اکسیر سلامت

ویتامین‌ها و املاح معدنی مؤثر در سلامت سیستم ایمنی بانوان

سیستم ایمنی بدن مجموعه‌ای از سلول‌ها، مکانیسم‌ها و مواد شیمیایی است. این سیستم مانند یک سد دفاعی عمل می‌کند و وظیفه آن محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، سموم و باکتری‌ها است.

سیستم ایمنی توانایی تفکیک سلول‌های بدن از سایر سلول‌های مهاجم مانند باکتری‌ها را دارد. هر ساله با شروع فصل سرما افراد بسیاری دچار آنفولانزا، سرماخوردگی و بیماری می‌شوند. مصرف برخی مکمل‌ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن کمک کنند. تقویت ایمنی در افراد سالمند، کودکان، افراد درگیر با بیماری‌های خاص اهمیت دارد.

حتی مصرف این مکمل‌ها در افراد سالم نیز می‌تواند اثرات مفید داشته باشد. باید توجه داشت که در کنار مصرف مکمل‌ها داشتن خواب کافی، غذای سالم، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و در کل، داشتن سبک زندگی سالم نقش مهمی در سلامت بدن و کارایی سیستم ایمنی دارد.

مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی حاوی انواع ویتامین‌ها، مینرال‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و یکسری ترکیبات گیاهی‌اند که در کنار هم موجب تقویت سیستم ایمنی و پاک‌سازی بدن می‌شوند. از جمله این ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین ب۹ یا فولات

اسیدفولیک فرم مصنوعی فولات و یک ویتامین گروه ب محسوب می‌شود که به‌طور طبیعی در برخی از غذاها، از جمله سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا و نخود وجود دارد و برای سلامتی ضروری است. فولات برای تولید و نگهداری سلول‌های بدن به‌ویژه در دوره‌های رشد سریع سلولی مانند بارداری و شیرخوارگی حیاتی است.

این ویتامین به ساخت و ترمیم DNA کمک می‌کند و از جهش DNA که منجر به سرطان می‌شود جلوگیری می‌کند. همچنین فولات برای تقسیم سلولی، ساخت سیستم عصبی و تشکیل لوله عصبی (نخاع) ضروری است. سطح ناکافی این ویتامین می‌تواند از طریق تأثیر بر اسید نوکلئیک و سنتز پروتئین پاسخ ایمنی را کاهش دهد.

اسیدفولیک یک ویتامین محلول در آب از ویتامین‌های گروه ب می‌باشد. اسیدفولیک با سنتز پروتئین‌ها، DNA و RNA همراه می‌باشد و در فرآیند تقسیم سلولی و اصلاح کروموزوم همکاری می‌کند. اسیدفولیک همچنین در پرورش بافت‌های زنانه در دوران بارداری مشارکت می‌کند. کمبود اسیدفولیک می‌تواند باعث کاهش تخمک‌گذاری شود. تحقیقات دانشمندان نشان داده است کمبود دریافت اسیدفولیک معمولاً باعث ایجاد اختلال در رشد جنین می‌شود.

ویتامین ب۱۲ 

ویتامین ب۱۲ برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ضروری است. وجود متیل کوبالامین به عنوان کوفاکتور برای سنتز پورین‌ها و پریمیدین‌ها در همه سلول‌ها از جمله سیستم ایمنی ضروری است. کمبود ویتامین ب۱۲ با کاهش سلول‌های کشنده طبیعی (سلول‌های تی) همراه است.

ویتامین ب۱۲ در تولید تمامی سلول‌های خونی از جمله گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها، حفظ رشد و تکامل سلول‌های بدن، تنظیم میزان  هموسیستئین در خون و حفظ سلامت سیستم عصبی مرکزی نقش دارد. ویتامین ب۱۲ جزء ویتامین‌های ضروری است که از طریق مواد غذایی حیوانی جذب می‌شود و گیاه‌خواران باید از مکمل این ویتامین برای تأمین ویتامین مورد نیاز خود استفاده کنند.

یُد

یُد یک ماده معدنی است که برای اطمینان از عملکرد صحیح تیروئید در رژیم غذایی مورد نیاز است. هورمون‌های تیروئید در طیف وسیعی از عملکردهای بدن از جمله متابولیسم، سلامت استخوان، پاسخ ایمنی و ایجاد سیستم عصبی مرکزی (CNS) نقش مهمی دارند؛ بنابراین دریافت میزان مناسب ید برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است.

ساقه بروکلی

شهرت کلم بروکلی بر اساس بسیاری از مزایای غذایی و اثرگذار آن در تعدادی از بیماری‌ها مانند دیابت، چاقی، اختلالات دستگاه گوارش است و به عنوان یک ماده ضدالتهاب و ضد سرطان شناخته می‌شود. بروکلی حاوی مقدار قابل‌توجهی از ایزوتیوسیانات‌ها بوده که سولفورافان (SFN) فعال‌ترین به حساب می‌آید و به مقدار زیاد در جوانه‌های کلم بروکلی وجود دارد.

سولفورافان از طریق اثر بر واسطه‌های سلولی می‌تواند بر بسیاری از مکانیسم‌های التهاب در بدن اثر بگذارد. به نظر می‌رسد این ترکیب دارای خواص سرطانی باشد.

تعداد قابل‌توجهی از تحقیقات نشان داده‌اند که در برابر سرطان‌های پستان، لوزالمعده، پروستات، تخمدان، روده بزرگ اثرات محافظت‌کننده داشته باشد.

قارچ مایتاکه

قارچ مایتاکه حاوی ترکیبات فعالی است که می‌تواند در تقویت پاسخ ایمنی اثربخش باشند. بتاگلوکان‌ها ترکیبات فعال در قارچ مایتاکه که نوعی پلی ساکارید متصل به پروتئین هستند، با فعال کردن سیستم ایمنی، افزایش ماکروفاژها و عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی پاسخ ایمنی بدن را در برابر عوامل بیگانه افزایش می‌دهند.

گلوکان می‌تواند منجر به تحریک سیستم فاگوسیتی و تقویت مکانیسم‌های دفاعی در برابر عفونت شود. علاوه بر فعال شدن مستقیم سلول‌های درگیر در واکنش‌های ایمنی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر تقویت تولید و ترشح سیتوکین اثر می‌گذارند.

عصاره قارچ مایتاکه به عنوان پلی پور طبقه‌بندی‌شده است.

این قارچ ساقه‌های شاخه‌ای متعددی با کلاه‌های گل‌دار دارد. زیرین این کلاهک‌ها با لایه‌نازکی از منفذ متراکم بسته‌بندی‌شده پوشیده شده است. نام رایج گل لوتوس است، به دلیل شکل مانند دامن رقص است.

اثرات قارچ مایتاکه بر سیستم ایمنی بدن باعث شده است که دانشمندان پتانسیل ضد سرطان آن را بررسی کنند. موسسه ملی سرطان آمریکا به خواص ضد سرطان و تحریک‌کننده ایمنی این قارچ اذعان کرده است.

عصاره قارچ مایتاکه غنی از پلی ساکریدها (گلوکان‌ها)، لکتین‌ها و پیش سازهای اسید هسته‌ای است که می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

عصاره چای سبز

چای سبز (Camellia sinensis) یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است و مصرف آن روز به روز در حال افزایش است. این تغییر روند مصرف به سمت چای سبز عمدتاً به خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد سرطان این ماده باز می‌گردد.

احتمالا چای سبز را در لیست مواد تشکیل دهنده اکثر مکمل های چربی سوز دیده باشید. چرا که تحقیقات علمی اثبات کردند که این گیاه در بالا بردن میزان متابولیسم جهت چربی سوزی در کاهش وزن موثر است.

در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده ای به نام «پلی فنول» نظیر اپی گالو کاتچین کالات (EGCG) می تواند به افزایش میزان سوخت انرژی موجود در سلول های چربی منجر شده و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند چاقی افراد داشته باشد.

پلی فنول ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که مانع آسیب های سلولی در بدن می شوند و رادیکال های آزاد را دفع می نمایند.

مصرف چای سبز می تواند در کاهش وزن و حفظ وزن از دست داده مؤثر باشد. طی نتایج حاصله از تحقیقات محققان دانشگاه تافتز، EGCG در چای سبز مانند دیگر کاتچین‌ها، ژن‌های سوخت چربی را در شکم فعال می‌کند و سرعت کاهش وزن را تا ۷۷ درصد افزایش می‌دهد.

در نتیجه مصرف چای سبز می تواند در از بین بردن چربی شکمی کمک کننده باشد. جالب است بدانید اثرات چربی سوزی چای سبز بیشتر در افرادی محسوس است که به طور مداوم قهوه و کافئین مصرف نکنند.

هلثی سلز ومن

یکی از محصولاتی که می‌تواند در سلامت بانوان تأثیر بسزایی داشته باشد هلثی سلز ومن است.

هلثی سلز ومن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن بانوان می‌شود و دارای ترکیبات بی‌نظیری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و گیاهان ضروری برای حفظ سلامتی و شادابی خانم‌ها است.

ویتامین‌های موجود در قرص هلثی سلز ومن به بهبود کمبود آهن، کمک به حفظ سلامت عمومی و افزایش سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی برای نشاط عمومی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی خانم‌ها کمک می‌کند.

اکثر خانم‌ها با افزایش سن به میزان بیشتری از ویتامین‌ها نیاز دارند که به دلیل رژیم غذایی نامناسب ممکن است نتوانند از طریق غذا، ویتامین‌ها و مواد مغذی را دریافت کنند؛ بنابراین این مکمل گزینه مناسبی برای استفاده روزانه خانم‌ها است.

هلثی سلز ومن از طریق کمک به تولید انرژی و کاهش خستگی و بی‌حالی، جلوگیری از سفید شدن زودرس موها، محافظت از اثرات مخرب نور خورشید، محافظت از پیری زودرس پوست، بهبود عملکرد سیستم عصبی، کمک به زیبایی پوست و مو، تقویت سیستم ایمنی بانوان و پیشگیری از کم‌خونی به‌سلامت بانوان کمک می‌کند.

هلثی سلز به واسطه دارا بودن ویتامین ب۱۲ در تولید تمامی سلول‌های خونی از جمله گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها نقش دارد. این ویتامین موجب حفظ رشد و تکامل سلول‌های بدن، تنظیم میزان هموسیستئین در خون و حفظ سلامت سیستم عصبی مرکزی نیز می‌شود.

از دیگر ترکیبات مؤثر این مکمل اسیدفولیک است. اسیدفولیک با سنتز پروتئین‌ها، RNA و DNA همراه است و در فرایند تقسیم سلولی و اصلاح کروموزوم‌ها تأثیرگذار است. اسیدفولیک همچنین در پروش بافت‌های زنانه در دوران بارداری مشارکت داشته و کمبود آن می‌تواند موجب کاهش تخمک‌گذاری شود.

از طرفی تحقیقات نشان داده کمبود این ماده پر اثر می‌تواند ایجاد اختلال در رشد جنین را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا