گفت و گو

مصاحبه با دکتر نازنین رمضانی



لطفاً خود را به مخاطبین نشریه پزشکی آفتاب سلامت معرفی کنید

دکتر نازنین رمضانی  فارغ التحصیل سال ۸۹ از واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی و در حال حاضر موسس و مسئول فنی داروخانه دکتر رمضانی در تهران هستم.

با توجه به تنوع فزاینده بیماری ها و بالطبع روند رو به افزایش داروها،  یک دکتر داروساز چطور می تواند تسلط علمی و عملی خود را حفظ کند؟

خوشبختانه انجمن های علمی داروسازی، نشست ها و جلسات بازآموزی مثمر ثمری برگزار می کنند. سایت های معتبری در دسترس هستند که آخرین دستاورد های دارویی را به جستجوگر دانش دارویی عرضه می دارند.کتاب های فیزیکی و دیجیتالی، مجلات دارویی، شبکه های اجتماعی با گرایش های پزشکی و دارویی و بسیاری امکانات دیگر مهیاست که اگر کسی اراده کند در نیل به این امکانات فقط خواستن شرط توانستن است.

خیلی ها به خاطر محدودیت ها یا حتی اجبار، رشته ای را انتخاب می کنند اگر ماشین حرکت در زمان به صورت موقت در اختیارتان قرار گیرد و به شما بگویند می توانید به گذشته خود سفر کنید و تغییرات مورد علاقه خود را در زندگی خود اعمال کنید، به کدام سال در گذشته خود می رفتید و چه تغییری ایجاد می کردید؟ مثلا حاضر می شدید شغل دیگری انتخاب کنید؟

بازگشت به گذشته … ! شاید در مورد معدودی از تصمیمات احتیاج به اصلاح ببینم، ولی در مورد رشته تحصیلی و راهی که با آگاهی و علاقه انتخاب کرده ام هرگز.

هر چند با وجود هجمه های مختلف، گاهی کار « داروساز داروخانه دار» بودن دلسرد کننده می شود ولی در مجموع هیچ وقت در جهت تغییر اساسی در  تصمیم گیری در مورد روند تحصیلی و شغلی خویش حسرتی نداشته ام.

داروخانه برای شما حائز چه جذابیت هایی بود که شغل داروخانه داری را انتخاب کردید؟

داروخانه همیشه به عنوان اولین و مهم ترین جایگاه داروساز مطرح بوده و هست. داروخانه ها در تمام مدت روز مشغول ارائه خدمات دارویی هستند و داروساز به عنوان مرجع قابل دسترس و صد البته معتمد برای مشورت شناخته می شود .

 داشتن چنین جایگاهی برای شخص من با ارزش و مقدس بود و از این روی این راه را برگزیدم و به آن افتخار می کنم.

 به جز حضور در داروخانه چه فرصت های شغلی دیگری برای یک داروساز ایرانی وجود دارد؟

خوشبختانه در سال های اخیر به لطف و اهتمام استادان فرهیخته و بزرگوار داروسازی، شاخه های تخصصی این رشته  در قیاس با سال های پیش، گسترده تر شده است. فارغ التحصیلان  این رشته در زمینه صنعت داروسازی، تحقیقات و شیمی دارویی و سنتز دارو ها، اقتصاد و مدیریت دارو، داروسازی بالینی و زمینه های علمی و حرفه ای زیادی، دانش و تجربه ارزشمند خود را در اشکال تحسین برانگیزی به کار گرفته اند.

شما یک دکتر داروساز هستید. با توجه به توانایی های حرفه ای که آموختید و تجربه هایی که به دست آورده اید، آیا تا به حال به فکر راه انداختن یک لابراتوار کوچک و آزمایش های داروسازی افتاده اید؟ منظورم ساختن دارویی تازه، ایجاد تحول در درمان و نوآوری است. یا این که آن قدر مشغله های شغلی زیاد است که حتی فکرش را هم نمی کنید.

البته این موضوع ایده آل هر داروسازی ست. ولی شاید در مرحله عمل نتوان آن را به واقعیت نزدیک کرد. بخش خصوصی در زمینه تحقیقات گسترده دارویی مطمئنا احتیاج به اسپانسر های قوی دارد و نتیجتا نه به خاطر مشغله کاری داروخانه و امثالهم بلکه به دلیل دغدغه های بسیار بزرگ تر چنین کاری دور از ذهن می نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا