مسیر سلامتمطالب ویژهنوآوری های پزشکیگفت و گو

سالیراویرا آبی بر آتش خانمانسوز کرونا

در میانه ناله مبتلایان به ویروس کرونا و فریاد فروخورده سوگواران کشته ­شدگان این بیماری مهلک، وقتی که رئیس جمهور سابق آمریکا «دونالد ترامپ» در یک سخنرانی زنده تزریق ماده سمی وایتکس را پیشنهاد کرده بود، در شرایط تجویز داروهای درمان بیماری­های دیگر با بلاتکلیفی و از سر ناچاری مانند داروی «هیدروکسی کلروکین» برای درمان ابولا، داروی «رمدسیویر» برای درمان بیماری ماربورگ و ابولا، داروی Nitazoxanide برای درمان سارس، داروی «آیورمکتین» برای عفونت­ های انگلی مانند شپش سر، داروی «فاویپیراویر» برای آنفولانزا در چنین شرایطی برخی از داروسازی­ها با به خطر انداختن پول و سرمایه و انرژی و منابع انسانی فقط ویروس کرونا را مورد مطالعه قرار می­ دادند و تلاش می­ کردند دارویی برای درمان کرونا عرضه دارند.
داروی «سالیراویرا» محصول تلاشی مجدانه برای مرهم گذاشتن بر روی آلام بشری است. در این راستا با مدیرعامل شرکت دانش بنیان میم دارو مصاحبه­ ای انجام شده که عنایت شما مخاطبین گرامی را می­ طلبد.

 

جناب آقای دکتر رمضانی لطفا مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت را با خود و فعالیت­های شرکت میم دارو آشنا کنید.

«صالح رمضانی» فارغ­ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس هیئت مدیره و مدیر کارخانه شرکت میم دارو هستم؛ این کارخانه در پارک فناوری پردیس استقرار دارد. در پروژه تولید محصول ضد کرونای سالیراویرا مسئولیت فرمولاسیون چهار اندیکاسیون به اینجانب محول شده است.

پس از طراحی داروی یاد شده توسط دکتر «رضا رمضانی»، واحد تحقیق و توسعه شرکت میم دارو با عنایت به سابقه بنده در فرموله کردن موفق دارو از سال ۹۴ پیشنهاد کردند با توجه به حساسیت فرمولیشن سالیراویرا، انجام این کار را هم برعهده گیرم که من هم پذیرفتم.

تاکنون ۵۰ داروی طبیعی توسط من فرموله شده است. البته طراحی دارو پیچیدگی­ های زیادی دارد و روش من در فرموله کردن دارو استفاده از مدرن­ترین شیوه ­ها جهت اثربخشی هدفمند دارو و نیز بهبود و تسریع دارورسانی است.

ایده اولیه محصول سالیراویرا از کجا نشات گرفت؟

ایده اولیه سالیراویرا، نگاه علمی عمیق و تفکر سیستمی توسط مدیرعامل و ایده­ پرداز محصولات میم دارو دکتر «رضا رمضانی» است. اگر به بیماری کرونا نگاه سیستمیک نشود اختلالاتی که در بالین پدید می ­آورد انتها ندارد و ما هم چنان شاهد همین اتفاقی که در دنیا رخ داده خواهیم بود.

نگاه سیستمیک به بیماری کووید ۱۹ و رفتارشناسی این ویروس، ما را به چهار دارو رهنمون شده که هر کدام اثربخشی خاص خود را دارد و این ویژگی­ های منحصر به فرد داروی پیشگیری و درمان کروناست که موفق شده­ ایم بسازیم. بارش بی­ وقفه اطلاعات گمراه کننده پزشکی و دارویی ابرهایی شده ­اند که سالیراویرای نجات بخش را از دیده ­ها پنهان نگاه داشته است اما رویکرد علمی رسانه ­ها موجب می­ شود تا پزشکان متعهد، بی ­توجه به تبلیغات کرکننده فعلی، تجویزی را که صلاح بیمار در آن است برگزینند.

در زمینه سردردهای جانفرسای میگرنی، ما تجربه­ های ارزشمندی بر داروهای «میگرن کات»، «میگرن هیل» و «آلرژی استاپ» داشتیم و همین آموخته­ ها باعث شد شیوه­ های کلیشه­ ای و نخ ­نما شده را پس بزنیم و  از راه معالجاتی با محور سیستم ایمنی راهی درمانی را انتخاب کنیم.

متاسفانه در صنعت دارو نگاه غالب، نگاه مهارکنندگی یا فعال­ کنندگی است و فقدان نگاه سیستمیک به مقوله درمان محسوس است. گویی دست­ هایی در کار است که عامدانه تلاش می­کند تا بیماری تداوم یافته و رسالت پزشکی قربانی بازرگانی شود.

مکانیسم عمل سالیراویرا  را برای مخاطبین توضیح دهید.

سالیراویرا ویروس کرونا را در مناطق مختلف بدن گیر انداخته و زمین گیر می­ کند. طراحی دارو به این صورت انجام شده که ایمنی سینوسی توسط اسپری بینی، ایمنی حلقی توسط اسپری حلقی، پاک شدن خون از ویروس و افزایش سیستم ایمنی بدن توسط قرص و ایمنی ریوی توسط قطره بخور سالیراویرا انجام می شود.

در مورد اسپری بخور باید اضافه کنم که این دارو کاربرد دوگانه دارد. با توجه به احتمال وجود ویروس در هر مکانی می­ توان با استفاده از این قطره هم محیط را استریل کرد که این کار به کمک دستگاه بخور خانگی میسر می­ شود و هم به صورت استنشاقی از آن استفاده کرد. در روش استنشاقی مکانیزم عمل به این صورت است که اگر ویروس ۳۰ دقیقه در معرض ۵۶ درجه حرارت باشد از بین می ­رود وقتی با قطره سالیرواویرا بخور می­ گیریم هم در معرض مستقیم ماده موثره قرار می­ گیریم و هم بخار آب جوش باعث از بین رفتن ویروس می­ شود.

ویروس کرونا دارای ۲۵ نوع پروتئین است که به کمک آنها به پروتئین­ های انسانی وصل شده و پس از این اتصال نامبارک، افزایش تعداد ویروس آغاز می­ شود. ویروس در بدن همه ما وجود دارد وقتی مقدار ویروس از تعداد مشخصی بیشتر می­ شود، شاهد ظهور علائم بیماری خواهیم بود.

با توجه به این ویژگی­ های اتصال و تکثیر، ما اگر بتوانیم به کمک خواص یک داروی بازدارنده، بار ویروس را در بدن شخص مبتلا کاهش دهیم، چنین دارویی می­ تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد و در صورت ابتلای فرد به ویروس، شدت بیماری را به تدریج کاهش دهد.

سالیرواویرا ۱۹ پروتئین کلیدی ویروس کرونا را از بین می­ برد؛ یعنی مانع وصل شدن پروتئین­ های انسانی با پروتئین کرونا می­ شود پس امکان پیشرفت بیماری از بین می­ رود. در این فرایند، سالیراویرا نقش چوب­ پنبه روی تیغ­ های جوجه تیغی را بازی می­ کند و سلاح پرکاربرد این موجود را به وسیله ­ای بی­ خاصیت مبدل می­ سازد.

سازمان بهداشت جهانی در  بیانیه های خود پیوسته توصیه می ­کند کشورها،  یافته ­های خود را  به اشتراک بگذارند. آیا مستندات این رخداد مهم پزشکی به دست سازمان بهداشت جهانی رسیده است؟

سازمان بهداشت جهانی وظایفی همچون دریافت اطلاعات، اطلاع ­رسانی و ارتقا سلامت عمومی در دنیا را دنبال می­ کند. اگر شرکتی پژوهش محور در کار تحقیقاتی به نتایج در خور توجه نائل آید بطور معمول باید نتیجه تحقیقاتش را ثبت کند و سپس مقاله مربوط به مطالعه خود را منتشر سازد.

شرکت میم دارو از ۱۱ ماه گذشته مستندات مربوط به سالیراویرا را در اختیار اتحادیه اروپا قرار داد و خوشبختانه این دارو جزو معدود داروهای ایرانی است که تاییدیه کشور نروژ را اخذ کرده و ما می­ توانیم پس از انجام مراحل اجرایی کار، مقاله سالیراویرا را به سازمان بهداشت جهانی ارائه کنیم تا در دستور کار انتشار قرار گیرد.

با توجه به این که سازمان های دانش بنیان موتور محرکه توسعه و پیشرفت در هر کشوری محسوب می شوند آسیب شناسی شما از این فعالیت ارزشمند در کشور ما چیست؟

متاسفانه جامعه پزشکی در بسیاری از موارد برخورد غیرمنصفانه­ ای را درخصوص ورود محصول جدید به بازار از خود نشان می­ دهند و به دنبال هرگونه اعتراض علمی و مستند بر عملکرد غیرموثر و رایج، به طعنه می­ گویند بیایید جای پزشک بنشینید و نسخه کنید.

متاسفانه فرهنگ­سازی در بین جامعه متخصصین امری بسیار صعب، پرهزینه و کم نتیجه است. اما خوشبختانه داروی سالیراویرا آن قدر قدرتمند بوده که بیماران و مخاطبین دارو پشتیبان محصول هستند اما داروهایی که پزشکان نسخه می­ کنند، داروهایی هستند که تبلیغات سنگین رسانه ­ای پشت آنهاست.

یکی دیگر از مطالبات پزشکان، چاپ مقاله درباره داروست.

بنابراین تولیدکننده باید از ثبت دارو چشم ­پوشی کرده و مقاله مربوط به محصول را چاپ کند یا اول محصول را ثبت کرده و سپس مقاله را منتشر سازد تا دارو مورد اقبال پزشکان قرار گیرد.

در مورد سالیراویرا ما حدود ۱۰۰ هزار یورو صرف هزینه ثبت کردیم و تمام مخارج مربوط به کارآزمایی بالینی این محصول از سرمایه شرکت میم دارو برداشت شد و کوچکترین حمایتی از سوی مراکز موسوم به حمایت گر مانند معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و … صورت نگرفت.

تا زمانی که کیفیت دیده بانی علمی این­گونه باشد و مراکز مدعی حمایت، نوآوری را این­ گونه یتیم رها سازند، شاهد تحولی اساسی نخواهیم بود. بروکراسی نفس ­گیر و قوانین تباه کننده­ ی وقت به اندازه ­ای است که اگر بخواهیم دنبال حمایت ­های وعده داده شده برویم انرژی­ مان تماما صرف این موارد می­ شود و رمقی برای تحقیقات باقی نمی­ ماند.

اجبار به سندسازی

در برخی موارد ما را مجبور به سندسازی می­ کنند به عنوان مثال در حوزه گیاهان دارویی کار ایجاب می ­کند برای تامین گیاه مورد نظر خود به کشاورز ارتفاعات خرم آباد سفارش کاشت و برداشت دهیم و پس از تحویل گیاه هزینه ­های آن را به حساب کشاورز واریز می ­کنیم.

مرکز حمایتگر عنوان می­ کند کشاورز طرف معامله شما باید فاکتور رسمی با رعایت قوانین جدید حاکم بر فاکتور صادر کند در حالی­که کشاورزی که در ارتفاعات خرم آباد زندگی می­ کند به زحمت کارت ملی دارد و ما چگونه می­ توانیم از این مستضعف ساکن مناطق محروم فاکتور رسمی بگیریم.

مرکز حمایتگر عنوان می­ کند اگر فاکتور رسمی ارائه نشود این بخش از هزینه­ ها را حذف خواهیم کرد. تجربه ناموفقی که داشتیم موجب شد عطای حمایت را به لقای آن ببخشیم و اصلا سمت چنین حمایت ­های ادعا شده عینیت نیافته نرویم و درصورت ادامه این روش ناکارآمد، ما را با این مراکز کاری نیست.

کپی محور بودن سیستم سازمان غذا و دارو

از مشکلات قابل بحث دیگری که مراکز دانش بنیان با آن مواجه هستند کپی محور بودن سیستم سازمان غذا و داروست.

اگر ایده محصولی را به سازمان ببرید و اراده تولید آن محصول را با متولیان مطرح کنید از شما خواهند پرسید محصول شما شبیه کدام داروی خارجی است؟ آنگاه می­ خواهند مشابه خارجی آن را به آنان ارائه کنید تا بتوانند محصول شما را مقایسه و ارزیابی کنند.

آنها در مواجهه با محصولات تازه و غیرتکراری بلاتکلیف می ­مانند. چون علاوه بر اینکه دانش و مهارت سنجش داروی تازه را ندارند، ضرورتی هم برای برطرف کردن این نقص بزرگ احساس نمی­ کنند.

بله در این سیستم کپی محور، این داروساز خلاق است که گناهکار شناخته می­ شود. از هر هزار محصولی که جهت ارزیابی به سازمان غذا و دارو ارائه می­ دهند شاید ۲ محصول داروی تازه باشد و این یعنی یک دردسر بزرگی که سیستم کپی محور را به چالش می­ کشد.

آنها می­ گویند شما تاجرانی هستید که با ریسک بی­ دلیل روی داروی تازه آتش به سرمایه خود می­ زنید. چرا مکمل جنسی و ورزشی یا لاغری وارد نمی ­کنید؟

و اگر به آنها بگویید ما دانشمندانی هستیم که قصد خدمت به سیستم درمان کشورمان را داریم نگه کردن عاقل اندر سفیه به ما می ­اندازند. ساختن داروی گران­ قیمت و کارآزمایی بالینی و انتظارات متعارف برای بررسی و تحلیل در نتایج عملکرد و صرف هزینه­ های هنگفت در این راستا و همچنین ثبت دارو و پرداخت بهای نجومی این اقدام همگی برای آنها غیرقابل توجیه است.

می­ گویند اگر این مخارج سنگین داروسازی را صرف واردات خودرو می­ کردید، می ­توانستید با سود این تجارت پول پارو کنید.

باید با چه زبانی بگوییم ما انتخاب کردیم که در این راه دشوار قدم گذاشته و تمام مشقات را تحمل کنیم تا به نتیجه­ ای عالی نائل شویم و به مردم میهن عزیز خود خدمات درمانی موثر و نوین تقدیم کنیم.

با توجه به اطلاع و اشراف حضرتعالی به مباحث مهم، چه مطلب ناگفته ای را  با  مخاطبین در ‏میان می گذارید؟

مهم­ترین دلیل موفقیت مجموعه میم دارو در تولید سالیراویرا کار تیمی بوده است. جدا از فرمولاتور و طراح که من و پدرم دکتر رضا رمضانی هستیم تک تک افراد حاضر در تیم تولید حضوری مباهات آفرین داشتند.

این افراد شریف علمی، علیرغم تمام سختی­ها و مشکلات شخصی و کاری که داشتند، در میانه مخاطرات حضور در بین بیماران کرونایی بستری در بیمارستان، خالصانه توان خود را در این راه صرف کردند.

این همکاران گرامی در بیمارستان امام خمینی بطور مستقیم در مجاورت با بیماران کرونایی قرار می­ گرفتند و سختی­ های زیادی را متحمل شدند. سالیراویرا پاداشی بود که خداوند به همدلی و همراهی تیم میم دارو مرحمت کرد و من از تک تک آنان به­ خاطر صبر  و بردباری­ شان تقدیر و تشکر می­ کنم.

تیم تولید سالیراویرا

در تیم تولید سالیراویرا از دکتر فاطمه آزادی نیا، دکتر طاهره حسین آبادی، دکتر حسین مزدارانی، دکتر کامران مختاری، دکتر فائزه متقی طلب، مهندس مهران خسروشاهی و سایر بزرگوارانی که حضور تاثیرگذار داشتند سپاسگزاری می ­کنم.

حامیان معنوی

دکتر جعفر میرفخرایی همیشه پشتیان هستند و زمانی که اعتقاد داشته باشند شخص یا گروهی خالصانه قصد خدمتگزاری دارند، حمایت گسترده­ ای انجام می­ دهند.

در سازمان غذا و دارو مدیران پاکدستی چون دکتر شانه ساز، دکتر قانعی و دکتر بهفر حرف ما را شنیدند و من به عنوان تولیدکننده باید از سازمان غذا و دارو تقدیر کنم.

پارک فناوری پردیس برای مراسم رونمایی حمایت­ های معنوی انجام دادند و صدای ما را به گوش دکتر ستاری رساندند. افراد ارزشمندی چون مهندس صفاری نیا، دکتر صدرخانلو، مهندس خالقیان، مهندس هاشمی، مهندس عسگری علیرغم این که انجام این پروژه هیچ منفعتی برای آنها نداشت اما پای کار ما ایستادند و به جای قضاوت کردن، کار ما را ارزیابی کردند.

از اصحاب رسانه هم تشکر می­ کنم که بدون هیچ چشم داشت و نفع شخصی اخبار مربوط به تولید داروی سالیراویرا را پوشش دادند و ما را با انعکاس خبری بی ­منت خود حمایت کردند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. باسلام خدمت آقای دکتر رمضانی با ساخت دارویی گیاهی جهت انواع ناراحتی های پوستی از قبیل سوختگی و زخم بستر و حساسیت‌های فصلی و مواد شوینده بهداشتی و غیره در همین سو آماده همکاری به جهت درمان بیماری‌های پروانه ای و رشد مو آزمایشگاهی برا آزمایش ندارم تقاضا مساعدت دارم برا برقرای ارتباط از جهت ارسال آزمایش‌های موجود و ارسال در خدمت هستم شماره تماس ۰۹۳۹۵۱۰۰۲۸۱ عباسی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا