نقد کاربردی

غل و زنجیرگسسته، رقص سایه ها را باور ندارد

«اسکار وایلد» شاعر و نویسنده مشهور ایرلندی، داستان معروفی به نام دوست وفادار در کارنامه دارد که محتوای این داستان کوتاه در فرهنگ انگلیسی ها به یک ضرب المثل تبدیل شده است که می گویند: « دوستی ما دوستی هانس و آسیابان نشود. » یا فلانی و فلانی هانس و آسیابان شده اند.

آسیابان مردی دنیا طلب و حریص بود که با قدرت سفسطه و سخن وری، همسایه خود، هانس ساده دل را به رعایت تابوهایی که بدعت گذاری می کرد وامی داشت. هانس همواره در راستای تامین خواسته های استثماری آسیابان، منافع خود را فدای همسایه خودخواه خود می کرد و تا پای جان به این دوستی یک سویه و بی معنی ادامه می داد تا سرانجام زندگی اش را نیز بر سر برآوردن خواسته های پایان ناپذیر و نارفیقانه آسیابان باخت.

اخیرا سیستم داروسازی و پزشکی مربوط به اتحادیه اروپا، مانند هانسی که دیگر نمی خواهد هانس باشد، دست به اقدامات تابوشکنانه ای زده که FDA، آسیابان آمریکایی را شوکه و عصبانی کرده است. این اقدامات اتحادیه اروپا موجی از رفتارهای جسورانه و بی سابقه پزشکی و دارویی را به سایر قاره ها و کشورها نیز تسری داده است. دنیای بیرون از آمریکا به این یقین رسیده است که زنهارهای چند دهه ای آمریکا در بازداری از مداوای اساسی بیماری ها به بهانه های مختلف مثل احتمال بروز تغییرات ژنتیکی، دلیلی به جز حفظ درآمد تریلیارد دلاری شرکت های داروسازی خودی نداشته است.

اگر کاری تحقیقی روی اخبار چند دهه ای موجود در بانک رسانه ها انجام شود، همواره آمریکا، سوپرمن پزشکی و دارویی جهان معرفی شده است. این در حالی ست که هیچ اقدام مداواگرانه را شاهد نبوده ایم اما دیگر شنونده های جهان به حد بیزاری و اشباع رسیده بودند. اخیرا در اخبار پزشکی و دارویی، آمریکا حاکم بلامنازع نیست:

موسسه درمانی اتاوا در کانادا برای مداوای ام اس، سلول های بنیادی را روی ۴۰ داوطلب آزموده است.

دانشگاه فن آوری سیدنی در استرالیا برای مداوای دیابت با تزریق سلول های بنیادی دست به اقدامات عملی زد.

در ایران موسسه رویان به کمک سلول های بنیادی دخترکی مبتلا به سرطان خون، را کاملا مداوا کرد.

دانشگاه آکسفورد انگلستان و دانشگاه آیندهوون هلند به کمک هم فن آوری رباتیک در جراحی عرضه کرده اند.

دانشگاه باث انگلستان، برای تشکیل جنین با حذف تخمک  از روشی جسورانه و بی سابقه استفاده کرده است.

و ………….

وزارت بهداشت آمریکا در حالی شاهد این روی گردانی جهانی از خود است که شهروندان بیمار آمریکایی، فوج فوج برای مداواهای ناموجود در آمریکا عازم کشورهای اروپایی و حتی بلوک شرق  شده اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا با وضع قوانین سخت گیرانه و بازدارنده مثل عدم اجازه برای ورود داروها و تجهیزات پزشکی غیرآمریکایی تلاش می کند با کابوس تغییرات غیرقابل کنترل جهانی مواجهه داشته باشد. حال آن که تمثیل “غار افلاطون” بر جهان دردمند مکشوف شده و غل و زنجیر گسسته، دیگر رقص سایه ها را باور ندارد.

فریبرز روشن فکر / سردبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا