تفسیر سلامت

فیلم سینمایی ارتقا/ Upgrade

رشته پزشکی در موازات پیشرفتهای علمی، به توانایی های شگفت انگیزی رسیده است. داستان “ارتقا” به تراشه های هوشمندی می پردازد که برای جایگزینی با برخی کنترلرهای از کار افتاده بدن، در جسم آسیب دیده فرد کار گذاشته می شوند تا اختلال های عملکردی بدن را مرتفع سازند. 

گری تریس، یک مکانیک ماهر اتومبیل های قدیمی، با همسرش آشا زندگی خوبی را می گذرانند. گری اتومبیل های فاقد فناوری های رایانه ای می سازد و با دنیای کامپیوترها و هوش مصنوعی که تقریبا انسان را حذف کرده اند، بیگانه مانده است. گری از همسرش می خواهد با او همراهی کند تا یک ماشین مرمت شده را به مشتری اش Eron Keen، یکی از مدیران سرشناس فن آوری های هوش مصنوعی تحویل دهد. وقتی به منزل Eron می روند او آخرین فناوری در حال تکوین شرکت خود را به گری نشان می دهد. این اختراع جدید، تراشه ای به نام STEM است که می تواند مدیریت توابع حرکتی انسان را برعهده گیرد.

گری و آشا در راه بازگشت به خانه، ، گرفتار فاجعه ای می شوند که ۴ تبهکار بیرحم مسبب آن هستند. آشا جان خود را از دست می دهد و گری دچار قطع نخاع شده و از گردن به پایین کاملا فلج می شود. او پس از سپری کردن ماهها دوران نقاهت، سوار بر صندلی چرخدار به خانه بازمی گردد و تحت مراقبت مادرش پاملا تریس ، زندگی مایوسانه ای را در پیش می گیرد. گری در تلاشی نافرجام سعی می کند به زندگی غم انگیز خود پایان دهد. Eron به ملاقات گری می آید تا وی را متقاعد سازد جاسازی ایمپلنت STEM را در بدن خود بپذیرد. او پس از اخذ موافقت اولیه به گری اظهار می دارد که STEM مراحل آزمایشی خود را می گذراند به همین خاطر گاه از مدار خارج می شود تا کارآیی های آن مورد بررسی قرار گیرد. گری موافقت می کند و تراشه در  بدن او قرار  می گیرد.

گری به کمک تراشه STEM تا حدودی کنترل بدن خود را به دست می آورد. او از طریق ویدئوی یک پهباد پلیس، صحنه قتل همسرش ساشا را تماشا می کند گری می شنود. ناگهان STEM در ذهن گری با وی صحبت می کند. STEM می گوید که می تواند آرزوی انتقام گیری او جامه عمل بپوشاند و برای اثبات توانایی خود، یکی از مهاجمین تبهکار به نام سرک برانتنر را به سرعت از ویدیو شناسایی می کند.

گری به کمک  STEMخانه سرک را پیدا می کند و با ویلچر موتور دار خود به محل مذکور می رود. او پس از ورود مخفیانه به آنجا، از روی مدارک موجود درمی یابد که بدن سرک از طریق یک آزمایش نظامی مخفی ارتقا یافته است، همچنین از رفت و آمد او به مرکزی به نام  Old Bones مطلع می شود. ورود ناگهانی سرک،  گری را غافلگیر می کند  سرک وحشیانه به گری حمله می کند و به راحتی او را بر زمین می اندازد. STEM گری را متقاعد می کند تا اجازه دهد که فرماندهی بدنش به  طور موقت در اختیار تراشه هوشمند قرار گیرد، STEM  گری را به یک ماشین مرگبار مبارزه مبدل می کند، و علی رغم آمادگی بدنی سرک، این جدال به نفع گری تمام شده و سرک به قتل می رسد. پلیس زنی به نام کورتز مسئول پرونده قتل سرک می شود. او بر اساس فیلم های هواپیمای بدون سرنشین ، صندلی چرخدار گری را در نزدیکی خانه سرک می بیند، اما فلج بودن گری، باعث می شود او را به عنوان یک مظنون نادیده بگیرد.

Eron حرکات STEM را ردیابی کرده است و از گری درباره سطح هماهنگی با تراشه هوشمند سوال می پرسد. گری از گفتگوی STEM با خود حرف می زند و Eron متحیر از این توانایی، خواهان متوقف شدن پروژه می شود چون آنان چنین ویژگی برای STEM برنامه ریزی نکرده اند.

گری در ادامه اقدامات انتقام جویانه به نشانی Old Bones می رود و در آنجا  تولان، یکی از مهاجمین را می یابد. گری به STEM اجازه می دهد تا تولان را زیر شکنجه مورد بازجویی قرار دهد . تولان پیش از مرگی وحشتناک، Fisk نام رئیس گروه  تبهکاران را فاش می کند. STEM به گری هشدار می دهد که Eron از راه دور در صدد خاموش کردن STEM است. STEM  آدرس یک هکر مزدور به نام Jamie در آن نزدیکی را در اختیار گری می گذارد و گری در حالیکه کنترل بدنش را به تدریج از دست می دهد موفق می شود خود را به نشانی هکر برساند. STEM به طور کامل از کار می افتد و گری دوباره فلج می شود. هکر با گرفتن حق الزحمه، برنامه حاکم بر STEM را هک می کند تا تراشه بتواند مستقل عمل کند. در همین زمان Fisk و ایادی او سر می رسند و درگیری سختی بین گری و تبهکاران ارتقا یافته درمی گیرد. گری موفق می شود از مهلکه بگریزد.او به خانه خود می رود تا به پاملا بپیوندد اما کورتز آنجا در انتظار وی است. او باز صندلی چرخدار گری را در محل نزاع و قتل پیدا کرده است و به همین خاطر گری را  مورد بازجویی قرار می دهد ولی گری حاضر به افشای رازهای خود نیست. کورتز پنهانی میکروفونی را برای استراق سمع جاسازی می کند و می رود. گری ماجرای توانایی های جدید خود را به مادرش توضیح می دهد و از خانه خارج می شود.

STEM نزدیک شدن Fisk را به گری اطلاع می دهد و به او می گوید Fisk درصدد نابودی آنهاست. در موازات این خطر، کورتز نیز در تعقیب آنهاست.  STEMباعث می شود یک اتومبیل خودران ، هک شده و تحت هدایت STEM به اتومبیل کورتز برخورد کند. کورتز به خانه گری باز می گردد، جایی که پاملا مجبور می شود رازهای گری را به او توضیح دهد.

گری سرانجام با Fisk روبرو می شود ولی سرعت عمل و تجهیزات Fisk از گری و STEM پیشرفته تر است و گری در مبارزه با Fisk شکست را می پذیرد. Fisk که بخاطر مرگ برادرش سرک از گری کینه به دل گرفته برای شکنجه روحی گری به او طرز کشتن همسرش را بازگو می کند و همچنین فاش می سازد که آنها از عمد وی را فلج کرده اند تا بتوانند تراشه ای به نام  STEM را در بدن او مورد آزمایش قرار دهند.

گری از نقطه ضعف انسانی Fisk استفاده می کند و با تشریح شکنجه هایی که برادرش پیش از مرگ با آن روبرو شده، تسلط و برتری Fisk را دچار بحران می کند و STEM با استفاده از فرصتی که به دست آمده، Fisk پریشان و عصبانی را شکست داده و بی درنگ به قتل می رساند.

گری با چک کردن تلفن شخصی Fisk متوجه پیام های Eron می شود و درمی یابد که همه رویدادهای تبهکارانه اخیر تحت مدیریت Eron انجام گرفته است.

گری پس از کشتن تمام پرسنل  Eronخود را به او نزدیک می کند، اما توسط کورتز غافلگیر می شود. گری عنوان می کند که این کشتار از سوی STEM یک تراشه هوشمند انجام شده است. Eron که خود را در شرایط رسوایی می بیند بازگو می کند که چگونه STEM از مدتها قبل در آرزوی تسلط بر تمام جنبه های زندگی یک انسان است. STEM کنترل گری را به دست گرفته و Eron را به قتل می رساند و تلاش می کند تا کورتز را هم بکشند، اما گری برای کنترل بدن خود مبارزه می کند و موفق می شود تا به خودش شلیک کند.

گری بدون عارضه قطع نخاع و فلج در اتاق بیمارستان به هوش می آید .همسرش آشا توضیح می دهد که دو روز از سانحه بازگشت آنها در راه منزل گذشته است. گری غرق شادمانی و رضایت به همسرش آشا خیره مانده است. پس همه این رویدادها کابوسی وحشتناک بود که او در بیهوشی تصور کرده است.

 اما واقعیت این است که STEM گری را در دنیایی مجازی تحمیق می کند.در واقع، گری با همان شرایط هنوز در خانه Eron است. STEM با این ترفند، کنترل کامل بدن گری را به دست می گیرد و به کورتز توضیح می دهد که با شکستن ذهن گری؛ مالک یک انسان فرمانبردار شده است و این همان هدف نهایی STEM بود، اینک میزبان او گری نیز در رویاهای دلخواسته خود در حال لذت بردن از زندگی است. پس از این آگاهی بخشی هولناک،  STEM کورتز را می کشد و محل فتل عام را ترک می کند.

Upgrade

 Directed by  Leigh Whannell

Produced by

Jason Blum

Kylie Du Fresne

Brian Kavanaugh-Jones

Written by    Leigh Whannell

Music by      Jed Palmer

Cinematography  Stefan Duscio

Edited by      Andy Canny

Release date   ۱۰ March 2018

Running time 100 minutes

Country Australia  United States

Language     English

Cast:

Logan Marshall-Green as Grey Trace

Betty Gabriel as Det. Cortez

Harrison Gilbertson as Eron Keen

Melanie Vallejo as Asha Trace

Benedict Hardie as Fisk Brantner

Linda Cropper as Pamela Trace

Simon Maiden as STEM (voice)

Christopher Kirby as Tolan

Clayton Jacobson as Manny

Sachin Joab as Dr. Bhatia

Michael M. Foster as Jeffries

Richard Cawthorne as Serk Brantner

Kai Bradley as Jamie

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا