تفسیر سلامتنوآوری های پزشکی

مداوای عضلات مصدوم قلب در دانشگاه بوستون

به گزارش آفتاب سلامت از دیرباز تا امروز سکته و اختلالات قلبی مهم ترین عامل تهدیدآمیز و بحران آفرین علیه سلامتی و حیات انسانهاست. گزارشات پس از سکته قلبی حاکی از آسیب شدید به سلول های عضلانی قلبی cardiomyocytes است. قلب بالغ به طور طبیعی قادر به ساختن کاردیومیوسیت های جدید نیست. به دنبال نارسایی در عضلات قلب، این اندام حیاتی نمی تواند وظیفه خون رسانی به بدن را همچون پیش از زمان سکته ادامه دهد که پس از چنین اختلالی، فعالیت های روزمره بیمار، بشدت تحت الشعاع این ناتوانی قرار گرفته و می تواند مشکلات دیگری را به بیمار تحمیل نماید.

حفاظت از قلب آسیب دیده با microRNA در دو گروه آ و ب نتیجه تلاش دانشمندان تیم تحقیقاتی دانشگاه بوستون است.

گزارش مربوط به امکان بازسازی “کاردیومیوسیت” ها پس از حمله قلبی ۱۷ آوریل ۲۰۱۹ در مجله پزشکی nature communications انتشار یافته است.

به دنبال سکته یا اختلالات قلبی، سلول های عضلانی قلب موسوم به کاردیومیوسیت، امکانی طبیعی برای بازسازی خود ندارند.

دکنر دا ژی وانگ Da-Zhi Wang و همکارانش در دانشگاه بوستون نشان دادند microRNA گروه آ و ب توانایی این را دارند که قلب آسیب دیده را ترمیم کنند. microRNA ها در زمان تکامل قلب به فراوانی وجود دارند و وظیفه آنها رشد دادن و حمایت از کاردیومیوسیت هاست.

دکتر Wang و اعضای تیم تحقیق، سکته قلبی را در موش های آزمایشگاهی شبیه سازی کردند و microRNA ها را با دو شیوه به موش های آسیب دیده از سکته قلبی، انتقال دادند.

آن ها نخست microRNA دارای پوشش لیپیدی را به طور مستقیم به موش ها تزریق کردند.

در روش دوم، microRNA درون آدنو ویروس قرار داده شد و به قلب موش ها اعمال گردید. آنها نتیجه هر دو روش را راضی کننده عنوان کردند.

دکتر وانگ عنوان کرد microRNA ها در مطالعه آنها نقش بهبود دهنده خود را اثبات کرده است. microRNA ها در ده روز اول پس از حمله قلبی، مرگ سلولی را کاهش داده و التهاباتی که به سلول های عضلانی قلب در سکته آسیب می‌رسانند، متوقف ساختند. وانگ اظهار امیدواری کرد تا پیش از آزمایش microRNA بر قلب انسان، حیوانات بزرگتر از موش را مورد آزمایشات مشابه قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا