اعصاب و رواننقد کاربردی

سیاره ای پر از آلبرت انیشتین

زمانی که یوهان گرگور مندل با آزمایش‌هایش روی گیاه نخود فرنگی، به عنوان اولین انسان پا به سرزمین ناشناخته ژنتیک گذاشت، بسیاری از متخصصان آن زمان، اقدامات وی را اتلاف وقت دانسته و نظریه صفات وراثتی وی را به تمسخر گرفتند.

اینک در زمینه ای دیگر، رویدادی قابل مقایسه با آزمایشات مندل رخ داده است.

پاک کردن آموخته های نامناسب

بر اساس مقاله علمی انتشار یافته در نشریه ساینس، دانشمندان برای اولین بار توانسته اند پس از درک روش یادگیری آواز فنچ ها، به طور مصنوعی به او نغمه ای جدید بیاموزند.

آنها تعاملات میان دو ناحیه از مغز پرنده را تحت کنترل در آوردند و توانستند با فن آوری اپتیک، خاطرات مورد نظر را به مغز فنچ انتقال دهند.

رویدادهایی از این نوع را می توان اولین گام های انتقال مهندسی شده اطلاعات به مغز دانست که می تواند سبب انقلابی بزرگ در زمینه آموزش شود.

تصور کنید دانشی تخصصی همچون پزشکی یا داروسازی به واسطه فن آوری انتقال داده ها، ظرف زمانی کوتاه در مغز انسان جای گذاری شود. مسلما با رسیدن به چنین اقتداری در آموزش، مسیر معکوس آن، یعنی پاک کردن آموخته های نامناسب نیز هموار خواهد شد.

خاطرات آزار دهنده برخی از بیماران روحی، مسبب بسیاری از تالمات بی پایان ذهن و افسردگی های پایدار است. پاک کردن آن بخش از خاطرات این افراد مانند جراحی موفقیت آمیز تومور دردناک و پیشرونده ای است که بیمار را به مرگ راضی می کند.

اعدام یا فراموشی

افراد جنایتکار و خلافکاری در جوامع مختلف زندگی می کنند که حضورشان حتی در زندان های ویژه موجب تهدید همنوعان آنها است. مسلما پاک شدن فراگرفته های مضر آنان و جایگزین کردن دانش هایی که ذهن شان را متحول می سازد، بهتر از اعدام آنان خواهد بود.

اقدامی که براساس آمار انتشار یافته در خبرگزاری BBC سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی، مصر ، اردن،  سومالی و بسیاری کشورهای دیگر، همچنان ادامه دارد.

شاید پر کاربردترین استفاده از این فن آوری در دست تکمیل، کمک به افرادی باشد که توان یادگیری مغزی آنان دچار کاستی است و انتقال مهندسی شده اطلاعات به مغز و ذهن این دسته از افراد، موجب ارتقا قابل توجه آینده شغلی و اجتماعی آنان شود.

نویسنده

کبری حسینی- مدیر مسئول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا