نقد کاربردی

مقصر کیست؟ شرکت Laboratoires Servier یا روال جهانی Approved drug

مقصر کیست؟ شرکت Laboratoires Servier یا روال جهانی Approved drug

مرگ ۲۰۰۰ نفر در فرانسه بر اثر مصرف داروی لاغری Mediator خبر تازه ای است که این ایام تیتر رسانه های پزشکی و دارویی می شود.

آمارها در حال افزایش هستند و دولت فرانسه برای آرام کردن شاکیان کثیر پرونده داروی ناآزموده Mediator محاکمه متولیان شرکت Laboratoires Servier را از روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز کرده است.

اما فهرستی سیاه از انواع داروهای مرگ آور وجود دارد که Mediator در حال حاضر به انتهای این فهرست تاسف انگیز پیوسته است. بطور یقین مادامی که روال جهانی آزمایش داروهای ناآزموده روی بیماران اصلاح نشود Mediator آخرین داروی جمع آوری شده از داروخانه ها نخواهد بود.

سال ۲۰۱۷ دولت آمریکا دستور داد داروی اعتیاد اور opioid در زمره تولیدات شرکت Johnson & Johnson از داروخانه ها جمع آوری شود. این دارو که مورد تایید FDA آمریکا قرار داشت فقط در سال ۲۰۱۶ موجب اعتیاد هزاران نفر و مرگ ۴۲ هزار آمریکایی شد. ۲۰۰۰ پرونده شکایت در اوکلاهمای آمریکا علیه شرکت Johnson & Johnson در دادگاه ثبت گردید و قاضی عنوان کرد برای جبران خسارت های وارد شده از سوی این شرکت داروسازی به ۱۷ میلیارد دلار پول جهت هزینه های درمانی در طول ۲۰ سال آینده نیاز دارد .

Johnson & Johnson ضمن عذرخواهی از بازماندگان اشخاص متوفی و افراد آسیب دیده از داروی opioid مجبور شد مبلغ ۵۷۲ میلیون دلار به دادگاه خسارت بپردازد.

تاریخ دارو و درمان شاهد جمع آوری داروهای زیادی از داروخانه های جهان است که هر یک موجب مرگ و معلولیت هزاران انسان شده است.

آیا این یک فقر آشکار در سازمان های غذا و داروی جهان نیست که نتوانند پیش از توزیع دارویی جدید در داروخانه ها آن را مورد سنجشی اطمینان بخش و موثر قرار دهند؟ معروفترین سازمان غذا و داروی جهان FDA امریکاست که با پروپاگاندا به عالی ترین مرکز اعتبار سنجی دارو و درمان مشهور شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا برای دارویی که نیاز به داده های بالینی داشته باشد سه میلیون دلار و برای دارویی که نیازمند این داده ها نباشد یک و نیم میلیون دلار حق الزحمه دریافت می کند و این در حالی است که خود درگیر آزمایش بر روی داروی مورد نظر نمی شود. با همین قانون مضحک بسیاری از داروهای ناآزموده از فیلتر FDA آمریکا گذشته و باعث مرگ و وخامت حال شمار زیادی از مصرف کنندگان دارو شده است. وقتی اوضاع تایید دارو در آمریکا چنین باشد تصور کنید در سایر کشورهای جهان چه فاجعه هایی رخ داده و یا عرصه درمان آبستن چه فجایع هولناکی است که در آینده رخ خواهد داد.

فریبرز روشنفکر- سردبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا