اکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

نوشدارویی برای گرفتاران سکته مغزی

به گزارش آفتاب سلامت موج جدیدی از کشفیات دانشمندان در تسریع روند “خودترمیمی” بدن از چند دهه پیش آغاز شده که در این برهه با تسهیلات و امکانات به اشتراک ­گذاری تجربیات، این موج شتاب سریع تری یافته است.

پایگاه خبری مدیکال دیلی اعلام کرد بر اساس نتایجی که تیم تحقیقاتی دانشگاه لوند سوئد منتشر کرده است سلول های پشتیبان یا آستروسیت ها قدرت بهبود بخشی شگفت آوری در درمان عوارض سکته مغزی دارند.

پروفسور زال کوکایا مدیر این تیم تحقیقاتی گفت: با بررسی روند سکته مغزی در موش­ها دریافتیم سلول­های یاری کننده ی آستروسیت پس از وقوع سکته مغزی، خود را به ناحیه آسیب دیده می­رسانند و با تغییر ماهیت خود به سرعت به سلول های عصبی تبدیل می شوند و جای خالی سلول­های آسیب دیده یا مرده را پر می­کنند که این همان مکانیزم درمانی شگفت آوری است که می­توانیم در معالجه ­ی آسیب دیدگان سکته مغزی از آن بهره گیریم. پروفسورکوکایا تاکید کرد این اولین بار است که در طول بررسی های پزشکی به چنین کشف تاریخی نائل آمده ­ایم.

در سکته مغزی به دنبال پارگی یا مسدود شدن رگ های خون رسانِ بخشی از مغز، افت فشار خون و کاهش اکسیژن، بسیاری از سلول­های عصبی را دچار آسیب و مرگ می­ کند.

کف و سقف آسیب های عوارضی سکته مغزی می ­تواند از تاری دید تا فلج کامل و حتی مرگ، نوسان داشته باشد.

طبق آماری که دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرده روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در ایران دچار سکته مغزی می­ شوند.

با کشف در خور تحسینی که تیم تحقیقاتی لوند سوئد انجام داده­اند، می­ توان امیدوار بود که دانشمندان با متمرکز شدن روی نحوه عملکرد سلول­ های آستروسیت و شاید بازتولید و انتقال آن به نواحی آسیب دیده، گرفتاران صدمات جسمی ناشی از سکته مغزی را نجات دهند.

این کشف نه تنها برای درمان سکته مغزی که برای سایر صدمات و آسیب های مغزی نیز قابلیت به­ کارگیری خواهد داشت چرا که آستروسیت ها می توانند خود را به هر سلول مغزی آسیب دیده دیگری نیز تغییر دهند. این نوع از درمان که به سلول درمانی شهرت یافته نوع تازه ای از خدمات پزشکی است که پس از چند دهه تحقیق و پژوهش و آزمایش بر روی حیوانات، اکنون در رده­های مختلف درمانی وارد فاز درمان انسان می ­شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا