مسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

داروسازی جابربن حیان به سنگر مبارزه با کرونا پیوست

پیرو مثل زیبایی که می گوید «بجای لعن و نفرین به تاریکی، شمعی بیفروزیم» داروسازی نام آشنای جابربن حیان، در جهت کاهش آمار فوت هموطنان مبتلا به کرونا، واحد تحقیق و توسعه خود را موظف به پژوهش های شبانه روزی کرده و تولید اسپری PHR160  برای بهبود علائم ریوی کووید ۱۹  از دل مساعی شبانه روزی این داروسازی عرضه شده است. درارتباط با شناخت بهتر و بیشتر این محصول و تولید کنندگان آن، مصاحبه ای با دکتر «مجید جزنی» داشتیم که توجه مخاطبین گرامی را به مطلب انتشار یافته در ماهنامه آفتاب سلامت جلب می کنیم.
جناب آقای دکتر جزنی لطفا مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت را با خود و شرکت داروسازی جابربن حیان آشنا کنید.

من دکتر مجید جزنی، داروساز و معاونت بازاریابی فروش و صادرات، و معاونت بهره برداری در شرکت جابربن حیان  هستم.

شرکت جابربن حیان در سال ۱۳۳۹ تاسیس شد و یکی از شرکتهای اقماری هلدینگ شفادارو است که در حال حاضر تحت نظارت بانک ملی ایران فعالیت می کند.

جابربن حیان در حوزه تولید آنتی بیوتیک و داروهای درمان بیماریهای تنفسی فعالیت می نماید. و نیز در ۱۳ خط تولیدی در حوزه های قرص، سافت ژل، پماد، ویال­های آنتی بیوتیک و غیرآنتی بیوتیک کپسول و اسپری محصولاتی تولید می نماید که همگی در کشور مورد نیاز بیماران می باشد.

فکر اولیه تولید PHR160  از کجا نشات گرفته و برای همراه و هماهنگ­سازی سازمان ها و مراکز در راستای اجرایی کردن تولید این اسپری، چه مراحلی را پشت سر گذاشتید؟

بعد از بروز اپیدمی کرونا در چین و آغاز شیوع آن در ایران، یکی از شرکتهای دانش بنیان اطلاعاتی درباره ویروس و نحوه رفتار آن در بدن به دست آوردند. وقتی مطلع شدیم  ویروس پس از ورود به بدن چه نقاطی را بیشتر مورد حمله قرار می دهد بر عملکرد مخرب کروناویروس بر روی ریه متمرکز شدیم.

تحقیقات نشان می داد که بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در اثر عدم تبادل اکسیژن در ریه دچار هیپوکسی شده و به مراحل خطرناک بیماری خواهد رفت. پس از ایجاد چنین شناختی تیم تحقیقاتی به دنبال فرمولاسیونی بود که بتواند آثار مخرب ویروس بر ریه را خنثی کند.

فرمول یاد شده در اسفند ماه سال گذشته به دست آمد

اما این شرکت دانش بنیان برای تولید چنین فرمولاسیونی نیاز به حامی مالی و کاری داشت . در این راستا برای تبدیل فرمولاسیون به دارو نیاز به عملیات ویژه ای بود. به عبارتی این فرمولاسیون باید از حالت تئوری به عملی می  رسید. ضمن این که برای تولید انبوه این دارو حمایت های مالی نیز باید انجام می شد. با رایزنی هایی که انجام شد شرکت داروسازی جابربن حیان به عنوان تولید کننده PHR160  انتخاب شد.

در اواخر اسفند سال گذشته بود که واحد تحقیق و توسعه داروسازی جابربن حیان توفیق یافت یک ترکیب ایده آل و همگن از اسانس ها را وارد اسپری کنند. ۱۰۰۰ عدد از این اسپری تولید شد و برای اخذ پروانه و مقدمات کار لازم بود نتایج آزمایشات بالینی به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ارائه شود. بنابراین چندین قرارداد با بیمارستان های مختلف جهت ثبت کارآزمایی بالینی منعقد شد. پس از عبور موفقیت آمیز از این مراحل ، در تاریخ ۲۵ تیرماه ، به اخذ پروانه وزارت بهداشتنائل شدیم.

مکانیسم عمل اسپری PHR160  را برای مخاطبین توضیح دهید.

ماده اولیه این دارو طبیعی و گیاهی است. پس از ورود ویروس Covid-19  به  بدن، لایه چسبنده ای مانند ژله کل سطح ریه را می پوشاند که مانع تبادل اکسیژن می شود. کافی نبودن اکسیژن خون، عوارض شدیدی برای بدن ایجاد می کند که این دارو با از بین بردن لایه چسبنده امکان مبادله اکسیژن و در نتیجه فشار اکسیژن شریانی خون افزایش می یابد. در نتیجه در مواردی مشاهده شده است حتی بیمارانی که در اثر افت اکسیژن به کما رفته اند پس از مصرف این اسپری دوباره احیا و هوشیار شده اند.

طی سالیان متمادی آثار آنتی وایرال و آنتی باکتریال اسانس های به کار رفته در این محصول اثبات شده است و از طرفی آثار کولینرژیک و برونکودیلاتوری اجزای اسانس های طبیعی نیز به کرات در مقالات  مختلف بررسی و مشاهده شده است. اثر خلط آوری اسانس های گیاهی در کنار مکانیسم ذکر شده در لیز نمودن فیلم موکوسی و ترشحات پوشاننده آلوئول های ریوی میتواند تهویه ریوی را افزایش داده و سرفه های بیمار را کاسته و تنگی نفس و دپرسیون تنفسی ایجاد شده را تخفیف داده و هموستاز ریوی را تعدیل نماید.

طبیعی است وقتی هیپوکسی کاهش یابد مجموعه ای از آبشارهای بیو شیمیایی روی ارگانهای مختلف که در بیماران کرونایی دیده شده است کمتر محتمل خواهد بود.

مجموع اتفاقات فوق در یک بازه حدود یک هفته از تشدید وضعیت بیماری و رفتن بیمار به سمت انتوبه شدن جلوگیری کرده و به بدن فرصت ایمن سازی علیه آنتی ژن های ویروسی را خواهد داد.

این مکانیسم های پیشنهادی بر پایه مشاهدات متعدد و مقالات مروری در نقاط مختلف جهان و به صورت یک فرضیه جدی مطرح میباشد که تایید آن در سطح مولکولار و درون تن نیازمند مطالعات آتی و تخصصی تر می باشد.

به طور کل مصرف اسپری PHR160  باعث سه رویداد در بدن می شود:

۱ افزایش اکسیژن خون

۲ کاهش سرفه

۳ از بین بردن تنگی نفس

با توجه به تاثیر این دارو ما شاهد افزایش آمار فوت شدگان هستیم. علت چیست؟

با توجه به های تک بودن PHR160  تولید این دارو نیازمند صنعتی تحریم نشده و آزاد بود درحالی که ما از بسیاری امکانات برای تولید محروم هستیم به طور مثال هم اکنون در چرخه تولید این دارو به قطعات خاصی نیاز داریم که واردات آن مشمول زمان و مبادلات آزاد مالی است. پس تولید PHR160 از نظر کمیت سقف بسیار محدودی دارد و نمی تواند جوابگوی این همه بیماران نیازمند باشد.

از آن­سو رسانه ها به طور حرفه ای با صنعت تعامل ندارند و داروی PHR160 نیز خسران دیده همین ویژگی است یعنی آن طور که شایسته بود به جامعه بهداشت و درمان و هم چنین مردم به خوبی شناسانده نشد.

سازمان بهداشت جهانی در  بیانیه های خود پیوسته توصیه میکند کشورها،  یافته های خود را  به اشتراک بگذارند. آیا مستندات این رخداد مهم پزشکی که کل جهان را متاثر کرده است به دست سازمان بهداشت جهانی رسیده است؟

سازمان بهداشت جهانی کارآزمایی بالینی PHR160  را به عنوان یک داروی گیاهی در درمان عوارض ناشی از ویروس کرونا ثبت کرد .

چیزی که جامعه پزشکی و پژوهش را تهدید می کند هزاران ویروسی است که می توانند دراثر جهش ژنتیکی بیماری های جدیدی بدتر از ویروس کرونا را به جهان تحمیل کنند. مسلما کشور ما با توجه به حضور دانشمندانی نخبه و شایسته می تواند در برابر چنین جهش هایی در مقابله با بیماری ها مشارکت های اثرگذار داشته باشد. در شرایطی که کشورهای سراسر دنیا با تمام توان خود تلاش میکنند تا واکسن یا درمانی برای ویروس کرونا پیدا کنند یک شرکت دانش بنیان در ایران موفق به تولید دارویی شده است که می تواند ازآلام بیماران مبتلا به این ویروس خطرناک کم کند و او را به زندگی عادی برگرداند.

ما می توانیم

با توجه به این که چنین اتفاقاتی می تواند باز هم تکرار شود پس باید خودباوری ملی را تقویت کنیم. شاید برای درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج چشم به بیگانگان دوخته ایم و هیچ وقت به این فکر نکردیم که شاید خودمان بتوانیم در راستای درمان گام های شگفت اور برداریم. این طور نباشد که فقط در صورتی که دچار اضطرار شدیم دست به ابتکار و خلاقیت بزنیم. به طور مثال برای کاربردی شدن اسپری PHR160به سه قطعه نیاز داشتیم که هر سه را باید از خارج وارد می کردیم. اما با توجه به شرایط سخت تحریم، یک قطعه را به صورت کامل تولیدکردیم و دو قطعه دیگر هم در حال تولید هستند.

در صورت موفقیت در تولید هر سه قطعه چیزی بین ۲ تا ۵ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی خواهیم داشت. تنها دلیلی که باعث شد به چنین دستاوردی برسیم اضطرار در شرایط تحریم بود. چون می دیدیم که اگر بخواهیم واردات انجام دهیم تا چه اندازه دچار سختی خواهیم شد. این موضوع مصداق کامل تبدیل تهدیدها به فرصت هاست.

درخصوص تولید این دارو تمامی مراحل ساخت آن در داخل کشور انجام شد که این موضوع خودباروری ما را تقویت کرده است. کل دنیا در مواجهه و درمان کرونا دچار استیصال بودند ولی ما توانستیم با از بین بردن علائم ریوی که مهم ترین عارضه در این بیماری است ، به جامعه بهداشت و درمان کشور کمک کنیم. ما شواهد زیادی مبنی بر استفاده بیماران از این دارو داریم؛ بیمارانی با سن ۱ تا ۹۵ سال که همگی به درمان کامل رسیدند. بیمارانی که ریه شان سفید شده بود اما پس از دریافت این دارو به بهبودی کامل رسیدند.

با توجه به این که این بیماری جهان را متاثر کرده است کوچکترین اقدامی درباره این بیماری بلافاصله جهانی می شود. پس از ساخت دارو از کشورهایی چون هلند، ایتالیا، اسپانیا، سوریه، افغانستان، لبنان، قطر عمان و کشورهای دیگری درخواست داشتیم. تقاضا برای دارو بالاست اما اولویت با مصرف داخلی است. در صورتی که نیاز داخل تامین شود به صادرات دارو نیز فکر خواهیم کرد.

از شما هم به عنوان مدیرمسئول ماهنامه اختصاصی دارویی و پزشکی آفتاب سلامت، مجله ای موفق و وزین تشکر می کنم. از محتوای مجله شما چنین به نظر می رسد که مجله و سایت مربوطه انعکاس مطبوعاتی یک مرکز علمی و تحقیقاتی است. من از  انتشار چنین نشریه پیشتازی در دانشهای دارویی و پزشکی برای شما و همه عوامل دست اندرکار و همچنین دکتر روح الله حسینی در تامین هزینه های سنگین پژوهشی و چاپ و نشر، تبریک و عرض خسته نباشید دارم.

https://www.aparat.com/v/fU0u4

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا