اخبار داروخانهزیبایی و پوست و موسلامت زنان

پیری پوست و مکانیسم آن

استراتژی های ضد پیری

نسبت جمعیت سالمند به دلیل پیشرفت در مراقبت های بهداشتی و بهبود سبک زندگی، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، به تدریج در حال افزایش است.

با افزایش سن، برخی از عملکردهای بدن تحت تاثیر قرار می گیرند که منجر به انواع بیماری ها مانند بیماری مزمن کرونر، فشار خون بالا و دیابت می شود.

این یک واقعیت است که زیبایی پوست به عنوان یک شاخص مهم در نظر گرفته می شود که سلامت کلی یک فرد را نشان می دهد.

چین و چروک و افتادگی پوست دو علامت اصلی پیری پوست هستند.

با زیاد شدن سال های عمر، پوست خشک و پوسته پوسته می شود.

تخریب اجزای ساختاری اولیه یعنی الاستین و کلاژن منجر به ایجاد چین و چروک می شود.

بنابراین، باید مراقب باشید که پوست را ظریف و مرطوب نگه دارید. رطوبت به پوست کمک می کند درخشان و جوان تر به نظر برسد.

محصولات مراقبت شخصی از منابع زیادی برای این منظور در دسترس هستند.

پیری پوست به دو بخش تقسیم می شود و روش های مختلفی برای پیشگیری و تاخیر در پیری پوست در دسترس است.

پیری درونی و پیری بیرونی

پیری بیرونی تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

 بنابراین استفاده از یک مانع برای حفظ این لایه حیاتی مهم می شود. از این رو چندین استراتژی ضد پیری ایجاد شده است. برخی از آنها عبارتند از:

مراقبت از پوست:

برخی از اقداماتی که می تواند شرایط پوستی را بهبود بخشد نوشیدن آب بیشتر، خوردن غذاهای سالم تر، کاهش استرس، استفاده از ضد آفتاب و ورزش بیشتر است.

استفاده از مواد مرطوب کننده:

اسید هیالورونیک نقش اساسی در حفظ رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست دارد. ژل سریسین همچنین در صورت استفاده بر روی پوست اثر مرطوب کنندگی دارد.

سم بوتولینوم:

سم بوتولینوم روند پیری را متوقف نمی‌کند، اما این تزریق‌های BTX به کند کردن فرآیندهای پیری قابل مشاهده مانند خطوط و چین و چروک صورت کمک می‌کنند.

تزریق سم بوتولینوم نوع A (BTX-A) موثرترین عمل زیبایی برای کاهش ظاهر خطوط صورت ناشی از انقباض عضلات صورت است. پس از این تزریق، بهبودی در حدود 1-14 روز مشاهده شد.

سالمندان بالای 65 سال احتمالاً ماهیچه های صورت ضعیف تر، پوست کمتر ارتجاعی دارند و از این رو انتظار نمی رود که به این درمان به خوبی پاسخ دهند.

استفاده از سم بوتولینوم نوع A در طول سال ها به سرعت افزایش یافته است و بخش عمده ای را در بازار مراقبت های آرایشی به خود اختصاص داده است.

استفاده از آن مترادف با کاهش چین و چروک شده است و مبنایی برای شناسایی و سنتز بسیاری از پپتیدهای دیگر است که ممکن است فعالیت مشابهی داشته باشند و در مقایسه با سموم بوتولینوم نسبتاً ایمن هستند.

درمان جایگزینی هورمونی:

ماه ها پس از یائسگی، زنان با شروع ناگهانی علائم پیری پوست مانند خشکی و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست مواجه می شوند. بنابراین کاهش استروژن ممکن است عملکردهای پوستی را که کنترل استروژن را در دست دارند، کاهش دهد.

آنتی اکسیدان ها:

استفاده از آنتی اکسیدان های موضعی یا سیستمیک با کاهش التهاب به پیشگیری از چین و چروک کمک می کند.

آنتی اکسیدان­ها با عمل به عنوان جذب کننده رادیکال های آزاد به پیشگیری و درمان پیری درونی و بیرونی پوست کمک می کنند و در نتیجه از آسیب سلول ها جلوگیری می کنند.

مواد شیمیایی گیاهی مانند رسوراترول، کوئرستین، عصاره چای سبز نیز در کاهش پیشرفت روند پیری موثر گزارش شده است.

محافظت از نور:

محافظت از نور به جلوگیری از پیری پوست کمک می‌کند که شامل استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، لباس‌های محافظ و عینک آفتابی می‌شود و از اشعه مضر خورشید جلوگیری می‌کند و در نتیجه پیشرفت پیری پوست را کاهش می‌دهد.

درمان ضد چروک:

محافظت در برابر کم آبی، جلوگیری از نفوذ محرک‌ها، میکروارگانیسم‌ها، آلرژن‌ها، تشعشعات و محافظت در برابر گونه‌های فعال اکسیژن نیاز به یک سد پوستی سالم و کارآمد دارد.

نفوذ از طریق پوست را می توان تنظیم کرد تا امکان نفوذ انتخابی مواد را فراهم کند که به بازسازی پوست، حفظ صافی و کشسانی کمک می کند.

جدای از این موارد، درمان موضعی با تنظیم کننده های سلولی مانند مشتقات ویتامین آ، پلی فنول ها و مواد گیاهی نیز به جلوگیری از پیری کمک می کند.

این ها بر متابولیسم کلاژن تأثیر می گذارند و در نتیجه تولید کلاژن و فیبرهای الاستیک را تحریک می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا