مسیر سلامتنوآوری های پزشکی

میکروسکوپ  لیزری و تغییر مفهوم جراحی

به گزارش آفتاب سلامت محققان دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا یک میکروسکوپ تخصصی با توانایی بالقوه برای تشخیص بیماری‌های گوناگون شامل سرطان پوست و انجام جراحی‌های دقیق ابداع کردند. این فن‌آوری جدید که می‌تواند انقلابی در پزشکی ایجاد کند، قادر است بافت‌های بدن را به سرعت اسکن کرده تا ساختارهای مشکوک یا غیرطبیعی سلولی را بیابد و جراحی‌های دقیقی را بدون نیاز به شکافتن پوست صورت دهد.

این دستگاه نوعی میکروسکوپ چندفوتونی برانگیخته است که با استفاده از لیزر مادون قرمز بافت زنده را تا حدود یک میلی‌متر در عمق به صورت دیجیتالی اسکن می‌کند و از آن می‌توان برای تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی بهره برد.

مخترعان این دستگاه امیدوارند که با توسعه دادن این فن‌آوری بتوانند بیماری بخش‌های گوناگون از جمله مغز، رگ‌های خونی، چشم و دیگر بافت‌های حیاتی را تشخیص داده و درمان کنند.

دکتر “هایشان زِنگ” Haishan Zeng ، زیست‌فیزیکدان و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در یک نشست خبری گفت: «هدف ما آن بود تا با استفاده از فن‌آوری لیزر بافت‌های زیر پوست را از زوایای مختلف بررسی کنیم.»

آقای زِنگ در ادامه افزود: «ما نه تنها به دنبال دستیابی به فن‌آوری جدیدی برای تشخیص سریع بیماری بودیم بلکه قصد داشتیم با استفاده از این فن‌آوری لیزری درمان بیماری‌ها را نیز تسهیل کنیم.»

زنگ گفت: “ما علاوه بر دستیابی به سرعت عمل در تصویر برداری سلولی که کاربردهای بالینی  خاصی را میسر ساخته، برای اولین بار این تکنولوژی را همزمان برای استفاده های درمانی توسعه داده ایم.”

یمی هوانگ Yimei Huang نویسنده گزارش انتشار یافته و همکار تیم تحقیقاتی اظهار داشت: تکنولوژی ابداعی ما این اجازه را می دهد تا بافت را سریعا اسکن کنیم و هنگامی که با یک ساختار مشکوک یا غیرطبیعی روبرو شویم، می توانیم عمل جراحی فوق العاده دقیقی انجام دهیم و به طور انتخابی بر ساختار ناخواسته در بافت، متمرکز شویم و این روش درمانی در شرایطی انجام می پذیرد که برشی در پوست ایجاد نخواهد شد.

میکروسکوپ ابداعی به متخصصان پزشکی اجازه می دهد ابتدا محل دقیق ناهنجاری شناسایی شود، نوع ناهنجاری مشخص شده و بلافاصله درمان آغاز گردد. موارد استفاده از این روش بسیار متنوع بوده و برای درمان ساختارهای مختلف بدن تطبیق پذیراست.اعصاب ، عروق خونی ، پوست، چشم، مغز و یا دیگر ساختارهای حیاتی مشمول درمان با این روش خلاقانه خواهند بود.

این محققان اکنون در پی آن هستند که با کمک دانشمندان دیگر رشته‌ها این میکروسکوپ را توسعه داده تا بتوانند از آن برای تشخیص و درمان سریع بیماری‌های گوناگون از جمله سرطان استفاده کنند.

محققان دست اندرکار این مطالعه برای دستیابی به این تکنولوژی از مهارتهای بخش های دیگر دانشگاه از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی برق و چشم پزشکی بهره گرفته اند.

این دستگاه همچنین میتواند برای انجام آزمایشات میکروسکوپی و درمان در زمینه آندوسکوپی مورد استفاده قرار گیرد.

وب سایت دانشگاه بریتیش کلمبیا علاوه بر انتشار خبر مذکور، فیلمی تشریحی در دسترس  علاقمندان قرار داده که در آن دکتر هایشان زِنگ ودکتر یمی هوانگ به توضیح و تشریح بیشتر دستاورد تیم تحقیقاتی می پردازند و دراین میان با نمایش دستگاه مورد نظر و تصاویر انیمیشنی، ابعاد و کاربردهای این فن آوری را با مخاطبین در میان می گذارند.

گزارش این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا