مسیر سلامتمطالب ویژه

شرکت «زیست دارو دانش» از داروی ایبروزا (ایبروتینیب) رونمایی کرد

 در شرایطی که صنعت دارو با بحران بودن یا نبودن دست و پنجه نرم می کند، شرکت زیست دارو دانش با رصد نیازهای دارویی کشور ایبروزا (ایبروتینیب) را به تولیدات شرکت خود افزود.

دکتر هوشمند ایلکا مدیرعامل شرکت زیست دارو دانش در مراسم معرفی این تولید مباهات آفرین عنوان کرد شرکت دانش بنیان زیست دارو دانش یک شرکت کاملا خصوصی است که در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است.

مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران جایی بود که زیست دارو دانش، تحقیق و توسعه و اقدامات دانش بنیان خود را از آنجا آغاز کرد.

فرآورده بیولوژیک نوترکیب اینترفرون بتا-۱بی اولین محصول تولیدی شرکت زیست دارو دانش است که در درمان بیماران ام اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مصوبات اساسنامه شرکت زیست دارو دانش این است که تحت هیچ عنوان این شرکت حق واردات فرآورده‌ای را به صورت محصول نهایی ندارد و همه کار و تلاش این شرکت در مسیر تولید است.

روش این شرکت، رعایت کیفیت در تمام سطوح است و در پیش گرفتن مسیر کیفیت موجب شده تا بتوانیم داروهایی را با کیفیت بالا و قابل مقایسه با فرآورده‌های خارجی مشابه تولید کنیم.

فراهم آوردن کیفیت دستگاه‌ها، راه‌اندازی واحد کنترل کیفیت و آموزش موضوعات مرتبط با استاندارد و کیفیت به پرسنل در راستای حفظ و ارتقای کیفیت در شرکت زیست دارو دانش به عنوان روندی همواره و همیشه شناخته می شوند.

دو مرکز در آلمان و اتریش شرکت زیست دارو دانش را شایسته دریافت استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ارزیابی کرده اند و هر سال نیز این دو مرکز بازدیدهای نظارتی خود را ادامه می دهند.

در راستای اخذ استاندارد ایزوی منابع انسانی از اتریش اقدام کرده‌ایم که به زودی بازدیدهایی از سوی اتریش بر منابع انسانی شرکت زیست دارو دانش انجام خواهد گرفت.

تائیدیه سازمان غذا و دارو برای تولید فرآوردهای نوترکیب ریزمولکول مانند اینترفرون با منبع باکتری به شرکت زیست دارو دانش تفویض شده است. تائیدیه GMP سازمان غذا و دارو برای تولید فرآورده‌های تزریقی ویال و لیوفیلیزه نیز در زمره افتخارات این شرکت قرار دارد.

یکی از چند خط خوراکی موجود در ایران که می‌تواند فرآورده‌های OEB 4 و OEB 5 تولید کند، در کارنامه شرکت زیست دارو دانش قرار گرفته است.

برنامه ریزی ما این است که تا سال ۱۴۰۴ شرکت بتواند ۲۰ درصد از سهم بازار در زمینه داروهای ام اس را از آن خود سازد. ما مساعی خود را به کار گرفته ایم تا بتوانیم تا آخر سال ۱۴۰۱، حداقل ۱۳ فرآورده در حوزه انکولوژی به بازار عرضه کنیم که در این شمار ۳ فرآورده مونوکلونال آنتی‌بادی و ۱۰ فرآورده خوراکی قرار خواهد داشت. صادرات به آفریقا و خاورمیانه و گرفتن تائیدیه GMP اتحادیه اروپا در افق چشم‌انداز زیست دارو دانش قرار گرفته است.

شرکت زیست دارو دانش در ۲ حوزه نورولوژی و انکولوژی متمرکز شده و چهار فرآورده در حوزه نورولوژی به بازار ارائه کردیم  که شامل اینترفرون بتا-۱بی با برند زیفرون، گلاتیرامر استات با برند گلاتسی، دی متیل فومارات با برند تکزیفوما و تری فلونوماید با برند تبازیو هستند.

به جز گلاتسی در مورد سه داروی دیگر زیست دارو دانش بیشترین سهم بازار را دارد.

همچنین ما تنها تولیدکننده اینترفرون بتا-ابی در کشور هستیم.

داروی اداراوون برای بیماری ALS با برند آلساوا جزو تولیدات شرکت زیست دارو دانش است که ۱۰۰ درصد بازار این دارو در کشور متعلق به این محصول است و ماده اولیه آن نیز در این شرکت تولید شده است. افزون بر این چهار فرآورده دیگر نیز در حوزه نورولوژی در پایپ لاین زیست دارو دانش قرار دارند که در حال توسعه هستند.

در حوزه انکولوژی چهار فرآورده در بازار داریم که شامل ایمتینیب با برند زیوک، ارلوتینیب با برند ارلوزا، داساتینیب با برند داسازا و ایبروتینیب با برند ایبروزا هستند.

سه فرآورده دیگر نیز قرار است تا یکی دو ماه آینده وارد بازار شوند.

همچنین چهار فرآورده دیگر در پایپ لاین هستند که امیدواریم تا پایان امسال یا سال آینده وارد بازار شوند. سه فرآورده دیگر زیست دارو دانش که مربوط به دو حوزه نورولوژی و انکولوژی نیستند شامل توفاسیتینیب با برند توفازا برای درمان آرتریت روماتوئید، ترینتین با برند زیستین برای درمان بیماری ویلسون و پیرفنیدون با برند پیرفنزی برای درمان فیبروز ریوی ایدیوپاتیک هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا