اخبار صنفیمسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

هشدار دکتر علی منتصری از وضعیت بحرانی اقتصاد دارویی

دولت در زمان جنگ از صنعت دارو حمایت می کرد

حدود ده سال معاون و مسئول برنامه ریزی دارویی کشور بودم و طرح ژنریک و اجرای آن، به عنوان برنامه ریزی دارویی دوران جنگ در وزارت بهداشت با عزم و اهتمام ما و حمایت خدا عینیت یافت. آن روزها اروپا و آمریکا همه جانبه از عراق حمایت می کردند تا بتواند ایران را مغلوب سازد، در چنان فشار و بحرانی، وضعیت دارویی کشور هرگز تا این حد زمین گیر نشده بود.

نیازهای دارویی در زمان جنگ بسیار بیشتر بود و با مدیریت مان، خادمانه امور را پیگیری و به سرانجام مطلوب می رساندیم و دولت ها هم از برنامه های ما حمایت می کردند.

اما می بینیم در شرایط حاضر، این مقامات هستند که بطور مستمر جوسازی و ایجاد مشکل می کنند. رسانه ها در دست شماست و شما با توسل به رسانه واقعیت سازی می کنید.

سلامت مردم را به بازی نگیرید

دارویی که ارز آن را طی تصمیم دولتی تغییر دادید، بالطبع قیمت آن تغییر پیدا می کند. حال جوسازی بر علیه قیمت دارو به چه معنی است؟ شما سلامت مردم را به بازی می گیرید. صنعت داروسازی کشور با سیاست های غلط شما بیمار شده است و این بیماری در آینده ای نزدیک روی پخش، داروخانه و درمان مردم تاثیر خواهد گذاشت. تصور کنید اگر داروی درمان بیماری های خاص در کشور دچار مشکل شود، چه فاجعه ای رخ می دهد؟

آیا تامین اجتماعی توان حل مشکلات صنعت را دارد؟

این فکر که سازمان تامین اجتماعی با پوشش بسیار ضعیف فعلی بتواند مشکلات قیمت داروهای وارداتی را حل کند، یک پیش بینی کاملا غلط است. شاید پنداشته اید قیمت که افزایش یابد، مردم فقیر با درآمد پایین، کمتر مصرف خواهند کرد؟ مگر خوردن دارو مثل مصرف گوشت است که اگر نداشته باشند بتوان از سبد مصرف خارج کرد؟ بحث مرگ و زندگی است.

صنعت دارو جناح سیاسی مقابل دولت نیست

جوسازی های مسئولین شبیه تلاش افراد کاندید برای کسب محبوبیت و اخذ رای شده است. از تریبون ها استفاده های غلط ابزاری نکنید. صنعت داروسازی جناح سیاسی مقابل شما نیست. این که برای آن جوسازی راه انداخته اید صنعت خدمتگزار داروسازی کشور است. صنعت با سیاست های غلط سابق در حال فروپاشی بود شما هم با نسخه هایی غلط تر، روند نابودی را تسریع کرده اید.

حقوق ها ناگهان ۵۸ درصد افزایش یافت و الان در شرکت خودمان مجبور شدیم چیزی حدود ۳۰ درصد تعدیل داشته باشیم. من در طول عمر کاری ام با سربلندی بیش از ۳ هزار نفر را استخدام کردم اما برای اولین بار در شب عید مجبور شدم ۳۰ درصد از کارکنان را تعدیل کنم. شب ها از غم این تصمیم خواب نداشتم اما اگر این کار را نمی کردم چگونه می توانستم حقوق بپردازم. سال ها در وزارت بهداشت حضور مدیریتی داشتیم و تصمیمات سودمند و بزرگی می گرفتیم و اجرا می کردیم. در میانه بحران جنگ، صنعت داروسازی در منطقه خاورمیانه الگو و نمونه به حساب می آمد.

اما در حال حاضر، تحقیق و توسعه در داروسازی متوقف شده و فقط در این غرقاب دست و پا می زنیم تا غرق نشویم. امیر دبی اعلام کرده متخصصان ایرانی اگر بخواهند برای داروسازی به دبی مهاجرت کنند ما زمین مجانی در اختیارشان قرار می دهیم تا کارخانه داروسازی احداث کنند. آنها مدیریت شما را رصد کرده اند و می دانند چه به روز صنعت آورده اید. آنها فرصت طلبانه در صدد برآمده اند افراد متخصص را از آن خود کنند. ما در هنگامه شکوفایی صنعت داروسازی قرار داشتیم و می توانستیم بازارهای زیادی را فتح کنیم اما دریغ که سوء مدیریت ها مانع توسعه می شود.

فقدان حضور یک سازمان غذا و داروی واقعی

من سال ها مشاور سازمان بهداشت جهانی بودم و در چندین کشور تدوین برنامه دارویی به اینجانب محول شد. فقر بزرگ صنعت داروسازی ما برخورداری از یک سازمان اف دی ای واقعی است. وظیفه سازمان یاد شده نظارت بر امر دارو است. کار اصولی چنین سازمانی فقط نظارت است. اقتصاد دارو ربطی به وزارت بهداشت ندارد. وزارت بهداشت نباید وارد مباحث ارزی دارو شود.  وزارت بهداشت چه تخصصی در مورد ارز دارد؟ چه تخصصی در سرمایه گذاری دارد؟ قیمت دادن، نرخ تعیین کردن و مسائل این چنینی خارج شدن از وظیفه و ماهیت وزارت بهداشت است.

کمیسیون قانونی قیمت یک نهاد مستقل است و اعضا آن حسب قانون مکلف به تشکیل جلسه و حفظ حقوق بیمار و تولیدکننده است. این که تامین اجتماعی و بیمه ها مشکل تامین بودجه دارند چه ربطی به کمیسیون و اعضای آن دارد بگذارید این نهاد قانونی بدون دخالت شما کار خود را انجام دهد اگر اعضا این نهاد به دلیل کم کاری باعث کمبود دارو و به خطر افتادن جان بیمار شوند هرگز نمی توان گفت از مسئولیت مبرا هستند.

نگاه امنیتی به صنعت دارو باعث ایجاد بحران شده است

صنعت باید به عنوان یک بنگاه اقتصادی بدون هیچ تکیه گاهی روی پای خودش بایستد. مثل همه صنایع داروسازی در کشورهای دنیا که چرخ اقتصادی شان به خوبی می چرخد. صنعت داروسازی کشور صنعت بالغی است که می تواند به خوبی خودش را اداره کند و نهادهای نظارتی هم می توانند به فعالیت های نظارتی خود اهتمام داشته باشند. دولت نگاه امنیتی به صنعت دارد و روش های کنترلی شدید آنها اوضاع صنعت را به بحران دچار کرده است. وزارت بهداشت و اداره دارو کجای دنیا وارد مسائل اقتصادی صنعت می شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا