اعصاب و روانتفسیر سلامت

مهربانی کارفرمایان، توصیه دانشگاه پنسیلوانیا

خوش خلقی و محبت کارفرمایان می تواند موجب بهبود راندمان و سلامت روحی کارکنان شود

اگر درصدد افزایش دستمزدها نیستید یا قصد کاهش ساعات کار را ندارید، راه های دیگری نیز برای بهبود سلامت روان و عملکرد نیروهایتان وجود دارد که می توانید با توسل به این اقدامات، روح و روان آنان را از استرس های کاری آزاد کرده و به سازمان تحت مدیریت خود نیز کمک کنید. یکی از در دسترس ترین ابزار این کار، مهرورزی و بروز حس همدردی از سوی کارفرما است.

وقتی نام  کار و کارفرما به میان می آید، به دنبال آن، انسان نیازمند کار، به مزدی می اندیشد که هزینه های زندگی او و خانواده اش با آن تامین می شود. به همین خاطر است که مودت و مهربانی کارفرما، در خودآگاه و ناخودآگاه وی آرامش ایجاد کرده و استرس های کاری را از او دور می کند.

پژوهشی در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد کارفرما می تواند با اقداماتی ساده، مهربانی خود نسبت به کارکنان را به نمایش بگذارد و به این صورت در کوتاهترین زمان، روحیه و سلامت روانی کارکنان را تقویت کند. افزودن یک میوه تازه که پیش تر در وعده غذایی کارمندان قرار نداشت، می تواند تاثیر بهبود دهنده ای بر روح و روان آنان داشته باشد.

محققان پنسیلوانیا یافته های یاد شده خود را در مجله  International Journal of Occupational Safety and Ergonomics منتشر کرده اند.

اقداماتی ساده با نتایج و فوایدی بزرگ

برای این مطالعه، یک تیم مشتمل بر محققان بین المللی تصمیم گرفتند تا بررسی های خود را بر روی تعدادی از رانندگان اتوبوس در چین انجام دهند، مشاغل این افراد برگزیده، بر روح و جسم آنان تاثیرات استرس زای قابل توجهی داشت.

ساعات کار نامشخص، وعده های غذایی نامنظم، لرزه های مداوم تمام بدن در اتوبوس و همچنین بی تحرکی راننده در حین کار که جزو ویژگی های این شعل است، زمینه فشارهای روحی و جسمی را فراهم می کرد.

دانشمندان پنسیلوانیا دریافتند انواع مختلف مهربانی و سخاوت مغز کارپذیر را تحت تأثیر قرار می دهد و نشانه های آشکاری از استرس زدایی را در رفتار وی منعکس می سازد.

برای اطلاع از وضعیت روحی شرکت کنندگان در آزمایش، برگه های نظر سنجی به کارکنان ارائه شد تا آنان از چگونگی و شرایط روح و جسم خود، پیش از آغاز سنجش، اطلاعات مورد نیاز را در برگه ها ثبت کنند.

به عنوان بخشی از این آزمایش، کارفرمایان به ۸۶ شخص تحت آزمایش، در وعده معمولی ناهار، که جزو تعهدات کارفرما قرار داشت، میوه تازه ای اضافه کردند که پیش تر داده نمی شد.

اضافه کردن یک سیب یا موز در هر ناهار، به خوبی خیرخواهی و محبت کارفرما را به کارپذیر منتقل ساخت و موجب بهبود روحیه و کاهش افسردگی های ناشی از سختی کار شد.

محققان برای تعیین چگونگی تأثیر این میوه بر سلامت روان شرکت کنندگان، برگه های نظرسنجی دوم را به رانندگان اتوبوس ارائه کردند.

مقایسه جواب های درج شده در برگه های نظرسنجی اول و دوم به خوبی نشان داد که اضافه شدن فقط یک میوه در وعده ناهار چه تحولی در رفتار و روحیه کارپذیر ایجاد کرده است.

آنها همچنین با استفاده از مقیاس های روانشناسی، اعتماد به نفس شرکت کنندگان و حس تعهد آنان را در انجام وظایف محوله و رسیدن به اهداف خاص ارزیابی کردند.

محققان دریافتند که سطح افسردگی شرکت کنندگان در پایان آزمایش در مقایسه با زمان شروع سنجش ها، کاهش یافته است و به همان اندازه عملکرد کارپذیر در سازمان نیز از  لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافته است.

استرس ناشی از کار می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روانی و جسمی داشته باشد. اثرات کوتاه مدت استرس می تواند شامل سردرد، تنفس کم عمق، مشکلات خواب، اضطراب و معده ای با وضعیت ناراحت کننده باشد .

اگر استرس برای مدت طولانی تری ادامه داشته باشد، می تواند شکل مزمن به خود گرفته و منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی از جمله بیماری های قلبی، کمردرد، افسردگی، دردهای عضلانی و سایر دردهایی شود که از بین نمی روند و قادر هستند سیستم ایمنی بدن را دچار ناتوانی سازند.

علاوه بر این، استرس می تواند بر تمرکز افراد تأثیر منفی بگذارد و احتمال بروز اشتباه را افزایش دهد و احساسات و رفتار را دچار وضعیت نامطلوب سازد.

هنگامی که کارکنان شوند وظایف خود را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند یا کنترل خاصی بر کار خود نداشته باشند ، تنش در محیط کار می تواند به شکل نگران کننده ای افزایش یابد.

اقدامات ساده کارفرما در راستای انتقال پیام محبت و خیرخواهی می تواند بسیاری سطح نگرانی کارپذیر را کاهش داده و روحیه او را برای انجام وظایف سازمانی اش تقویت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا