مسیر سلامتگفت و گو

سراب حمایت از تولید

آفتاب سلامت در راستای به اشتراک­ گذاری دانش و تجربیات مدیران داروسازیهای کشور در این شماره با آقای مهندس «سید محمد کشمیری» مدیرعامل شرکت نیک آسا فارمد گفتگویی را انجام داده است که از شما گرامیان دعوت می­کنیم به این مصاحبه عنایت فرمایید:
لطفا خودتان و شرکت داروسازی «نیک آسا فارمد» را به مخاطبین ماهنامه «آفتاب سلامت» معرفی بفرمایید.

«سید محمد کشمیری» کارشناس ارشد مدیریت هستم و با علم به اینکه حضور مدیریتی، مستلزم بروزسازی بی وقفه دانش است، دوره های فوق تخصصی MBA و DBA را با موفقیت گذرانده ام. حدود ۱۱ سال در صنعت دارو در سمت های مدیریتی و عضو هیئت مدیره حضور موثر و مستند دارم .

حسب تجربه ای که اندوختیم از سال ۹۶ شرکت «نیک آسا فارمد» را راه اندازی کردیم. با تکیه به توانایی و تجربه و کار تیمی از همان ابتدا یعنی سال ۹۷ شرکت وارد حوزه صادرات شد و کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، روسیه و ونزوئلا در شمار مشتریان شرکت قرار گرفتند. صادرات ما در حوزه مکمل و دارو بود. اکنون در حال گسترش بازارهای صادراتی هستیم و قرارداد همکاری ما با کشور آذربایجان نهایی شده است. با اوکراین هم در حال مذاکره هستیم تا روی بازارهای آنها نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

با توجه به روند سریع تغییرات اقتصادی در کشور پر فراز و نشیب ایران، چه اهدافی در سال ‏جاری ‏برای شرکت داروسازی نیک آسا فارمد دارو برنامه ریزی کرده اید ؟

در بازار داخلی اکنون حدود ۱۵ محصول عرضه نموده ایم اما پیرو برنامه ریزی جدی شرکت برای بسط و توسعه بی وقفه، مجوز تولید ۷۵ محصول اخذ شده است و به ترتیب اولویت های تعیین شده در حال تولید این محصولات هستیم و بازارهای داخلی نیز از این تولیدات پرفایده بهره مند خواهد شد. ما بیشتر سعی کردیم به سمت تولید داروهای نو ترکیب برویم و از کپی کردن پرهیز کنیم.

در حوزه بسته بندی نیز شرکت ما با نوآوری و خلاقیت جزو شرکت های ممتازی است که شکیل و مخاطب پسند بودن بسته بندی محصولات را یک امر غیرقابل اجتناب می بیند. در حوزه کیفیت هم محصولات شرکت نیک آسا فارمد از سوی مراجع معتبر تضمین شده هستند .

مهم‌ترین مشکلات شما برای هدایت و راهبری شرکت و تولید به کدام بخش مربوط می شود؟

تنها ماندن در برابر انبوهی از مشکلات دامنگیر، رویدادهای تلخی هستند که شرکت های تولیدکننده را به طور مستمر و مداوم تضعیف می کنند.

شاید در کلام عنوان شود که حمایت می کنیم اما در عمل هیچ حمایتی در کار نیست. حتی در بعضی مواقع می بینیم در امر خطیر تولید اختلال هم ایجاد می کنند. با این حال ما همچنان امیدواریم تغییر و تحولات جاری موجب حمایت عملی از تولید شده و یاری ها جایگزین بی مهری ها شود و موانع را طبق توصیه مقام معظم رهبری از سر راه تولیدکنندگان بردارند.

در همه جای دنیا صادرکننده ها از عالی ترین امتیازات کشوری برخوردارند اما در ایران صادرکننده ها را تاجران ثروتمندی تصور می کنند که باید به بهانه های مختلف در ثروت شان شریک شد. بین یک صادرکننده ساعی و یک شخص عاطل و باطل هیچ فرقی وجود ندارد.

قدردانی از کسی که برای کشور ارزآوری می کند یک سراب است در حالی که او با عرضه محصول کشور به دنیا برای وطن افتخار می آفریند و باید دارای ارج و قرب باشد. تا امروز که چنین زاویه دیدی از سوی مسئولین دیده نشده است باید ببینیم که در گروههای کاری آینده و مسئولین در حال انتخاب چه  سیاستی اتخاذ خواهد شد.

با توجه به اوضاع اقتصادی فعلی، بنگاهداری کار بسیار دشواری است یکی از دغدغه های اصلی و حال حاضر تولید کننده ها تامین مواد اولیه است. قیمت ماده اولیه به طور روزانه در حال ترقی است و متاسفانه ثباتی وجود ندارد. با توجه به قیمت های تورمی و متغیر به سختی می توانیم مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را تامین کنیم از سویی دیگر در بحث فروش مشکلی که گریبانگیر تولید کننده هاست قیمت های مصوب وزارت بهداشت است که اعتنایی به شرایط روز ندارد. آنها حاشیه سود بسیار پایینی برای محصولات ما در نظر می گیرند. اگر به سمت صادرات نمی رفتیم توجیهی وجود نداشت تا شرکت داری کنیم.

خداوند به واسطه صادرات کسادی ما را جبران کرد و من شاکر و سپاسگزار هستم. امیدواریم روزهای آینده ثباتی را در پی داشته باشد تا بتوانیم با تامین آسانتر مواد اولیه کارهای خود را بهتر پیش ببریم.

شاخص‌ترین ویژگی شرکت شما در نزد داروخانه‌ها چیست؟

شاخص ترین ویژگی ما کیفیت و تنوع محصولات تولید شده ماست. مسیر شرکت ما بطور پیوسته به سمت نوآوری است و به همین خاطر توانستیم محصولات خوبی را عرضه کنیم و ضمن نوآوری در کیفیت و بسته بندی نیز در صف نخست شرکت های موفق و در برخی موارد بی رقیب هستیم. از دیگر شاخص های شرکت ما ویژگی منابع انسانی ماست . منابع انسانی در نیک آسا فارمد از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

با توجه به شرایط اقتصادی جدید اگر قرار باشد برای دوران کاری تازه، شعاری انتخاب کنید، این شعار چه خواهد بود؟

نیک اندیشی و نیک بینی و تامین سلامت مردم جامعه را جزو اهدافمان قرار دادیم و شعار اصلی شرکت تامین سلامتی برای همنوعان ما ست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا