اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

غیرفعال شدن ژن DKK2 مساوی است با پرمویی

آفتاب سلامت: چرا روی دست و پای خود شاهد رویش مو هستیم اما بر کف دست و پای مان مویی رشد نمی کند؟

 این سوالی است که محققان دانشکده پزشکی Perelman در دانشگاه پنسیلوانیا Pennsylvania مطرح کردند و به دنبال آن طی مطالعه ای جمعی، به پاسخی تعیین کننده دست یافتند. براساس مطالعات گروه محققین دانشگاه پنسیلوانیا یک مهارکننده طبیعی تحت عنوان Dickkopf 2  یا DKK2 در نقاط بی موی پوست کشف شده است. این مهار کننده با انسداد مسیر سیگنالینگ WNT، رشد موها را متوقف می سازد. نتایج قابل تکرار این تحقیق در مجله علمی Cell Reports مورخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده است که می توانید آن را به صورت فایل PDF در ۱۵ صفحه حاوی عکس و نمودارهای انتشار یافته در Cell Reports ، از سایت ماهنامه آفتاب سلامت دریافت کنید.

محققان کشف خود را با بررسی پوست موش در نواحی بدون مو و مودار ادامه دادند. پوست موش در برخی مناطق ویژگی های مشترکی با پوست بی موی انسان دارد. هنگامی که آنها پروتئین DKK2 را از نواحی بی موی پوست موش حذف کردند، مو در این ناحیه به طور طبیعی شروع به رشد کرد.

تصور بسیاری از متخصصین این بود که انسان ها و بسیاری حیوانات دیگر در کف دست و پا، فولیکول های مو و سلول های مولد مو ندارند.

سارا ئی میلار Sarah E. Millar سرپرست محققین مذکور گفت:

“در این مطالعه، ما نشان داده ایم که پوست در مناطق بدون مو، به طور طبیعی مهارکننده ای را تولید می کند که WNT را از انجام کار خود یعنی رویش مو باز می دارد.”

برخی از پستانداران، مانند خرگوش و خرس های قطبی، به طور طبیعی موی زیادی در پوست خود تولید می کنند. گروه تحقیقاتی با اطمینان از عدم وجود DKK2 در پوست ناحیه پستان ‏خرگوش، اثبات کردند که فقدان DKK2 عاملی است که موجب رویش مو در ناحیه مذکور می شود. این یافته ها نشان می دهد تولید DKK2 در مناطق مختلف پوست در طی تکامل جانداران متناسب با نیازهای حیوان در نواحی مودار و بدون مو تغییر یافته است.

برخی مطالعات پیشین ارتباط معناداری بین طاسی و میزان آن با وجود پروتئین DKK2 در پوست را نشان داده است اما هنوز محققین در نتایج انتشار یافته تحقیقات خود، وجود DKK2 در پوست و رویداد ریزش مو را به عنوان نوعی رابطه علت و معلولی گزارش نکرده اند.

طبق آمارهای انتشار یافته، افزون بر ۴۰ درصد از مردان در طول ۲۵ تا ۳۰ سالگی با وضعیت ریزش مو مواجه شده و از هر ۴ زن یک زن در ۳۰ تا ۴۰ سالگی این عارضه ناخواسته را تجربه می کند. فقط در کشور امریکا ۸۰ میلیون نفر دچار پدیده ریزش مو در سطوح کم پشتی تا طاسی هستند.

مسیر سیگنالینگ Wnt / β-catenin برای رشد مو در هر منطقه از پوست بدن انسان بسیار مهم است و در تحقیقات درمان ریزش مو، روی آن تاکید و تمرکز زیادی وجود دارد .کشف مهم تیم دانشگاه پنسیلوانیا مبنی بر بازدارندگی پروتئین  Dkk2 می تواند مسیرهای جدیدی را برای تحقیقات دانشمندان در زمینه پوست و مو، پیش روی آنان قرار دهد.

محققین گرانقدری که با جستجوی کلیدواژه ها یا محدودیت های دیگر موفق به دریافت مقاله کامل انتشار یافته در Cell Reports نمی شوند درصورت تماس با دفتر ماهنامه آفتاب سلامت و ارائه راههای ارتباطی با خود مانند ایمیل شخصی یا حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی، مقاله ۱۵ صفحه ای یاد شده را در قالب فایل Pdf دریافت خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا