تفسیر سلامت

کاهش سطح مصونیت مردم دربرابر آنفولانزا

از آنجا که محدودیت‌های ویروس کرونا ارتباطات اجتماعی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، بیماری های سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا به مدت بیش از یک سال تقریبا وجود نداشت.

اما اینک که به تدریج شاهد حرکت جامعه به سوی دید و بازدیدهای عادی هستیم و مردم معاشرت‌‌‌ را به طور گسترده‌ای از سر گرفته‌اند، سرماخوردگی و سرفه زیاد شده است.

در نتیجه، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از مبتلا شدن به «بدترین سرماخوردگی که تا حالا گرفته‌اند» شاکی‌اند و عوارض آن را که هفته‌ها طول می‌کشد، برشمرده‌اند.

برای ربه‌کا لاندن، ۲۴ ساله، اهل بورنموت (بریتانیا)، سرماخوردگی به معنی «آبریزش بینی، عطسه و قدری گلودرد و کوفتگی» بود.

او به خبرنگار گفت: «شبیه هیچ بیماری دیگری نیست.» و شرح داد که در طول این بیماری به سختی می‌توانسته‌ است بخوابد و چند آزمایش سریع کرونا هم نشان داده‌اند که او به کووید-۱۹ مبتلا نبوده است.

دیگران نیز درباره اینکه سرماخوردگی جدید آن‌ها را از پا انداخته و برای برخی از آن‌ها بیش از یک ماه طول کشیده است، صحبت کرده‌اند.

دکتر فیلیپ کِی، پزشک عمومی در لندن عنوان کرد: «شاهد افزایش موارد گلودرد و سرفه، سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی هستیم.»

«ما طوری دور هم جمع می‌شویم که در ۱۸ ماه گذشته چنین نکرده بودیم.»

«در طول نخستین قرنطینه، کاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی (غیرکووید) را شاهد بودیم که به اعتقاد ما عمدتا نتیجه محدودیت دیدارها بوده است.»

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود درباره موارد آنفلوآنزا اعلام کرده است که به‌رغم نگرانی در مورد بروز شیوع گسترده میان مردم، موارد ابتلا در جهان برای این موقع از سال «کمتر» از پیش‌بینی‌ها است.

اما پروفسور آنتونی هارندِن، معاون دبیرکل کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت (بریتانیا)، هشدار داده است که با نزدیک شدن فصل زمستان، اوضاع می‌تواند بدتر شود. او گفت که در این زمستان، کاهش سطح مصونیت مقابل آنفلوآنزا می‌تواند «مشکل بالقوه بزرگ‌تری از کووید» باشد.

او افزود: «ما در چند سال گذشته به‌ویژه در طول قرنطینه (کووید) موارد بسیار بسیار محدودی از ابتلا به آنفلوآنزا داشتیم و می‌دانیم که با افت موارد ابتلا به آنفولانزا، سطح مصونیت مردم هم کاهش می‌یابد و بازگشت گزنده آن را سبب می‌شود.»

علائم آنفولانزا تب و لرز، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد، گرفتگی صدا، گوش‌درد، درد ماهیچه، خستگی، سردرد، تحریک و آبریزش چشم، قرمزی چشم‌ها، گرگرفتگی پوست (به‌ویژه صورت)، دهان، گلو و بینی، جوش‌های پتشی است

در کودکان، علائم گوارشی مانند استفراغ، اسهال، و درد شکمی هم ممکن است روی دهد.

دورهٔ معمولی بیماری آنفلوآنزا ۳ تا ۴ روز است اما چون در جریان آنفلوانزا میکروب‌های دیگری به بدن حمله می‌کنند از اینرو سبب پیدایش عفونت‌های ثانوی به خصوص در دستگاه تنفس هم می‌گردند. این بدان معنا است که آنفلوانزا مقاومت بدن را کم کرده و آن را برای دچار شدن به بیماری‌های دیگر آماده می‌سازد. به کار بردن ماسک، شستن مکرر دست‌ها، گندزدایی هوای اتاق بیماران، و جدا کردن سریع مبتلایان از افراد سالم، تا حدی مانع شیوع آنفلوانزا می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا