اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

کشف تاثیرات بلوبری در تشکیل رگ های خونی

وقتی که بدن انسان با آسیبی مواجه می شود، سلول ها برای ترمیم به تکاپو می افتند. رگ های خونی جدید در پروسه ای به نام آنجیوجنسیز angiogenesis یا رگ زایی به تدریج ظاهر می شوند و سلول ها مهاجرت  هماهنگ و شفابخش خود را آغاز میکنند.

توانایی کنترل این مکانیزم به ما این امکان را می دهد که روش های درمانی اعم از مقابله با سرطان تا درمان انواع زخم ها را بهبود بخشیم.

پلی فنل ها Polyphenols یک گروه از ترکیبات بیواکتیو هستند که به صورت طبیعی در بعضی گیاهان خاص یافت شده و به عنوان یکی از مواد درمانی برگزیده شناخته می شوند.

از بلوبری های کمرنگ Lowbush blueberries به عنوان یکی از غنی ترین منابع پلی فنل یاد می شود.

در دانشگاه ماین دانشمندان در تلاشند تا دقیقا مشخص کنند کدام یک از پلی فنل های بلوبری وحشی با چه غلظت هایی میتواند بر مهاجرت سلولی، رگ زایی و التهاب، بهترین اثرگذاری را داشته باشند و این که چطور می توان آن را در معالجات بالینی کاربردی کرد.

مطالعه ای که به تازگی در دانشگاه ماین University of Maine با هدایت پروفسور دروتی کیلیمیس زکس Dorothy Klimis-Zacas انجام گرفته نشان می دهد که چگونه دو بخش پلی فنل موجود در بلوبری، یعنی آنتوسیانین ها anthocyanins و اسید های فنولیک phenolic acids، بر تشکیل رگ های خونی، بیان ژن gene expression و سینتز های پروتیین ها synthesis of proteins تاثیر می گذارد. تمام این ها، فاکتور های مهمی در پروسه درمان بافت هستند. یافته های این مطالعه نشان داد که عصاره ها و غلظت های مختلف این ترکیبات می تواند در اهداف درمانی کاربرد داشته باشند.

نتایج نویدبخش این مطالعه مهم می تواند پس از کاربردی شدن در بازسازی مصدومیت ها و نارسایی های خاص مورد استفاده قرار گیرد. در زخم هایی که بنا به دلایل مختلف به آهستگی بهبود می یابند مانند سوختگی های شدید یا بافت هایی که جریان خون در آن ضعیف است و زخم های متاثر از نارسایی های قلبی یا دیابت در معالجات احتمالی این یافته جدید بهره مند شوند.

گزارش این مطالعه در مجله پزشکی دانشگاه ماین منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا