اعصاب و روانتفسیر سلامت

زورگویی عامل ۱۲٫۵ درصد از خودکشی نوجوانان

آفتاب سلامت: در فرهنگ عوام رایج است که می گویند دعواهای بچه ها بخشی از بازی های آنهاست. اما واقعیت های روانشناسی، خبری و آماری چیز دیگری می گویند. کودکی که زورگویی می کند در محیط خانه دچار مشکلات عاطفی است و سعی در جبران  این خشم فروخورده با آزار کودکان ضعیف تر از خود دارد.
در بخش حوادث روزنامه می خوانیم احسان نوجوانی نخبه و آرام در مدرسه مورد حمله یکی از دانش آموزان مهاجم قرار می گیرد و دانش اموز قلدر، گردن احسان را آنچنان می فشارد که مهره های گردن طفل بیگناه جابجا شده و احسان بیهوش می شود.
نوجوان مصدوم را به بیمارستان می رسانند اما پزشکان اعلام می کنند که بصل النخاع و نخاع احسان آسیب دیده و وی در وضعیت کما قرار گرفته است. چند روز بعد نوجوانی ۱۳ ساله با کارنامه ای پر از نمرات عالی فوت می شود. کودک مهاجم تا رسیدن به سن قانونی و محاکمه به جرم قتل عمد راهی دارالتادیب می گردد.
ما موظف به پیگیری وضعیت رفتاری فرزندان خود هستیم. با کودکان و نوجوانان خود حرف بزنید و اگر مطلع شدید که او مورد زورگویی قرار می گیرد حتما از راههای قانونی و متعارف در متوقف کردن تهدیدها به فرزند خود کمک کنید. اگر از فرزند شما بخاطر قلدری و زورگویی شکایت شده، حتما این رفتار وی را ریشه یابی کرده و تا برطرف شدن قطعی این ناهنجاری رفتاری موضوع را دنبال کنید.

طبق پژوهشی جدید از سوی دانشمندان سه کشور چین، انگلیس و چین، کتک‌کاری و قلدرمآبی از عوامل اصلی خودکشی در جوانان سراسر جهان است و پژوهشگران هشدار داده‌اند این مشکل از آنچه پیش از این گمان می‌رفت وخیم‌تر است.

قلدری رفتاری است که طی آن، در یک رابطه طرف دارای قدرت آشکارا از بیشتر بودن قدرت خود سوءاستفاده می‌کند، و با پرخاشگری سعی در ارعاب طرف دیگر دارد، در این فرایند یک فرد به صورت مداوم توسط فرد یا گروهی که از او قوی‌ترند مورد آزار قرار می‌گیرد.

در ارتباط با پژوهش یاد شده، دانشمندان داده‌های ۲۲۰ هزار نوجوان از ۸۳ کشور دنیا را بررسی کرده‌اند.

پژوهشگران بریتانیا، چین و آمریکا در مطالعه‌ای بین‌المللی داده‌های ۲۲۰ هزار ۱۲ تا ۱۵ ساله را از ۸۳ کشور دنیا بررسی کردند.

با انجام این مطالعه معلوم شد کتک‌کاری و زورگویی علت اصلی خودکشی بیش از یک نفر از هر هشت جوان خودکشی‌کرده در سراسر دنیا است.

دانشمندان دانشگاه وولوِرهمپتون Wolverhampton و دانشگاه علوم پزشکی گوانجوی Guangzhou چین مسئولیت این مطالعه را به عهده داشتند و برحسب نتایج تحقیقات خود عنوان کردند سیاست‌ها و اقدامات کاهش خشونت و قلدری می باید توسعه یافته و تقویت شود تا بتوان خودکشی در میان نوجوانان را مهار کرد.

هر سال در سراسر جهان حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر به خاطر خودکشی می‌میرند و خودکشی دومین علت اصلی مرگ جوانان ۱۰ تا ۲۴ ساله است. خودکشی کودکان نیز علت ۲۲۰ هزار مورد از مرگ‌هایی است که هر سال رخ می‌دهد.

در این پژوهش که در نشریه لَنست طب بالینی الکترونیکی (EClinicalMedicine) منتشر شده آمده ارتباط خشونت و کتک‌کاری با رفتارهایی مانند برنامه‌ریزی برای خودکشی و اقدام به این کار بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت است.

بیشترین ارتباط میان کتک‌کاری و افکار متمایل به خودکشی را در جنوب شرقی آسیا دیدیم. بیشترین رابطه‌ کتک‌کاری با برنامه‌‌ریزی برای خودکشی و اقدام به آن را نیز در کشورهای غرب اقیانوس آرام دیدیم. در این میان پسرانی که خشونت‌دیده‌اند بیش از دختران احتمال دارد دست به خودکشی بزنند.

از میان این ۸۳ کشور بیشترین خطر وقوع خودکشی در ملت‌های آفریقایی وجود دارد. در مجموع بیش از یک سوم بزرگسالان در معرض خشونت و زورگویی قرار گرفته‌اند.

یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر جیمز تَانگ  James J Tang، گفت: «مطالعه ما نشان داد بزرگسالان سراسر دنیا خیلی بیشتر از آنچه یافته‌های مطالعه‌های قبلی نشان داده به خودکشی فکر می‌کنند، برای آن برنامه‌یزی می‌کنند و مخصوصاً دست به خودکشی می‌زنند.»

«هم‌چنین ارتباط مورد قلدری و خشونت قرار گرفتن با اقدام به خودکشی از همه عوامل دیگر بیشتر است و این نشان می‌دهد پرداختن به هرگونه قانون، سیاست و اقدامی برای کاهش یا توقف روند خشونت و زورگویی میان بزرگسالان می‌تواند در کاهش نرخ خودکشی بسیار مؤثر باشد. نسبت دست زدن به خودکشی در بزرگسالان و خودکشی‌های موفق بسیار زیاد و نزدیک بیست به یک است، به همین علت، جلوگیری از تلاش برای خودکشی و درمان آن باید در اولویت قرار گیرد.

پروفسور روئولینگ چن Ruoling Chen، استاد سلامت عمومی و آمار پزشکی دانشگاه وولوِرهمپتون، افزود: «آمار خودکشی و زورگویی و خشونت در بزرگسالان کشورهای مختلف و منطقه‌های مختلف سازمان بهداشت جهانی تفاوت چشمگیری داشت.»

«در منطقه آفریقا ممکن است فقر، ناآرامی‌ سیاسی و بیماری‌های مسری عامل افزایش احتمال خودکشی در میان بزرگسالان باشد. نرخ خشونت و زورگویی نیز ممکن است به خاطر وضعیت بد اجتماعی و اقتصادی بزرگسالان، پایین بودن کیفیت محیط‌ خانه، مدرسه و اجتماع، خشونت سیاسی، جنگ و جرم و جنایت باشد.

«یافته‌های این پژوهش می‌تواند مبنایی برای پرداختن به اقدامات و راهبردهای پیشگیرانه‌ای در زمینه خودکشی بزرگسالان در سطح منطقه‌ای و ملی باشد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا