اکسیر سلامت

مسئولیت اجتماعی شرکت ها در قبال COVID-19

مسئولیت اجتماعی شرکتی Corporate Social Responsibility یا مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها از جستارهای «اخلاق کسب و کار» است که به نقش شرکتها درحوزه اجتماع می‌پردازد.

مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان‌ها، و محیطی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر می‌رود. مسئولیت اجتماعی شرکت در تعریفی روشن‌تر این گونه بیان شده‌است: «مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می‌دارد»

مطالبه از سازمان‌ها برای «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری آن‌ها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط زیست»، در دهه‌های پایانی قرن بیستم توسعه بیشتری یافته و منجر به این شده‌است که مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمانها یا CSR در دنیای مدیریت ظهور پیدا کند.

CSR در یک تعریف ساده، یعنی اینکه سازمان‌ها در مقابل جامعه ای که در آن فعالیت می کنند مسئول هستند؛ چرا که از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن استفاده می کنند. بر خلاف نگاه سنتی به مدیریت و کسب و کار، سازمان‌ها دیگر فقط در مقابل سهامداران شان مسئول نیستند و نباید فقط به افزایش سود کوتاه مدت سهامداران خود بیندیشند. بدین ترتیب انتظار می رود سازمان‌ها که با ذینفعان دیگری نیز در ارتباط هستند، خواسته‌های مشروع آن‌ها را هم مورد لحاظ قرار دهند.

در هر کسب و کاری و از جمله شرکت‌هایی که برای تولید ثروت و کسب و کار ایجاد شده‌اند باید صد در صد مسئولیت تمام کارهای خود که جنبه اجتماعی دارند را به عهده بگیرند.

این مسئولیت در کسب و کار معمولی بر عهده صاحب آن و در شرکت‌ها بر عهده هیئت مدیره و مدیر عامل آن شرکت است. همچنین مسئولیت اجتماعی یا تعهدات اجتماعی شرکت را به چهار جنبه ی مسئولیت اجتماعی زیست محیطی، سرمایه انسانی، خیرخواهانه و اخلاقی تقسیم کرده اند.

تیغ بحرانها فقط منافع جامعه را هدف قرار نمی دهد.

بروز بیماری افسار گسیخته COVID-19 مثال خوبی در تشریح این مطلب است.

شرکتها و سازمانهای زیادی از همه گیری کروناویروس دچار بحران کسب و کار شده و هر روز به خسارت هایشان افزوده می شود.

طبق آمارهای انتشار یافته تا امروز بیش از ۸۳ میلیارد دلار فقط به چند شرکت مطرح ضرر و زیان وارد آمده است.

جف بیزوس، مارک زاکربرگ، بیل گیتس، ایلان ماسک و بنیان‌گذاران گوگل بیشترین خسارت را از شیوع ویروس جهش یافته کرونا دیده‌اند.

بیل گیتس در اظهاراتی رسمی اعلام کرد بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس در راستای کمک به اقدامات ممانعت از شیوع بیشتر کرونا صد میلیون دلار به مراکز درمانی درگیر کمک خواهند کرد.

بنیاد بیل و مِلیندا گیتس، نام قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان است. این بنیاد در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌دست بیل و ملیندا گیتس بنیانگذاری شد و در سال ۲۰۰۶ میلادی به‌دست وارن بافت به دو برابر گسترش یافت.

هدف‌های اصلی بنیانگذاری این بنیاد افزایش تندرستی و کاهش تهی‌دستی بسیار بالا در گستره جهان است و در آمریکا گسترش‌دادن شانس‌های آموزشی و دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و داده‌ها است. مرکز این بنیاد در شهر سیاتل، واشینگتن در ایالت واشینگتن در آمریکا جای دارد و به‌دست سه تن از اعضای هیئت مدیره به نام‌های بیل گیتس و همسرش ملیندا گیتس و وارن بافت اداره می‌شود. دیگر مدیران بنیاد ویلیام اچ گیتس و پتی استونسیفر (CEO) می‌باشند.

حجم کمک‌های انجام‌شده این مرکز تا امروز نزدیک به ۳۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

این مطلب عنوان شد تا یادآوری کنیم شرکتها و سازمانهای ایرانی هم موظف هستند در مواجهه با هجوم این ویروس بحران ساز، به دارایی ها و حسابهای بانکی خود نگاهی بیندازند و به یاد آورند که این اندوخته ها از جیب جامعه ای بیرون آمده که اینک در تهیه بسیاری از لوازم بهداشتی مبارزه با COVID-19 با مشکل مواجه هستند.

آنها می توانند با الگو قراردادن بنیاد بیل و مِلیندا گیتس، در پیکار عمومی علیه کروناویروس شرکت کرده و با عادی سازی هر چه سریع تر شرایط، شاهد رونق کسب و کارها و فعالیت ها باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا