اکسیر سلامت

سلول های بنیادی فرشته نجات بیماران ام اس در کانادا

آفتاب سلامت به نقل از پایگاه خبری «بنیاد استراتژی های به کارگیری سلول­های بنیادی در کانادا » از اتحاد دو مرکز علمی- درمانی کانادایی برای مداوای ام اس خبر داد.

دکتر مارک فریدمن، برگزیده از موسسه­ ی تحقیقاتی- درمانی اتاوا و دکتر جیمز جی ماریوت، منتخب از دانشگاه مانیتوبا در شهر وینیپگ، روشی متفاوت و جسورانه را برای درمان اسکلرور چندگانه (ام اس) بر روی ۴۰ داوطلب کانادایی آزمودند.

آنان ابتدا با روش تهاجمی شیمی درمانی، فعالیت سیستم ایمنی بدن را به طور کامل متوقف کردند و سلول­­های بنیادی که از خود داوطلبان گرفته شده بود، در این موقعیت به بیماران تزریق شد. پیش از آغاز این نوع درمان با سلول­های بنیادی، آخرین وضعیت پیشرفت بیماری در مبتلایان ام اس با ام‌آرآی معلوم شده بود.

بررسی نتایج درمان، محققین کانادایی را متحیر ساخت. علاوه بر این­که هیچ ضایعه­ ی تازه و پیش رونده­ ای مشاهده نشد، سرعت مرگ سلول های عصبی آن قدر کاهش یافت که با بدن فرد سالم تفاوت چندانی نداشت.

دکتر فریدمن در اظهار نظری هشدارآمیز تصریح کرد متوقف ساختن کامل سیستم ایمنی بدن مخاطرات قابل توجهی دارد کما این­که بدن یکی از ۴۰ داوطلب، پس از اعمال این روش تاب نیاورده و بیمار فوت شد.

متخصصان این دو مرکز کانادایی امیدوار هستند که با تکمیل پروسه درمان و ابداع روش های حفظ امنیت حیاتی بیمار، مبتلایان ام اس در کانادا و جهان، بتوانند بار دیگر سلامتی خود را به دست آورند.

بیماری ام اس دو میلیون نفر را در جهان گرفتار خود ساخته و روش های درمانی شناخته شده، تاثیر قابل توجهی بر بهبود بیماری نداشته است. در حال حاضر اساس درمان، داروهایی هستند که مکانیزم سیستم ایمنی بدن را از کار می‌اندازند اما این روش صرف‌نظر از عوارضی که دارد کمکی به بازگرداندن اعصاب تخریب شده نمی‌کند و در بهترین حالت، پیشرفت بیماری را کند کرده یا دوره‌هایی را که بیماری فروکش می‌کند، بیشتر یا طولانی‌تر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا