نقد کاربردی

ریگزاری به نام دوبی و کسب مقام در گردشگری پزشکی

تسویه حساب های سیاسی

در حالیکه در بهشت چهار فصل ایران بخش عمده ای از فرصت کوتاه مسئولیت، صرف تسویه حساب های سیاسی و پیاده سازی فک، چانه، دندان و دماغ و کبود سازی چشم و چال مسئولین سابق و اسبق و پاکسازی هر گونه رد پایی از حضور آنها در پشت، جلو و طرفین میز مسئولیت شده و این سنت از واجبات اقداماتی و امور ضروری محوله است، در این حین ریگزار سابقی به نام امارات، مشتمل بر شیخ نشین های کوچک و در راس آن دوبی، به مرکز گردشگری پزشکی جهانی مبدل شده اند طوری که از چهار گوشه دنیا برای درمان به جهنم آب و هوایی آنجا می شتابند.

جایی که در ۹ ماه از سال، وضعیت جوی مرگباری بر آن حاکم است و فقط یک تا دو ساعت بیرون ماندن از فضای فاقد کولر موجب افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه و آغاز گرما زدگی است. اما علی رغم وجود این جهنم آب و هوایی و وضعیت لم یزرعی جغرافیایی، در سال ۲۰۱۷ اماراتی ها توانستند ۱۵ میلیون گردشگر از نقاط مختلف جهان جذب کرده و رقبای همواره پیشتازی چون پاریس و نیویورک را مغلوب خود ساخته و پشت سر بگذارند.

افزایش سهم گردشگری پزشکی امارات در تولید درآمد ناخالص داخلی

وزارت بهداشت دوبی از سال ۲۰۱۴ میلادی یک برنامه راهبردی را برای گردشگری پزشکی درپیش‌ گرفته است. هدف، توسعه و حمایت از بخش مراقبت‌های بهداشتی و افزایش سهم گردشگری پزشکی امارات در تولید درآمد ناخالص داخلی است.

یورونیوز در مصاحبه با توریستی انگلیسی به نام الکساندر که برای درمان به دوبی آمده از او نقل قول می کند: «قبل از آمدن به دوبی درباره چیزهای زیادی تحقیق کردم؛ درباره دوره نقاهت در اینجا کلی سرچ کردم، نظرات مختلف را خواندم و از نزدیکانم که دوره درمانشان را در اینجا گذراندند چیزهای زیادی پرسیدم. به همین دلیل تصمیم گرفتنم با یک تیر چند نشان بزنم: تعطیلاتم را اینجا بگذارنم، پدر و مادرم را اینجا ببینم و همزمان عمل جراحی را هم انجام بدهم.»

بیماران با استفاده از پورتال اینترنتی اداره بهداشت دوبی می‌توانند برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند.

مروان محمد المولا، مدیر بخش موازین بهداشتی اداره بهداشت دوبی می‌گوید:‌ «بیماران می‌توانند پرواز و هتل محل اقامتشان را رزرو کرده و حتی برای مراحل بعد از جراحی و مدتی که باید در دوران نقاهت قبل از بازگشت به کشورشان در دوبی بمانند برنامه‌‌ریزی کنند.»

تاسیس نمایندگی در امارات و دوبی

جالب اینجاست که با توجه به آمار باور نکردنی جذب توریست، وزارت بهداشت این کشور عربی در اقدام ابتکار آمیزی دیگر، به تمام سرمایه گذاران توریسم درمانی خارجی اعلام کرد می توانند صد در صد سهام سرمایه گذاری خود در کشور را حفظ کنند و پس از تصویب این قانون، معروف ترین بیمارستان های وابسته به دانشگاههای سرشناس خارجی، یکی پس از دیگری به تاسیس نمایندگی در امارات و دوبی اقدام می کنند.

رئیس بیمارستان کالج کینگز لندن در دوبی می گوید:‌ «امارات مقصد خوبی برای گردشگری درمانی است. بیمارستان کالج کینگز لندن، امارات متحده عربی را به عنوان اولین محل افتتاح شعبه بین‌المللی خود برگزیده است.»

کریستیان شوماخر، مدیر بیمارستان شعبه کالج کینگز لندن در دوبی می‌گوید:‌ «گردشگری پزشکی برای ما اهمیت زیادی دارد. دوبی یک مقصد فوق‌العاده است. تعداد کسانی که برای درمان پزشکی به اینجا می‌آیند هر سال بیشتر می‌شود. مقامات دوبی بازارهای مختلف را در زمینه گردشگری پزشکی زیر نظر دارند. امارات برای افرادی که به دنبال محلی برای درمان‌های پزشکی هستند مقصد بسیار بسیار جذابی است.در این زمینه با اداره بهداشت دوبی به خوبی همکاری می‌کنیم.»

نبوغ مدیریتی

یک بندر ماهیگیری فقیر و گمنام در دهه ۶۰ میلادی با نبوغ مدیریتی به چنین جایگاهی رسیده است که در سال ۲۰۱۷ می تواند ۱۵ میلیون گردشگر و حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند.آنها  بدون مالکیت حتی یک اثر تاریخی ثبت شده در لیست سازمان یونسکو و داشتن شرایط جغرافیایی و آب و هوایی وحشتناک، به چنین توفیقی دست یافته اند.

اینک نام «بلوردکان» یکی از هزاران مناطق بهشتی ایران را گوگل امیج کنید تا تصاویر آن شما را دچار این شائبه کند که مشغول نگاه کردن به مناظر جزایر هاوایی هستید. نخیر تصاویری که می بینید، گوشه ای از زیبایی های محروم از مدیریت ایران است.

نام پزشکان ایرانی در صدر

نام پزشکان ایرانی همواره در فهرست بهترین جراحان مغز و قلب و زیبایی جهان قرار دارد.

اینک خودتان بگویید ایران برای تبدیل شدن به قطب گردشگری جهان، و سهم بردن از درآمد هشتاد و دو میلیارد دلاری توریسم، بجز قطعه مدیریت و نخبگی چه قطعه ای را کم دارد؟

نویسنده:کبری حسینی/مدیر مسئول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا