اخبار داروخانهمسیر سلامت

ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا در بیماران خاص، قلبی و ریوی

تزریق واکسن آنفولانزا برای تمامی افرادی که سن ۶ ماه یا بالاتر دارند توصیه می شود بهتر است که واکسیناسیون قبل از شیوع آنفولانزا انجام گیرد.

سطوح محافظت کننده آنتی بادی ضد آنفولانزا در بدن طی یک سال می تواند کاهش داشته باشد، بنابراین حتی در افرادی که در سال گذشته از واکسن استفاده کرده اند برای اطمینان بیشتر توصیه می شود تا بار دیگر این واکسن را تزریق کنند.

کودکان ۶ ماه تا ۸ ساله ای که برای اولین بار از واکسن استفاده می کنند نیاز به ۲ دوز از این واکسن دارند که باید حداقل به فاصله یک ماه از یکدیگر تزریق شود.

نکات زیر را در مورد واکسیناسیون واکسن آنفولانزا باید به خاطر داشته باشیم

واکسن تزریقی آنفولانزا حاوی ویروس کشته شده است استفاده از این واکسن پس از ۶ ماهگی مورد تایید قرار گرفته است.

تقریبا دو هفته پس از تزریق واکسن، بدن پادتن هایی تولید می کند که در برابر محافظت در برابر آن گونه خاص ویروس آنفولانزا مورد نیازاست.

فصل شیوع آنفولانزا معمولا از مهر ماه تا اردیبهشت سال بعد به طول می انجامد. بهترین ماه برای واکسیناسیون، ماه های مهر و آبان است. اما بعد از این زمان هم می توان واکسن تزریق کرد.

شما با زدن واکسن آنفولانزا بیمار نمی شوید اما ممکن است به عوارضی چون تورم، تب خفیف و نیز درد بدن دچار شوید.

نیازی نیست که همه افراد از این واکسن استفاده کنند بلکه افرادی با بیماری های خاص یا سالمندان بیش از سایرین به استفاده از واکسن آنفولانزا نیاز دارند.

توصیه می شودکه در مورد تزریق این واکسن حتما با پزشک متخصص مشورت شود.

برای مثال افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند حتما باید برای تزریق واکسن تحت بررسی و آزمایش قرار گیرند.

همه انواع واکسنی که با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور می شوند قابل مصرف و به یک اندازه موثر هستند.

در بیماران مبتلا به بیماری های خاص و مزمن از قبیل بیماری ریوی یا قلبی، آنفولانزا ممکن است بیماری اصلی را بدتر کند لذا تزریق واکسن برای افراد مبتلا به این بیماری ها ضروری به نظر می رسد.

واکسیناسیون برای بیماران آسیب پذیر خصوصا دارای ضعف سیستم ایمنی به منظور جلوگیری از بستری شدن فرد در بیمارستان و نیز کاهش خطر مرگ توصیه می شود.

واکسیناسیون هم چنین خطر بیماری های تنفسی و نیز مراجعات بعدی را به پزشک کم می کند و هزینه های مراقبت های سلامت را کم کرده و مولد بودن را افزایش می دهد؟

افرادی که در معرض خطر به ابتلا به آنفولانزا هستند و یا افرادی که با آن ها زندگی می کنند و یا از آن ها مراقبت می کنند در هر فصل پاییز باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

نویسنده: دکتر احمد رهنمای چیت ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا