اکسیر سلامت

مدیر بانک اسپرم در هلند پدر ۴۹ کودک

جوی هافمن Joey Hoofdman یکی از ۴۹ نفری است که آزمایش دی ان ای او نشان می دهد پزشک هلندی یان کاربات Jan Karbaat  پدر او هم هست.

اسوشیتدپرس پرونده پزشک متخصص نازایی در هلند به نام «یان کاربات» را مورد بررسی قرار داده است. او که رئیس سابق یک بانک اسپرم در هلند بود، زنانی را که برای بچه دار شدن به درمانگاه تحت مدیریت او مراجعه می کردند، فریب داده و اسپرم خود را به جای مردان مورد نظر آنها در تشکیل جنین استفاده می کرد. این درمانگاه در نزدیکی روتردام، دومین شهر بزرگ هلند قرار دارد.

کاربات سال ۲۰۱۷ در سن ۸۹ سالگی درگذشت اما تحقیقات در مورد پرونده او همچنان ادامه دارد. تا این زمان با استفاده از فن اوری آزمایش دی‌ان‌ای تائید شده است که ۴۹ نفر از فرزندانی که جنین آنها در درمانگاه کاربات تشکیل شده، فرزندان ژنتیکی خود او هستند.

طبق پیش بینی ها تعداد این فرزندان بیشتر هم خواهد بود. اکثر آنها در حال حاضر بین ۲۰-۴۰ ساله هستند.

یان کاربات متهم است که به جای استفاده از اسپرم اهداکنندگان از اسپرم خود برای لقاح مصنوعی درمانجویان استفاده می کرده است. در هلند این حق وجود دارد که مادر از هویت اهدا کننده اسپرم مطلع شود و مراجعه کنندگان به درمانگاه یان کاربات، اهدا کننده اسپرم را انتخاب کرده بودند.

وکیل خانواده‌های شاکی در دفاع از موکلان خود به عدم تشابه فرزندان با کسانی اشاره کرد که اهدا کننده اسپرم بودند.او گفت سه نفر دیگر هم با او تماس گرفته اند و ادعایی مشابه ۴۹ خانواده قبلی دارند. او احتمال داد برخی از فرزندان بی اطلاع در خارج از هلند به سر می برند.

درمانگاهی که یان کاربات ریاست آن را برعهده داشت از سال ۲۰۰۹ میلادی تعطیل اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا