نوآوری های پزشکی

مکاشفاتی تعیین کننده درباره عامل طاسی

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که عامل طاسی یک نوع ماده شیمیایی نادیده گرفته شده است.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا واقع در ریورساید دریافتند یک نوع ماده شیمیایی عامل تقسیم و مرگ فولیکول‌‌های مو است.

کیشوان ونگ Qixuan Wang، یکی از نویسندگان این پژوهش در این مطالعه که در «بیوفیزیکال ژورنال» Biophysical Journal منتشر شد، گفت:

«در ماجراهای علمی‌تخیلی که جراحت شخصیت‌ها فوری بهبود می‌یابد، فکر پشت آن این است که سلول‌های بنیادی عامل این پدیده‌اند.»

«در زندگی واقعی، پژوهش‌های جدید ما را به درک رفتار سلول‌های بنیادی نزدیک‌تر می‌کند و بدین ترتیب می‌توانیم با هدایت‌ آن‌ها، در بهبود زخم‌ پیشرفت کنیم.»

 

این تیم فولیکول‌های مو را بررسی کردند؛ زیرا تنها اندام انسان‌اند که به طور مداوم و خودکار بازتولید می‌شوند و کشف کردند که نوعی پروتئین به نام تی‌جی‌اف-بتا (TGF-beta) نحوه تقسیم شدن سلول‌های بنیادی فولیکول‌های مو را هدایت می‌کند و عامل مرگ برخی از آن‌ها است.

ونگ توضیح داد: «تی‌جی‌اف-بتا دو نقش متضاد دارد؛ یکی کمک به فعال شدن برخی سلول‌های فولیکول‌ مو برای تولید زندگی جدید و سپس کمک به هماهنگ‌سازی آپوپتوز، فرایند مرگ سلولی.»

تقسیم سلول های بنیادی

«حتی زمانی که یک فولیکول مو خود را از بین می‌برد، هرگز مخزن سلول‌های بنیادی خود را نابود نمی‌کند. وقتی به سلول‌های بنیادی باقیمانده دستور می‌رسد بازتولید شوند، آن‌ها تقسیم می‌شوند، سلول جدید می‌سازند و به یک فولیکول جدید تبدیل می‌شوند.»

با این حال محققان دریافتند وقتی فولیکول مو می‌میرد، مخزن سلول‌های بنیادی آن همچنان باقی می‌ماند.

ونگ گفت: «وقتی سلول‌های بنیادی سیگنال بازتولید دریافت می‌کنند، تقسیم می‌شوند، سلول‌های جدید می‌سازند و به یک فولیکول جدید تبدیل می‌شوند.»

محققان بر عملکرد پروتئین TGF-بتا دقیق شدند و دریافتند فرآیندی که توسط آن فولیکول های مو، از جمله سلول های بنیادی، تقسیم می شوند و سلول های جدید تشکیل می دهند یا آپوپتوز را هماهنگ می کنند، تحت کنترل این پروتئین قرار دارد. این یافته ها می تواند گزینه های درمانی جدیدی را برای طاسی و درمان هایی برای تسریع بهبود زخم ارائه دهد زیرا فولیکول ها منبع سلول های بنیادی هستند.

 

فولیکول ها خود را می کشند

هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چرا فولیکول ها خود را می کشند. برخی فرضیه‌ها نشان می‌دهند که این یک ویژگی ارثی از حیواناتی است که برای زنده ماندن در دمای گرم تابستان یا تلاش برای استتار خز می‌ریزند.

حتی زمانی که یک فولیکول مو خود را می کشد، هرگز مخزن سلول های بنیادی خود را نابود نمی کند.

وانگ گفت: وقتی سلول‌های بنیادی زنده‌مانده، سیگنال بازسازی را دریافت می‌کنند، تقسیم می‌شوند، سلول جدید می‌سازند و به یک فولیکول جدید تبدیل می‌شوند.

اگر دانشمندان بتوانند روشی را که TGF-بتا تقسیم سلولی را فعال می کند و نحوه ارتباط این ماده شیمیایی با سایر ژن های مهم را با دقت بیشتری تعیین کنند، ممکن است سلول های بنیادی فولیکول را فعال کرده و رشد مو را تحریک کند.

از آنجایی که بسیاری از حیوانات، از جمله انسان، پوستی پوشیده از مو دارند، برای بهبود کامل زخم ها نیاز به بازسازی فولیکول های مو است. توانایی کنترل دقیق تر سطوح TGF-بتا نیز می تواند روزی طاسی را که میلیون ها نفر را در سراسر جهان آزار می دهد، درمان کند.

وانگ گفت: «به طور بالقوه کار ما می تواند چیزی برای کمک به افرادی که از مشکلات مختلف رنج می برند ارائه دهد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا