مسیر سلامتنوآوری های پزشکی

«میم دارو» و رتبه دومین شرکت دانش بنیان کشور

شرکت دانش ­بنیان «میم دارو» در سال ۱۳۸۸ ثبت شد اما هسته تحقیقاتی آن از سال ۱۳۷۲ یعنی اوایل دهه ۹۰ میلادی ایجاد شده است.

سال ۱۳۹۲ به دنبال ارزیابی چند وجهی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت، مجموعه میم دارو از لحاظ شاخص­های علمی و پژوهشی، بر رتبه دومین شرکت دانش بنیان دارویی کشور قرار گرفت.

میم دارو به طور پیوسته در حوزه دانش و خلق ارزش های دارویی اهتمام دارد. در این میان نقش واحدهای تحقیق و توسعه، آزمایشگاه و واحد تولید دارویی از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از بخشهای کلیدی میم دارو بخش بالینی و درمانگاهی آن است که حدود ۱۳ سال از فعالیت درمانی-پژوهشی آن می گذرد و در تعریفی دیگر یک مجموعه چند تخصصی درد و بخش بالینی شرکت میم دارو است. این درمانگاه همچنان که وظیفه کلیدی خود یعنی درمانجویی را دنبال می کند، ارتباط مستقیم و اثربخشی از بالین بیمار تا واحد تحقیق و توسعه برقرار کرده است.

این زنجیره پزشکی دارویی متشکل از دپارتمان درمانگاهی، تحقیق و توسعه، ریگولاتوری، تولید، بازرگانی و دپارتمان آموزش است. تحویل محصول به مراجع پخش و توزیع و پایش توزیع و مرحله بعدی ادامه کارآزمایی بالینی است در زمانی که یک محصول در بازار جای گرفته است. مجموعه میم دارو طراح و مجری این زنجیره حساس و  مدیریت طلب است.

درست است که بسیاری از داروها توسط شرکت های مختلف تولید می شود اما قریب به اتفاق این داروها کپی هستند در واقع واحد تحقیق و توسعه صرفا یک کراوات تزیینی است و  ماهیت و  نقش متعارف خود را از دست داده است.

در واقع اتکای این مراکز به مستندات تولیدی است که از سوی شرکت مادر روی آن کار شده است پس امور خطیر و حساس کارآزمایی بالینی را حذف کردند و صرفا به یک کار تجاری-بازرگانی بسنده می کنند. از آنجا که در این سوداگری دارویی کارآزمایی بالینی وجود ندارد پس پایش مصرف کننده هم محلی از اعراب نخواهد داشت.

پایش محصولات میم دارو

مزیت وجود درمانگاه آرامش در مجموعه میم دارو این است که پایش محصولاتی که توسط میم دارو تولید شده در غالب مشاوره های رایگان تلفنی و حضوری صورت می­گیرد. این دستاوردیست که ما با دشواری بسیار موفق به تحقق آن شدیم.

برای شرکت دانش ­بنیان ما که یک شرکت خصوصی است تامین زیرساخت مشاوره تلفنی که به سیستم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) مجهز باشد، کارکردهای علمی چندمنظوره ای مهیا کرد که اطلاعات بیماران در آن ثبت و پایش شده و نتایج کاربردی ارزنده ای به ارمغان می آورد.

ما این کار بزرگ را از سال ۱۳۸۸ آغاز کردیم و تا امروز تداوم پیدا کرده است. این توفیقات را مدیون پشتکار و مساعی آقای دکتر «رضا رمضانی» مدیرعامل مجموعه هستیم. روشهای بروز میم­دارو برآمده از نگرش سیستمی ایشان است. آقای دکتر رضا رمضانی دکترای مهندسی صنایع با گرایش تحلیل سیستم ها از دانشگاه کیس وسترن ریزرو (Case western Reserve University) آمریکا هستند.

رنسانس رویدادهای علمی

اگر بخواهیم حرکت علمی پژوهشی را در موازات رویدادهای علمی دنیا بررسی کنیم سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ رنسانسی محسوب می شود که ما در صنایع سلامت محور شاهد آن هستیم. تصمیمات اساسی سازمان بهداشت جهانی در همین سال­ها رقم خورده است. ایجاد فدراسیون جهانی داروسازی رویداد اثرگذار و قابل توجهی است. شاهد اجرایی شدن اصول  GMP (شرایط بهینه تولید) در صنایع دارویی هستیم و ما همراستا با این تحولات به حرکت رو به رشد و توسعه محور خود ادامه می دهیم. مدیرعامل میم دارو، آقای دکتر رمضانی سیستم های بهداشت جهانی را رصد می کردند و معتقد بودند که باید پیشتازی جهانی مد نظر باشد و دل خوش کردن به رقابتهای بومی نمی تواند در منحنی رشد واقعی افتخاری نصیب مان کند. مجموعه میم دارو در عین دانش محور بودن،  اخلاق محور نیز هست و این ویژگی از افتخارات مجموعه ماست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا