مسیر سلامت

مردم جهان و کارزارهای حفاظت از محیط زیست

اعتراض‌ها برای حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان عمومی تر می‌شود. استرالیا و منطقه اقیانوس آرام هم شاهد کارزارهایی در این ارتباط بود.

ده‌ها هزار دانش‌آموز به نشانه اعتراض علیه سیاست‌ها و تدابیر ناکافی برای کنترل تغییرات اقلیمی، سر کلاس‌های درس حاضر نشدند.

در شهر آلیس اسپرینگز در مرکز استرالیا، شمار زیادی به نشانه اعتراض، مانند مردگان روی زمین دراز کشیدند. در جزایر وانواتو، کارزارهای اعتراضی شکل گرفتند و کودکان می‌خواندند:

«ما غرق نمی‌شویم، مبارزه می‌کنیم.»

این جزیره‌ها را به ویژه افزایش سطح آب دریاها تهدید می‌کند.

در قالب جنبش «جمعه‌ها برای آینده» هم صدها هزار دانش‌آموز بار دیگر به خیابان می‌روند. تنها در آلمان، در ده‌ها شهر این کشور ۲۰ سپتامبر، بیش از ۵۰۰ برنامه و تجمع اعتراضی به ثبت رسیده است.

اما این تنها مورد مناقشه‌ برانگیز نبود. سرعت گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و توربین‌های بادی هم دو موضوع دیگر مذاکرات بودند.

اما پرسش اصلی که تصمیم‌گیرندگان در آلمان بر سر آن بحث می‌کنند این است که چگونه و دقیقا کجا باید توربین‌های بادی بیشتری برپا کرد و تأسیسات انرژی خورشیدی قرار داد. برپایی این تأسیسات با مقاومت و اعتراض ساکنان اماکنی روبروست که برای این منظور مد نظر قرار می‌گیرند.

از سویی دیگر هزاران نفردر سراسر جهان در بزرگترین راهپیمایی در اعتراض به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست شرکت کرده‌اند.

این راهپیمایی در نخستین ساعات جمعه ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) در استرالیا آغاز شد و به تدریج در کشورهای مختلف آسیا، آفریقا و اروپا ادامه پیدا کرد.

دانش آموزان کشورهای مختلف هم به این اعتراضات پیوسته‌اند.

نخستین بار گرتا تونبرگ سوئدی و نوجوان فعال محیط زیست در سال ۲۰۱۸ پس از اولین اعتراض انفرادی‌اش در پارلمان سوئد در استکهلم، ایده حضور دانش آموزان را در مخالفت با تغییرات اقلیمی مطرح کرد.

از سیدنی تا سئول، از مانیل تا مومبای کودکان و نوجوانان کلاس های درس را ترک کرده و با دردست گرفتن پلاکاردهایی خواستار تغییر سیاست‌های دولت‌ها در مورد حفاظت از محیط زیست شده‌اند.

دانش آموزان معترض از مسئولین کشورهای جهان می‌خواهند تا برای جلوگیری از افزایش دمای جهان قبل از آن که خیلی دیر شود، اقدامی انجام دهند.

انتظار می‌رود میلیون ها نفر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان در این گردهمایی های اعتراضی شرکت کنند.

برگزاری بیش از ۵ هزار رویداد مختلف همزمان با این اعتراضات و راهپیمایی‌ها در سراسر جهان برنامه‌ریزی شده است.

این اعتراضات در نیویورک به اوج خود خواهد رسید و انتظار می‌رود گرتا تونبرگ در میان معترضان سخنرانی کند.

قرار است اجلاس اقلیمی جوانان شنبه ۲۱ سپتامبر/۳۰ شهریوردر سازمان ملل برگزار شود.

براساس گزارش‌ها، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه (۲۳ سپتامبر/اول مهر) میزبان نشستی اضطراری خواهد بود.

انتظار می‌رود او در این نشست از رهبران جهان بخواهد تا به تعهدات خود در قبال توافقنامه پاریس پایبند باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا