اخبار داروخانهاخبار صنفیاخبار وزارتخانه ها و سازمان غذا و دارواکسیر سلامت

مشکلات دامنگیر و رو به افزایش داروخانه های کشور

در اوایل سال جاری ابلاغ آیین نامه جدید راه اندازی داروخانه مورخ 1400/3/8 از سوی وزیر بهداشت وقت امضاء شد و در وبسایت های اطلاع رسانی مربوطه در دسترس مرتبطین قرار گرفت.

 

این در حالی است که رییس انجمن داروسازان ایران از این ابلاغیه بشدت انتقاد کرد و آن را عامل تاسیس بی رویه داروخانه برشمرد و موجب وارد آمدن فشار اقتصادی بر داروخانه های قدیمی دانست.

شهرام کلانتری خاندانی عنوان کرد در بازه زمانی چند ماه پس از این ابلاغ، ۳۰ درصد به شمار داروخانه‌های کشور افزوده شده و بسیاری از داروخانه‌های قدیمی به سرحد ورشکستگی رسیده اند و شماری دیگر به شرایط بحرانی جذب سرمایه‌گذار یا حتی تغییر شغل رسیده اند.

رییس انجمن داروسازان ایران یکی از دلایل آشکار نامتوازن بودن تاسیس داروخانه ها در جغرافیای کشور را کمبود داروخانه در بعضی نقاط و ازدیاد آن در برخی جاهای دیگر عنوان کرد. او گفت در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۱ هزار نفر یک داروخانه مستقر است در حالیکه من باب نمونه در مناطق شمالی شهر تهران به ازای هر ۱۵۰۰ نفر یک داروخانه دائر شده است.

علاوه بر مشکلات 1402 پیش از آن با ظهور داروخانه های آنلاین و زنجیره های بزرگ داروخانه، داروخانه های قدیمی با رقابت شدیدی روبرو بودند که منجر به کاهش فروش و سودآوری آنان شده بود.

هزینه داروهای تجویزی همچنان در حال افزایش است و داروخانه ها را برای حفظ حاشیه سود تحت فشار قرار می دهد.

بسیاری از داروخانه ها به دلیل کمبود و اختلال در زنجیره تامین دارویی، با چالش هایی در حفظ عرضه ثابت دارو مواجه هستند.

داروخانه ها باید مقررات سختگیرانه و الزامات انطباق را رعایت کنند که پیروی از آنها زمان بر و پرهزینه است.

برخورد با شرکت های بیمه، رسیدگی به مطالبات و مدیریت بازپرداخت یک فرآیند پیچیده و خسته کننده برای داروخانه ها است.

همگامی با پیشرفت های فناوری، مانند پرونده الکترونیک سلامت و سیستم های توزیع خودکار، هزینه ساز بوده و نیازمند آموزش های جدید و اضافی برای کارکنان است.

یافتن و حفظ کارکنان ماهر داروخانه یک چالش دیگر است، به ویژه در مناطق روستایی یا در مکان هایی با تعداد محدودی از افراد واجد شرایط که حاضر به انجام وظیفه در ان نقاط باشند.

اطمینان از اینکه بیماران درک می کنند که چگونه داروهای خود را به درستی مصرف کنند و به رژیم های درمانی خود پایبند باشند، برای داروخانه ها یک چالش جدی است.

داروخانه ها باید به دقت موجودی خود را مدیریت کنند تا از انباشته شدن یا تمام شدن داروهای ضروری جلوگیری کنند که می تواند بر رضایتمندی مشتری تأثیر بگذارد.

ارتباط ضعیف بین نسخه نویس و داروساز می تواند منجر به اشتباهات دارویی، تاخیر در تکمیل نسخه ها و آسیب احتمالی برای بیماران شود. برای داروخانه ها می بایست کانال های ارتباطی آسانی با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ایجاد شود تا در راستای اطمینان از ایمنی و اثربخشی مراقبت از بیمار از آن استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا