نقد کاربردی

سکوی پرتاب بلا استفاده


در مواقع بروز بحران های تاریخی مانند اعمال تحریم ها از سوی کشورهای تمامیت خواه، کشورهایی که با اقتصاد تک محصولی اداره می شوند، به سرعت نشانه های رکود و کسادی و آشفتگی های اقتصادی را پدیدار می کنند. آنان همانند وزنه بردارهایی می شوند که در زیر وزنه ای سنگین و تحمل ناپذیر، با زانوانی لرزان و بدنی تحت فشار، برای سبز شدن رنگ چراغ مقابل خود، ثانیه ها را می شمارند.
در چنین شرایطی بدترین سرنوشت ها زمانی رقم می خورند که قدرت های گرو کش، با رصد شرایط کشور تحت فشار، سبز کردن چراغ را مشروط به پذیرش معاهده های ترکمان چای می کنند.
مقایسه اقتصاد ژاپن و ایران در زمان جنگ جهانی دوم، مانند مقایسه صخره های بی آب و علف با کوهستان های پر از جویبار و ریاحین است.
ژاپن با احراز تولید ناخالص داخلی به میزان ۴٫۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۵ دومین قدرت اقتصادی دنیا پس از آمریکا شد. این همان کشوری بود که در اوت ۱۹۴۵پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، در دوم سپتامبر همان سال پرچم ذلت و تسلیم را برافراشت تا متفقین به عنوان سپاهیان فاتح بر خاک کشور نابود شده، رژه پیروزمندانه خود را آغاز کنند.
در سال ۱۹۴۷ دولت ژاپن با انتشار گزارشی بسیار صادقانه و شفاف، تمام واقعیت های فاجعه بار اقتصادی را با ملت ژاپن در میان گذاشت و از آنان خواست تا اقتصاد ملی را به چشم اقتصاد خانواده خود نگاه کرده و برای بازسازی این خرابه ها دست در دست هم دهند و ژاپن ویران، را دوباره آباد سازند.
از آن سال تا سال ۲۰۰۵ روش های بازسازی اقتصادی و خیزش شگفت آور ژاپن، در تمام دنیا الگوی تحول واقعی اقتصادی ارزیابی می شود که به صورت جدولی طلایی از سال های امید و پشتکار، مورد مطالعه اقتصادانان جهان قرار گرفته است.
ایران، دومین ذخایر نفتی جهان، یازده در صد ذخایر ثابت شده نفتی زمین، معادل ۱۳۰ میلیارد بشکه (بدون در نظر گرفتن نفت خزر)، و نیز دومین ذخایر گازی جهان، هجده در صد ذخایر ثابت شده گاز طبیعی، معادل ۲۶ تریلیون متر مکعب را در اختیار خود دارد.
ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید. این درحالیست که تولیدات معدنی تنها ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد. بر اساس آمار وزارت معادن تا آخر سال ۱۳۹۱ تعداد ۷۸۶۷ معدن در کشور وجود داشته است.
کشوری با مساحت جغرافیایی گسترده، آب و هوایی چهار فصل، منابع آب شیرین فراوان، زمین های پهناور و حاصلحیز، مردمانی که در طول تاریخ در تمام زمینه های علمی، فرهنگی و … خود را ثابت کرده اند، روزگاری را شاهد باشند که کشورهای بی ثبات همسایه، شنزارهای خود را به برج های سر به فلک کشیده اقتصادی تبدیل کنند و مرکز مبادلات تجاری بین المللی شوند و ما با پیشینه ای درخشان و داشته هایی بی مثال، چرخه معیوب را در چرخه های ۸ ساله بپیمائیم

سر دبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا