اخبار پزشکی جهانتفسیر سلامت

سیگار الکترونیکی در تازه گشوده ای به روی مرگ

ایوان فیشر Ewan Fisher اسم نوجوان ماجراجویی است که بخاطر وسوسه امتحان سیگار الکترونیکی، تا یک قدمی مرگ پیش رفت. او می‌گوید: شرایط جسمی من بدتر و بدتر می‌شد… نزدیک بود بمیرم

دکترها در ناتینگهام می‌گویند که یک پسر نوجوان به دلیل واکنش شدید ریه‌اش پس از مصرف سیگار الکترونیک در آستانه مرگ قرار گرفت.

ایوان فیشر، به دنبال از کار افتادن ریه‌اش به یک ریه مصنوعی وصل شد تا بتواند نفس بکشد و زنده بماند. ایوان به خبرنگار گفت سیگارهای الکترونیکی «در واقع نابودم کرد» و از بقیه جوانان خواست که از کشیدن سیگار الکترونیکی پرهیز کنند.

دکترها می‌گویند کشیدن سیگار الکترونیک «خالی از خطر نیست». اگر چه مصرف توتون و تنباکو به مراتب خطرات بیشتری را متوجه شخص معتاد می کند.

در مورد ایوان فیشر چه اتفاقی افتاد؟ 

ایوان از اوایل سال ۲۰۱۷ کشیدن سیگار الکترونیک را آغاز کرد. او با اینکه به سن قانونی نرسیده اما می‌گوید خریدن سیگار عادی و الکترونیک برایش آسان بود.

ماه مه آن سال تنفس برای ایوان سخت‌تر و سخت‌تر شد. پیش از فرارسیدن امتحانات مدرسه، به دنبال سرفه های بی وقفه در خواب و بروز حالت خفگی، مادرش او را به اورژانس یک بیمارستان رساند. ریه‌اش از کار افتاد و او خیلی زود در مرکز درمانی کوئین ناتینگهام تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت.

ایوان به خبرنگار گفت: “احساس می‌کردم دارم می‌میرم.”

اوضاع بدتر هم شد. حتی دستگاه هوارسانی هم نتوانست اکسیژن کافی به بدن او برساند و زندگی‌اش به خطر افتاد.

ایوان را به ریه مصنوعی وصل کردند تا زنده بماند.

ایوان را به لستر بردند و به او ریه مصنوعی وصل کردند. او گفت: “این ماشین زندگی من را نجات داد.”

خون زیادی از ایوان گرفته شد، دی اکسید کربنش جدا شد و به آن اکسیژن اضافه کردند و خون به بدنش بازگردانده شد.

دکتر جایش بهات، پزشک ارشد بیمارستان دانشگاه ناتینگهام اظهار داشت: «ایوان دچار یک ایست تنفسی خیلی جدی شده بود و این یک مشکل بسیار بزرگ بود. او به بدترین شکل ممکن بیمار بود.»

ایوان حالا چگونه است؟

ایوان سه‌شنبه ۱۲ نوامبر۱۹ ساله شد. او برای بازیابی سلامتی دوران طولانی و دشواری را سپری کرد. نزدیک به شش ماه طول کشید تا دوباره سر پا شود.

او گفت: «هنوز هم وضعیتم طبیعی نیست. می‌توانم بگویم ۷۵ تا ۸۰ درصد. فقط در شش ماه اخیر بود که حس کردم یک مقدار قوی‌تر شده‌ام. کشیدن سیگار الکترونیک در واقع نابودم کرد. سعی کردم این را به همه بگویم ولی آن‌ها فکر کردند احمق هستم. به دوستانم گفتم اما آن‌ها گوش نکردند.

«آن‌ها هنوز سیگار الکترونیکی می‌کشند، با این که دیده‌اند چه بر سر من آمد. واقعا می‌ارزد که با این کار زندگی‌تان را به خطر بیاندازید؟ نمی‌خواهم آخر کارتان مثل من شود یا این که بمیرید. آرزو می‌کنم هیچ‌کس به این وضع دچار نشود.»

آیا مشکل از کشیدن سیگار الکترونیکی بود؟

دکترها می‌گویند جواب مثبت است.

او به نوعی التهاب بسیار حساس ریه دچار شد. مسئله‌ای که موجب ایست تنفسی او شد، از کار افتادن سیستم ایمنی‌اش بود که عواقب فاجعه‌باری دارد.

دکتر بهات گفت: «شما به یک التهاب غیرعادی دچار می‌شوید و نتیجه این مشکل از کار افتادن ریه است.»

وقتی دانشمندان مایع دو سیگار الکترونیکی که ایوان استفاده می‌کرد را آزمایش کردند، متوجه شدند که یکی از آن‌ها سیستم ایمنی را تحریک می‌کند.

دکتر بهات گفت: «مهمترین نکته آموزشی این است که کشیدن سیگار الکترونیکی بی‌خطر نیست، به خصوص برای جوانان. آن‌ها اصلا نباید دور و بر این کار بگردند. ما در ذهن‌مان سیگار الکترونیکی را خیلی بی‌خطرتر از تنباکو در نظر می‌گیریم.»

این مسئله چقدر معمول است؟

۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در بریتانیا سیگار الکترونیکی می‌کشند و باید منتظر موارد دیگری نیز باشیم. دکترها به خبرنگار گفتند پرونده ایوان را نباید مانند تافته‌ای جدا بافته در نظر گرفت.

دکتر همانت کولکارنی، یکی از پزشکان ارشد بریتانیا می‌گوید: «در حالی که کشیدن سیگار الکترونیکی محبوب می‌شود، ما با موارد بیشتری ازاین دست مواجه خواهیم شد. در بعضی از مواردی که من و همکارانم دیده‌‎ایم، نوجوانان دچار جراحات جدی شش شده بودند و این می‌تواند زندگی آن‌ها را تهدید کند. البته در پرونده‌هایی که زیر نظر من بود، ریه بیماران در یک پروسه درمانی کارکردش را از سر گرفته است.»

مصرف دخانیات احتمالا بدترین کاری است که می‌توانید در مورد سلامتی‌تان انجام دهید.

کشیدن سیگار الکترونیکی به عنوان راهی برای ترک مصرف دخانیات در بریتانیا تبلیغ شد، چرا که آن‌ها به مردم اجازه می‌دهند نیکوتین را به صورت بخار فرو دهند، بجای این که دود آن را تنفس کنند.

پروفسور جان برتون، مدیر مرکز مطالعات تنباکو و الکل در دانشگاه ناتینگهام گفت: «مصرف سیگارهای الکترونیکی کماکان نگران کننده است و ریسک این کار باید به دقت بررسی شود. اما چیزی که به طور قطع می‌توان گفت این است که ضرر سیگارهای الکترونیکی به مراتب کمتر از سیگارهای عادی است.

توصیه ما کماکان این است که اگر سیگاری هستید، به سوی سیگارهای الکترونیکی بروید؛ اما اگر سیگار نمی‌کشید هرگز کشیدن سیگارهای الکترونیکی را شروع نکنید.»

علت احتمالی مرگ به خاطر استفاده از سیگار الکترونیکی کشف شد

شمار کسانی که در آمریکا به خاطر استفاده از سیگار الکترونیکی درگذشته‌اند در ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده است. حال دانشمندان آمریکایی از نقش یک ماده روغنی افزودنی به این سیگارها در مرگ و میرهای اخیر خبر داده‌اند.

به گفته دانشمندان آمریکایی، یک ماده روغنی می‌تواند عامل افزایش مرگ و میر به خاطر استفاده از سیگارهای الکترونیکی باشد

بر اساس تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت آمریکا، یک ماده روغنی برگرفته از ویتامین E می‌تواند یکی از عوامل احتمالی مرگ و میر به خاطر استفاده از سیگارهای الکترونیکی در ایالات متحده باشد.

این نهاد آمریکایی دیروز جمعه ۱۷ آبان (هشتم نوامبر) به وقت محلی اعلام کرد: «این نخستین باری است که ما یک ماده شیمیایی نگران‌کننده احتمالی را در آزمایش‌های گرفته‌شده از بیماران مبتلا به این بیماری‌های ریوی کشف کرده‌ایم.»

طبق گزارش این نهاد آمریکایی: «در جریان بررسی آزمایش مایعات ریه ۲۹ بیمار از ۱۰ ایالت، این ماده روغنی که یک استات ویتامین E است، در تمامی آزمایش‌ها پیدا شد.»

ویتامین E در محصولات غذایی مختلفی همچون انواع روغن‌ها و دانه‌های روغنی وجود دارد، اما تنفس و ورود آن به ریه می‌تواند به خاطر ساختار مولکولی‌اش خطرناک باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده در عین حال ضمن تأکید بر لزوم تحقیقات بیشتر در این خصوص، تأثیر دیگر مواد شیمیایی در به وجود آمدن بیماری‌های ریوی به خاطر استفاده از سیگار الکترونیکی را منتفی ندانسته است.

پیش‌تر شواهدی دیده شده بود که حکایت از نقش‌آفرینی محصولات تی‌اچ‌سی (تتراهیدروکانابینول) در ایجاد این بیماری‌ها داشت. تی‌اچ‌سی در شاه‌دانه (کانابیس) وجود دارد و نقش اصلی را در تأثیر نشئه‌آور این مخدر ایفا می‌کند.

تاکنون ۳۹ نفر در آمریکا در پی استفاده از سیگارهای الکترونیکی جان خود را از دست داده و بیش از دو هزار نفر مبتلا به بیماری‌های ریوی شده‌اند.

اما در اروپا چنین روندی از افزایش بیماران ریوی مشاهده نشده و کماکان به نظر می‌رسد که تا امروز عوارض ناشی از استفاده از سیگارهای الکترونیکی محدود به آمریکای شمالی باشد. از جمله در آلمان در قیاس با آمریکا قواعد سختگیرانه‌تری برای ترکیب مواد به کار رفته در سیگارهای الکترونیکی اعمال می‌شود.

دولت آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد حداقل سن مجاز برای استفاده از سیگار الکترونیکی را از ۱۸ سال به ۲۱ سال افزایش دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دیروز جمعه در محوطه کاخ سفید اعلام کرد که چنین قصدی، مطابق با توصیه‌های گزارشی است که در روزهای آینده ارائه خواهد شد.

ترامپ با بیان اینکه «ما باید مراقب فرزندان‌مان باشیم؛ این مهم‌ترین چیز است»، خاطرنشان کرد که در رابطه با سیگارهای الکترونیکی با طعم‌های خاص نیز توصیه‌هایی مطرح خواهد شد. سیگارهای الکترونیکی با طعم‌های مختلف به‌خصوص در میان جوان‌ها طرفداران زیادی دارد.

سیگارهای الکترونیکی و افزایش بیماری‌های ریوی در آمریکا

سیگارهای الکترونیکی و طعم‌دهنده‌های به کار رفته در این سیگارها تا چه اندازه خطرناکند؟ در آمریکا این موضوع توجه زیادی را در روزهای اخیر به خود جلب کرده است. در اروپا چطور؟

اشاره به تاثیرات زیانبار سیگارهای الکترونیکی پدیده جدیدی نیست. حال پزشکان از بیماری‌های ریوی سخن می‌گویند که به احتمال زیاد ناشی از استعمال سیگارهای الکترونیکی هستند. اکنون خبر از نخستین قربانی این سیگارها منتشر شده است.

مصرف سیگار الکترونیکی باعث سکته قلبی و افسردگی می‌شود

مصرف سیگار الکترونیکی خطرناک‌تر از آن است که پیش از این تصور می‌رفت. بر اساس نتایج تحقیقی جدید در آمریکا سیگارهای الکترونیکی می‌توانند باعث افسردگی و سکته قلبی شوند. اما سیگارهای سنتی هنوز هم خطرناک‌تر هستند.

نتیجه یک تحقیق علمی: سیگارهای الکتریکی حاوی فلزات سمی هستند

تحقیقات نشان داده‌اند که در بخارهای حاصله از سیگارهای برقی ذرات فلزات سمی همچون کروم، نیکل و منگنز وجود دارد. سم‌های موجود در این سیگارها سرطان‌زا بوده و در عین حال تاثیراتی منفی بر مغز و معده دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا