تفسیر سلامت

رمان نویس و پزشکی در احاطه افسردگان

واکر پرسی Walker Percy رمان نویس، پاتولوژیست و روانشناس امریکایی متولد ۲۸ مه ۱۹۱۶ درBirmingham Alabama بود. پدرش LeRoy Percy وکیل و سناتور امریکایی وقتی که واکر ۱۳ سال داشت خودکشی کرد. پدربزرگ زمین دار واکر نیز پیش از تولد او با اقدام به خودکشی جان خود را از دست داده بود. مادرش سال ۱۹۳۱ دو سال پس از مرگ پدر با اتومبیل از روی پل به دره پرت شد و جان سپرد. واکر بعدها از مرگ مادر نیز به عنوان خودکشی یاد کرد. مجموعه این افسردگی های منجر به خودکشی، واکر را تشویق به تحصیل در رشته روانشناسی کرد. او ابتدا در دانشگاه کارولینای شمالی و سپس در دانشگاه کلمبیا، پزشکی عمومی و دو تخصص روانشناسی و پاتولوژی را تحصیل کرد و سال ۱۹۴۱ مدرک MD خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت داشت. او به عنوان یک پاتولوژیست حرفه ای در بیمارستان بسیار شلوغ Bellevue Hospital در منهتن نیویورک، آموخته های آکادمیک خود را در راستای خدمت به مردم بکار گرفت. پرسی همزمان به مطالعه آثار رمان نویسان بزرگ اهتمام داشت و مصمم بود تا به کار نویسندگی بپردازد. واکر سال ۱۹۴۶ پس از آشنایی عاطفی با یک تکنیسین پزشکی به نام ماری تاونسند Mary Townsend  با وی ازدواج کرد.

واکر پرسی  به فلسفه و نشانه‌شناسی علاقمند بود، به خاطر رمان‌های فلسفی که داستان اغلب شان در نیواورلئان، لوئیزیانا می‌گذشت، شهرت یافت. نوشته‌های او آمیزه‌ای از پرسش‌های هستی‌شناختی، حساسیت اهالی جنوب آمریکا و مذهب کاتولیک است. “عشق فیلم” ، “آخرین جوانمرد” و “لانسلوت” در بین آثار این نویسنده بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

شخصیت محوری داستان در کتاب آخرین جوانمرد، جوانی نجیب، بزرگوار و دوست داشتنی به نام “بارت” است که به دنبال بروز مشکلات روحی، از زندگی دست کشیده و از لنز یک تلسکوپ به گذشته ی خود می نگرد. این تلسکوپ، همراه با هشت دلار و سی و پنج سنت و یک کلبه ی قدیمی و چند گیاه پژمرده، همه ی دار و ندار او را تشکیل می دهد. بارت روزی تلسکوپ خود را در گوشه ای از سنترال پارک “منهتن” مستقر می کند و دختری به نام “کیتی” را می بیند. در چشم او کیتی زنی برازنده و در خور تحسین است. بارت با اشتیاق محبوب خود را دنبال می کند و در دنیای خیال عاشق دختر می شود و رفته رفته با مردم ارتباط برقرار می کند. بارت جوانی رمانتیک ، احساساتی و جوانمرد است و در نیویورک بی رحم و خشن، همچون وصله ای ناهمگون به نظر می رسد. عشق او نسبت به کیتی به رابطه ای متقابل منتهی می شود. آنها همراه با برادر بیمار کیتی برای سر و سامان دادن به زندگی، راهی جنوب امریکا می شوند اما بیماری برادر کیتی، لاعلاج است و بزودی او را از پا در می آورد…

کتاب The Moviegoer واکر، جایزه کتاب ملی ایالت متحده امریکا را از آن خود کرد. بسیاری از منتقدین، زندگی ادبی پرسی را تلاشی برای بررسی انحراف انسان در عصر مدرن ارزیابی کرده اند. واکر پرسی دهم مه ۱۹۹۰ در کاوینگتن لوئیزیانا Covington, Louisiana چشم از جهان فرو بست.

برخی جوایز برجسته ادبی:

جایزه ملی کتاب سال ۱۹۶۲

جایزه ادبی سنت لوئیس سال ۱۹۸۵

مدال طلای دانشگاه نوتردام ۱۹۸۹

جایزه بنیاد ملی علوم انسانی ۱۹۸۹

رمانهای انتشار یافته:

The Moviegoer, 1961

The Last Gentleman, 1966

Love in the Ruins, 1971

Lancelot, 1977

The Second Coming, 1980

The Thanatos Syndrome, 1987

The Message in the Bottle, 1975

Lost in the Cosmos, 1983

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا