مسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

صدای شکسته شدن استخوان های صنعت دارو بلند شده است

صنعت داروسازی یکی از صنایع بسیار ارزشمند و با اهمیت می باشد که نه تنها با برآورده کردن ‏بیش از ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز مردم کشور امنیت و آرامش را در حوزه سلامت فراهم ‏می کند بلکه به جهت دانش روز و تکنولوژی و نیز این که صنعت دارو امکان برآورده کردن نیازهای ‏داخل و حتی صادرات را دارد‎ ‎و از افتخارات صنایع ایران می باشد.

 

امروز وضعیت صنعت ‏داروسازی بسیار شبیه به سال های نه چندان دور صنعت نساجی است که در نهایت منجر به ‏ورشکستگی این صنعت شد.
اکنون صدای شکسته شدن استخوان های صنعت در سالی که قرار ‏بود از صنایع و تولیدات داخل حمایت شود بلند شده است. در سال گذشته هزینه سر به سر بخش ‏تولید ۲۰۰ میلیارد تومان می شد. یعنی احتمالاً شرکت هایی که کمتر از این میزان تولید داشته ‏اند جمگی زیان ده بوده اند.

 

در سال ۱۴۰۰ زمزمه حذف ارز ترجیحی در دارو نگرانی را برای تمام ‏دست اندرکاران این حوزه به وجود آورده و البته هیچ کسی تصور نمی کرد که با حذف ارز ‏ترجیحی جلسات کمیسیون قیمت سازمان نیز حذف و با تأخیر و بی نتیجه برگزار شود.
در حال ‏حاضر برای مثال در این شرکت، ماده اولیه استامینوفن را نسبت به دو سال پیش ۸۰۰ درصد ‏گران تر می خریم و محصول در این دو سال حداکثر حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده به ‏دیگر سخن تمامی اقلام دارویی تولید این گروه با ضرر بیش از ۶۰ تا ۱۳۰ درصد به فروش می‏ رسند.

 

صنعت داروسازی هزینه های گزاف ‏GMP، تحقیق و توسعه، تأمین مواد از منابع مورد ‏تایید سازمان، تأمین رفرنس استاندارد لوازم آزمایشگاهی و کلی هزینه های دلاری و ریالی دارد ‏که اصلاً با شرایط مالی این روزها قادر به تأمین آن نیستیم.
جداً اگر گشایشی در روزهای آتی ‏صورت نگیرد، طی سه ماه آینده با کمبود داروهای بسیاری مواجه خواهیم بود، در شرایط فعلی ‏دست دولت در جیب صنعت است و تا دست دولت از جیب صنعت در نیاید شرایط از این هم ‏بدتر خواهد شد.

 

وقتی ما نتوانیم تولیدکنیم سه ماه بعد برای ساده‌ترین داروها نیز نیاز به واردات ‏فوریتی و خاص است و آن جاست که دولت نه تنها رضایت مردم در تأمین داروی به موقع را از دست ‏داده بلکه باید چندین برابر قیمت تولید داخل هزینه کند و در این رهگذر صنعتی که در سخت ‏ترین سال های جنگ و تحریم و بازسازی کنار دولت بود نیز روبه اضمحلال و نابودی کشیده شده ‏و بیش از ۵۰ هزار نیروی کار عمدتاً با سواد و باتجربه و خبره نیز احتمالاً به جمع بیکاران اضافه ‏شده اند.

به جز موارد فوق، صدور بخشنامه ها و قوانین خلق الساعه حاکمیتی نیز بلای جان تولیدکننده و صنعتگر امروز می باشد.

حذف ارز ترجیحی، برگزار نشدن کمیسیون قیمت، ‏بخشنامه های متعدد و روش های مختلف صادرات و لزوم برگشت ارز حاصل از صادرات که در ‏لحظه دچار تغییر می شوند، افزایش قیمت حقوق و دستمزد تا بیش از ۵۷ درصد و غیره را می‏توان از جمله مشکلات جدید صنعت برشمرد.

فقط موضوع افزایش غیر منطقی دستمزد در اسفند ‏سال گذشته در مجموعه ما به تعدیل نیروی ۶۵ تن از همکاران خدوم منجر شد که برای من در ‏آخرین روزهای سال تصمیمی بغایت سخت بود تا در انتهای سال به جای این که پس از تشکر و ‏قدردانی از زحمات یکسال همکاران شریف و نجیبم را بدرقه کنم، نامه پایان کار آن ها را در ‏دست شان بگذارم و واقعا تاکنون که بیش از دو دهه تجربه فعالیت اقتصادی در این صنعت را ‏داشتم چنین تجربه ای نداشتم.

کاش مسئولین، با سفره کوچک کارکنان صنعت داروسازی مشق ‏مدیریتی نکنند.

حوزه سلامت حوزه بسیار حساسی (حتی امنیتی) است که تصمیمات این حوزه ‏تأثیر مستقیم بر زندگی روزمره مردم و اهل صنعت دارد.
امید است مسئولین با تصمیم به موقع ‏در این حوزه هرچه سریع تر شرایط را برای حیات و حداقل تأمین قوت لایموت صنعت فراهم ‏سازند چون در این شرایط توقع واقعاً بیش از این نیست.‏

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا