آن، لبخند ایجاد جذابیت کرده و مخاطبین لبخند را به سوی عامل آن جذب می کند.

لبخند استرس را تسکین می دهد

استرس میتواند در تمام موجودیت ما رخنه کند و خود را در چهره ما پدیدار سازد. لبخند ضمن اینکه از خستگی جلوگیری می کند و پوششی برای احساسات درونی ماست، علاوه بر این می تواند به کاهش استرس نیز کمک کند حتی اگر لبخندی که بر لب دارید تصنعی باشد، پیامدهای آن، شادی واقعی را آرام آرام در احساسات شما ظاهر خواهد کرد. بنابراین وقتی که لبخند می زنید هم شما و هم کسانی که در اطراف شما هستند، از منافع لبخند برخوردار خواهید شد.

لبخند این قدرت را دارد که روحیه ما را بالا ببرد

دفعه بعد که احساس خوبی نداشتید، سعی کنید لبخند بزنید. پس از این کار خواهید دید خلق و خوی شما دچار تغییرات محسوس می شود. لبخند میتواند قوای بالقوه بدن را به نفع احساسات شما بالفعل سازد، لبخند، پیامهای مثبت عصبی را در مغز شما فعال میکند.

یک لبخند ساده میتواند باعث آزادسازی ارتباطات عصبی و تقویت نوروپپتیدها شود. همچنین انتقال دهنده های عصبی، هورمون های دوپامین و سروتونین را افزایش می دهند. لبخند زدن مانند یک ضد افسردگی طبیعی عمل می کند.

لبخند مسری است

می گویند در سرای تاریک و غمزده، به لب داشتن لبخند فضا را روشن می کند.حقیقتی ملموس در این روایت قدیمی وجود دارد. لبخند زدن نه تنها روحیه عامل لبخند را افزایش می دهد، بلکه می تواند روحیه ناظران را نیز تغییر دهد و رنگ شادی و خوشحالی به فضای حاکم بپاشد.

بخشی از مغز شما که مسئولیت کنترل لبخند را بر عهده دارد ناحیه پاسخ خودکار و ناخودآگاه نیز هست. به این معنی که لبخند می تواند کاملا ناخودآگاه باشد، به خصوص وقتی که تقلید لبخند یکی از عادت های معمولی افراد است. خلاصه اینکه، از لحاظ علمی “مسری بودن لبخند” امری اثبات شده است.

لبخند توان سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می دهد

لبخند زدن می تواند سلامتی را در کل بدن شما توسعه دهد. عمل لبخند در واقع به سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کند تا عملکرد مفید و موثری داشته باشد. وقتی لبخند می زنید، سیستم ایمنی بهتر از پیش کار می کند، زیرا شما آرام تر هستید و سیستم اعصاب بدن تحت فشار نیست.

حتی منطقی است لبخند زدن به اقدامات احتیاطی ضد بیماری مانند شستن دستها اضافه شود. چرا نباید لبخند بزنید تا سیستم ایمنی بدنتان قوی تر شده و بطور مثال آنفلوانزا را از خود دور کنید؟

لبخند باعث می شود فشار خون شما کاهش یابد

کاهش فشار خون شما هنگامی که لبخند می زنید، قابل اندازه گیری است. اگر یک مانیتور فشار خون در خانه دارید، می توانید این ادعا را راست آزمایی کنید.

برای چند دقیقه بشینید، سپس برای یک دقیقه لبخند بزنید و سپس فشارتان را با پیش از لبخند مقایسه کنید. مطمئنا متوجه خواهید شد که لبخند چه تاثیر شگفتی بر فشار خون شما دارد.

لبخند زدن باعث می شود ما احساس خوبی داشته باشیم

مطالعات نشان داده اند که لبخند مسکن های طبیعی بدن همچون اندورفین ها، دوپامین و سروتونین را آزاد می کند. ترشح این هورمون ها باعث می شود ما احساسات بهتری داشته باشیم.

این مواد طبیعی نه تنها خلق و خوی شما را بهبود می دهند، بلکه بدن شما را آرام می کنند و دردهای جسمی را کاهش می دهند. لبخند واقعا یک داروی طبیعی است.

لبخند شما را جوانتر می کند

لبخند می تواند جایگزینی مناسب برای استفاده از کرم های ضد چین و چروک باشد. لبخند زدن علاوه بر جذاب کردن صورت، می تواند شما را از سن واقعی تان جوانتر نشان دهد. در یک تحقیق علمی، عکسهایی از افراد با سنین مشخص به آزمون دهندگان نشان داده شد. نظاره کنندگان عکسها، سن افراد شاد و بشاش را کمتر از سن واقعی شان حدس می زدند.

بنابراین با لبخند زدن هم جذاب و هم جوانتر خواهید شد. پس لبخند بزنید.

لبخند قلابی است که موفقیت گرفتار آن می شود

مطالعات نشان داده اند افرادی که به طور منظم لبخند می زنند سطح اعتماد به نفس شان افزایش یافته ، شانس بیشتری برای ارتقا و موفقیت پیدا می کنند.

سعی کنید در جلسات اجتماعی و قرار ملاقات های تجاری لبخند بزنید. به دنبال آن متوجه خواهید شد که مخاطبین لبخند شما به طور متفاوتی به شما واکنش نشان می دهند.

لبخند کمک می کند افکار و احساسات مثبت تثبیت شوند

امتحان کنید: لبخند بزنید و در همان حال سعی کنید بدون از دست دادن لبخند به چیزی منفی بیندیشید.خواهید دید تجربه بسیار دشواری خواهد بود.

حتی زمانی که یک لبخند تصنعی به لب دارید، مغز و در نهایت بقیه بدن ما پیامی با مفهوم “زندگی خوب است” ارسال می کند و این پیام افسردگی، استرس و نگرانی را از احساسات شما دور می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا