اکسیر سلامت

مهم­ ترین بیماری­ های اتوایمیون

بیماری ­های اتوایمیون زمانی در بدن ظاهر می­ شوند که سیستم ایمنی بدن به خودش حمله می­ کند. تاکنون بیش از ۸۰ بیماری خود ایمنی شناسایی شده که medical daily در این مقاله شرح مختصری از نمونه خطرناک‌ترین آن‌ها را ارایه کرده است.

بیماری مولتیپل اسکلروزیس(Multiple sclerosis)

بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا به اختصار ms یک بیماری نورودژنراتیو التهابی شدید است که باعث ناتوانی پیشرونده عصبی در افراد جوان می‌شود. این بیماری‌ اتوایمیون سیستم اعصاب مرکزی و اعصاب بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در آن التهاب نورونی و اختلال عملکرد عصبی به ویژه تخریب غلاف میلین عصبی اتفاق می‌افتد که علائم آن تغییرات عملکرد حسی- حرکتی و مغزی، درد و خستگی و اختلال بینائی می‌باشد.

بیماری آدیسون

یکی از طبقه‌بندی‌های بیماری آدیسون نارسائی اولیه آدرنال نامیده می‌شود که بر اثر آن سیستم ایمنی به غده آدرنال بدن حمله می‌کند.

غده آدرنال در بالای کلیه‌ها قرار گرفته و بسیاری از هورمون‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های طبیعی بدن را ترشح می‌کنند.

علائم این بیماری شامل ضعف ماهیچه‌ها، احساس خستگی، تیرگی رنگ پوست و کاهش ضربان قلب یا کاهش فشار خون (هیپوتانسیون) می­ شود.

بیماری گرانولوماتوز وگنر

این اختلال موجب التهاب رگ‌های خونی در بینی، سینوس‌ها، گلو، ریه‌ها و کلیه‌ها می‌شود. در واقع این بیماری جریان خون به برخی از اعضای بدن را کند می‌سازد.

از جمله علایم این بیماری بی‌حسی اندام‌ها، وجود خون در ادرار، زخم‌های پوستی، کبودی، تب، احساس خستگی، نفس تنگی و سرفه همراه با خلط خونی می‌باشد.

میوکاردیت سلول‌های ژانت

مطالعات انجام شده در نیوجرسی نشان داده که میوکاردیت سلول‌های ژانت کشنده‌ترین بیماری خود ایمنی است.

این بیماری چندان شایع نیست و با التهاب ماهیچه‌های قلب شناخته می‌شود.

از جمله علائم اولیه بیماری میوکاردیت سلول‌های ژانت ورم مچ پا، قفسه سینه، احساس خستگی و نفس تنگی است.

بیماری گریوز (بازدو)

این اختلال خود ایمنی از بیش‌فعالی غده­ی تیروئید ناشی می‌شود و سبب بیماری‌های چشمی و مشکلات پوستی می‌شود. در صورتی که بیماری گریوز درمان نشود می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد.

دکتر احمد رهنمای چیت ساز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا