اخبار صنفیمسیر سلامتگفت و گو

رهایی از بحران های فرمایشی در گرو خودکفایی کامل صنعت

مصاحبه اختصاصی با مهندس صابر نامی دبیرسندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیای و بسته بندی

صابر نامی دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی به ارزیابی صنعت داروسازی کشور در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و اظهار داشت:

ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ژئوپلیتیک از دیرباز تا کنون شرایط تنش زایی را تجربه کرده است. به همین دلیل کشور نیاز دارد تا در صنایع استراتژیک به خصوص صنعت دارو به خودکفایی کامل برسد.

وی افزود: صنعت داروسازی در ایران قبل از انقلاب رونق چندانی نداشت و شرکت‌های چندملیتی این صنعت را اداره‌ می‌ کردند اما پس از انقلاب با حضور دلسوزان صنعت دارو، شاهد پیشرفت هایی در این حوزه بودیم؛ به گونه ای که اکنون در حوزه مواد موثره ۷۰ درصد، ملزومات بسته بندی ۱۰۰ درصد و داروهای نهایی ۹۷ درصد از نیاز کشور توسط متخصصین داخلی مرتفع می گردد.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به مشکلاتی که از بیرون به کشور تحمیل می شود و نیز عوامل فساد در داخل کشور هدف سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در وهله اول حفظ دستاوردهای تا به امروز صنعت داروست. و در گام دوم قصد دارد به خودکفایی ۱۰۰ درصد در این صنعت دست یابد. به ویژه در تولید مواد موثره که در حال حاضر از هند و چین وارد می شود.

خام فروشی به صلاح نیست

وی افزود ایران به دلیل برخورداری کافی از مواد پتروشیمیایی و معدنی امکان تولید مواد حد واسط را داراست اما متاسفانه این مواد به صورت خام به فروش می رسد در حالی که می توان با به کار گیری توان علمی متخصصین داخلی و مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در تولید مواد حد واسط به خودکفایی صد در صد برسیم.

یکی از اقدامات ارزشمندی که در این راستا انجام شده است چاپ کتاب تولید مواد حد واسط دارویی است. تفاوتی که این کتاب با سایر کتاب های مشابه دارد محوریت صنعتی کتاب است تا سرمایه گذاری که قصد ورود به این صنعت را دارد اطلاعات کاربردی در این حوزه را در این کتاب به دست می آورد.

نمایشگاه فارمکس نیز با هدف تجمیع صاحبان صنعت دارو انجام گرفت. به گونه ای که هم غرفه داران و هم بازدیدکنندگان صاحبان صنایع بودند. وقتی یک داروساز وارد نمایشگاه می شد موفق به دریافت کلیه محصولات و خدمات مربوط به داروسازی می شد. یعنی هم حلال و ملزومات آزمایشگاهی و بسته بندی و هم خدمات برندینگ را دریافت می کرد.

کارکرد نمایشگاه فارمکس

فارمکس از صنعت برای صنعت بود. این نمایشگاه حتی برای ما که در دل صنعت حضور داریم اطلاعاتی را به ارمغان آورد که تا قبل از آن از وجود آن بی اطلاع بودیم. به عنوان مثال شاهد بودیم که یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دستگاه پیچیده HPLC شده است که اقدام بسیار ارزشمندی برای صنعت است.

۲۰۸ شرکت  و ۱۴ کشور اروپایی و آسیایی در نمایشگاه فارمکس غرفه داشتند که البته به دلیل شرایط کرونا نمایندگان این شرکت ها در ایران حضور پیدا کردند که نتیجه این فعالیت انعقاد قرارداد همکاری ۳۰۰ میلیارد تومانی بین صاحبان صنایع بود.

استقبال از دوره های آموزشی نمایشگاه به حدی بود که حتی بعد از برگزاری نمایشگاه نیز تصمیم به برگزاری این دوره های آموزشی گرفته شد.

در حوزه انتقال دانش فنی و تکنولوژی نیز اقدامات موثری انجام شد. شرکت های دانش بنیان نوپا به یاری شرکت هایی شتافتند که به دلیل حجم بالای خطوط تولید سبد محصولات شان را کاهش داده بودند و با امضای قراردادها و انتقال دانش فنی مولکول ها، به تولید این مواد موثره همت گماشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا