اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

مسابقه ای جهانی با انگیزه های مرگ و زندگی

پیامدهای ناگوار ناشی از اپیدمی کرونا همچون تهدید جان و سلامتی انسانها و خسارت های میلیاردی به اقتصاد و بازرگانی کشورهای درگیر با این ویروس مشکوک، بخش تحقیق و پژوهش تمام کشورهای جهان را به تکاپو واداشته است. اخیرا سازمان جهانی بهداشت ازتلاش در نقاط مختلف دنیا برای تولید ۲۰ واکسن ضد کرونا خبر داده است.

آمریکا و چین از آغاز آزمایش داروی تازه ساخته شده بر روی مبتلایان به ویروس کرونا خبر دادند.

 به گزارش رویترز، موسسه ملی سلامت آمریکا گفته ‌است که داروی ساخت شرکت گیلیاد Gilead روز سه‌ شنبه بر روی یک بیمار مبتلا به کرونا آزمایش شده است.

 این بیمار یکی از ۳۹ شهروندی بود که از کشتی تفریحی دایاموند پرینسس که برای هفته‌ها در ژاپن قرنطینه است، به کشور بازگردانده شده بود.

دیدیه رائولت، مدیر انستیتوی مدیترانه ای بیماری های عفونی در شهر مارسی می گوید تجویز یک داروی رایج که برای معالجه مالاریا از آن استفاده می شود، در درمان مبتلایان به ویروس جدید کرونا «موثر» است.

 این پزشک سرشناس فرانسوی با اشاره به نتیجه تحقیقی که در یک کلینیک چین انجام شده است به خبرگزاری فرانسه گفت: «می دانیم که کلروکین در آزمایش درون کشتگاهی (in vitro) برای مقابله با نوع جدید ویروس کرونا موثر بود و حالا بررسی کلینیکی آن در چین نیز این امر را ثابت کرده است.»

کمپانی بیوتکنولوژی «مودرنا» (Moderna) در آمریکا، یک واکسن تجربی را برای ویروس کرونا آماده کرده که آزمایش‌های اولیه آن قرار است در ماه آوریل آغاز شود.

واکسن​ «اِم‌آر‌اِن‌اِی-۱۲۷۳» (mRNA-1273) برای آزمایش به سازمان ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا ارسال شده است.

نخستین گروه واکسن‌های تجربی درآزمایش‌های بالینی فاز یک در آمریکا که معمولا بر تعداد محدودی از انسان‌های سالم انجام می شود، استفاده خواهد شد. در این آزمایش، ۴۵ داوطلب شرکت خواهند کرد.

کاخ سفید از کنگره درخواست فوری و اضطراری بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری برای مبارزه با این ویروس و ویروس ابولا را کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) مخالفان دموکرات خود و برخی از رسانه‌ها مانند سی‌ان‌ان را به ایجاد وحشت درباره شیوع ویروس کرونا متهم کرد که طبق عقیده وی در بازار ایجاد ترس می‌کند.

وی در توئیتی با متهم کردن رسانه‌ها که او از آن‌ها با عنوان رسانه‌های جعلی نام می‌برد گفت که آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا از ویروس کرونا وحشتناک‌ترین تصویر را نشان دهند و در بازارها ایجاد ترس کنند.

بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان از جمله وال استریت در روزهای گذشته به دلیل نگرانی‌ درباره شیوع هر چه بیشتر این ویروس با سقوط مواجه شدند.

آقای ترامپ علاوه بر رسانه‌ها از دموکرات‌ها نیز انتقاد و آن‌ها را متهم کرد که «هیچ کاری انجام نمی‌دهند» و «زیاد حرف می‌زنند بدون اینکه اقدامی صورت دهند». وی تاکید کرد که آمریکا در بهترین وضعیت است.

این سخنان در حالی مطرح شده است که ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا درخواست بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری را کرده است اما نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، این رقم را بسیار کم می‌داند و گفته است که برای مقابله با ویروس ابولا رقم ۵ میلیارد دلار اختصاص یافته بود.

دموکرات‌ها معتقدند برای کرونا باید بودجه ۸.۵ میلیارد دلاری اختصاص پیدا کند.

 گزارش‌ها همچنین حاکی است که چین یک «واکسن خوراکی» برای درمان ویروس کرونا ساخته و قرار است بر روی بیماران آزمایش شود.

 با این حال احتمالا تایید اثربخشی این داروها و تولید آنها ماه‌ها طول بکشد.

تاکنون مرگ بیش از ۲۷۰۰ نفر در جهان از ویروس کرونا تایید شده که بخش اعظم آنها شهروندان چین هستند.

 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات محلی شهر تایچو در ایالت «چی‌جی یانگ» در شرق چین، اعلام کردند، داروی ضد ویروس کرونا که به نام « Favipiravir» یا « Avigan» معروف است در ۱۵ فوریه مورد تایید مرکز نظارت بر داروها Favipiravir  وابسته به دولت چین قرار گرفت و پس از آن مجوز فروش برای آن صادر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا