مسیر سلامت

کشف ماده ای سرطان کش در دانشگاه بن آلمان

به گزارش آفتاب سلامت دانشمندان دانشگاه بن آلمان در پژوهشی جدید به ماده‌ای دست پیدا کردند که می‌توان آن را با مواد شیمی درمانی ترکیب کرد و سلول‌های سرطانی را از بین برد. پژوهشگران آلمانی ماده‌ای را بر سطوح سلول‌های سرطانی آزمایش کردند که باعث مرگ این سلول‌ها شد. این محققان باید بررسی کنند آیا این ماده در خارج از شرایط آزمایشگاهی نیز عمل می‌کند یا خیر.

وقتی پژوهشگران این ماده را روی سطوح سلول‌های سرطانی قرار دادند، در نهایت سلول‌های سرطانی از بین رفتند. عاملی که منجر به چنین واکنشی در سلول‌های سرطانی می‌شود هنوز مشخص نیست.

دانشمندان دانشگاه بن به‌همراه محققان شرکت آمریکایی  Caris Life Sciences کلید این معما یعنی آپتامرها  را شناسایی کردند. آپتامرها توالی کوچکی از دی.ان.ای هستند که در اثر آرایش متفاوت ساختارهای ژنتیکی یا نوکلئوتید، می‌توانند اشکال مختلفی به خود بگیرند. در این میان، گونترمایر Gunther Mayer ، استاد زیست شناسی و شیمی دانشگاه بن، و همکارانش آرایش خاص این آپتامرها را که می‌تواند در درمان سرطان موثر واقع شود کشف کرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه بن به این نتیجه رسیده‌اند که آپتامر C10.36  می‌تواند با ترکیب پروتئینی مولکول‌های سطحی سلول‌های سرطانی جفت شود. آپتامرها و پروتئین‌های سطحی می‌توانند به درون سلول‌های سرطانی نفوذ کنند.

مایر می‌گوید می‌توان آپتامر را با مواد شیمی درمانی ترکیب کرد و بدین ترتیب به جنگ سلول‌های سرطانی رفت.

توصیه هایی از سوی جامعه پزشکی در فاصله گرفتن از بیماری سرطان

سیگاری‌ها حواس‌شان را جمع کنند

سیگار نکشید. از تنباکوی جویدنی یا استنشاق توتون پرهیز کنید. در محیطی عاری از دود سیگار کار و زندگی کنید. زیرا تنفس غیرمستقیم دود سیگار از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان تشخیص داده شده است. پس از ترک سیگار احتمال ابتلای شما به سرطان کم و کم‌تر می‌شود. پس از پنج سال احتمال این که مبتلا به سرطان شوید ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

جلوی چاق شدن را بگیرید

سعی کنید وزن طبیعی داشته باشید. نحوه محاسبه وزن طبیعی، تعیین “شاخص توده بدنی” یا BMI است: وزن بدن (به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (به متر). برای نمونه ۶۰ کیلوگرم تقسیم بر ۱،۶ متر به توان دو، برابر است با ۲۳،۴. محدوده سلامت وزنی رقم ۱۹ تا ۲۴،۹ است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اضافه وزن عامل ابتلا به انواع سرطان است.

فعالیت بدنی داشته باشید

هر روز فعالیت بدنی بالایی داشته باشید. هر کس بیشتر مسیرها را پیاده طی می‌کند و ورزش را جزو برنامه روزانه خود قرار می‌دهد، تنها به شادابی بیشتر خود کمک نمی‌کند، بلکه از احتمال ابتلا به سرطان نیز به شکل قابل توجهی می‌کاهد. بهتر است مثلا سه بار در هفته ۳۰ دقیقه بدوید تا این که دو بار، دو ساعت. فعالیت بدنی روزانه نیز مهم است. پس به جای آسانسور، پله را انتخاب کنید.

به خوردن میوه‌ها و سبزیجات روی  آورید

پنج بار در روز میوه و سبزیجات، انواع حبوبات و دانه‌های روغنی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. تا می‌توانید از نوشیدن نوشابه‌هایی که شکر و کالری بالا دارند خودداری کنید. از مصرف گوشت فراوری شده بپرهیزید. گوشت قرمز و نمک را در برنامه غذایی‌تان کاهش دهید.

آنتی اکسیدان‌های خوشمزه و دشمن سرطان

تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین سی، روی، سلنیوم و گنجاندن سبزیجاتی مانند مرکبات و بروکلی با خاصیت فیتوشیمیایی در برنامه غذایی به دفع سریع‌تر سمومی کمک می‌کنند که می‌توانند سرطان‌‌زا باشند. مواد فیتوشیمیایی دارای خواص محافظتی در برابر عامل‌های بیماری برای گیاهان هستند که همین عملکرد را در بدن انسان نیز دارند. این مواد هم‌چنین روند خودتخریبی سلول‌های سرطانی را شتاب می‌بخشند.

کمبود ویتامین دی را جدی بگیرید

دانشمندان دریافته‌اند که کمبود ویتامین دی می‌تواند به ابتلا به سرطان پیشرفته بویژه در سینه و پروستات و متاستاز به سایر ارگان‌های بدن کمک کند. منشاء ویتامین دی برای بدن نور خورشید است. اما این ویتامین در مواد غذایی مانند گوشت مرغ، ماهی و قارچ هم یافت می‌شود.

الکل را به  عنوان یکی از عوامل سرطان زا بشناسید

در آخرین یافته های پزشکی مصرف بسیار پایین  الکل  نیز زیان بار و  دشمن سلامتی معرفی شده  است.

در برنزه سازی پوست، اشعه های  سرطان  زا را نادیده  نگیرید

کمی نور خورشید به شما ضرری نمی‌زند و نباید از آن پرهیز کنید. اما تا جایی که می‌توانید از گرفتن حمام آفتاب بپرهیزید. بخصوص کودکان را در معرض تابش نور خورشید برای مدتی طولانی قرار ندهید. حتما از کرم‌های ضد‌ آفتاب استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید بدون استفاده از ضد آفتاب عامل مهمی در ابتلا به سرطان پوست است.

معاینات و آزمایشات (چک‌آپ) را به فردا موکول نکنید

تشخیص زودهنگام سرطان یکی از مهم‌ترین عوامل برای درمان موثر این بیماری و زنده ماندن است. آزمایش به موقع حتی می‌تواند مراحل پیش از سرطان را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد به نحوی که سرطان اصلا مجال بروز پیدا نکند. هرچه زودتر سرطان تشخیص داده شود، بیشتر شانس درمان آن هست.

خودتان پزشک خود باشید

پزشکان به زنان توصیه می‌کنند تنها به آزمایش‌های دوساله برای تشخیص سرطان پستان اکتفا نکنند بلکه خود نیز نسبت به پیدایش توده‌ سخت در پستان‌ها حساس باشند. شیر دادن از میزان ابتلا به سرطان پستان کم می‌کند و استفاده از هورمون برای مقابله با عوارض دوران یائسگی احتمال ابتلا به سرطان پستان را بالا می‌برد.

سرطان می‌تواند منشاء ویروسی داشته باشد

بعضی ویروس‌ها، کرم‌ها و باکتری‌ها می‌توانند از عوامل کمک به ابتلا به سرطان باشند. بیماری هپاتیت ب مزمن یکی از عوامل کمک کننده به سرطان کبد است. به همین دلیل پزشکان واکسینه کردن بزرگسالان و حتی کودکان در مقابل این بیماری را توصیه می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا