اکسیر سلامتسلول های بنیادی و مهندسی ژنتیکنوآوری های پزشکی

رشد دادن دندان در بدن با استفاده از سلول های بنیادی

تولید دندان های طبیعی

Jeremy Mao و Edward V.Zegerelli دو عضو برجسته یک گروه تحقیق، مسئولیت هدایت پژوهشگرانی را در دانشگاه کلمبیا برعهده داشتند که شاید اولین گام جدی در تولید دندانهای طبیعی را برداشته اند.

این تیم تحقیقاتی در دانشگاه کلمبیا موفق شدند تا داربستی سه بعدی را در جای خالی دندان در دهان مستقر کرده و سلول‌های بنیادی بدن را وادار سازند به سمت این داربست مهاجرت کنند.

اجتماع سلول‌های بنیادی در داربست موجب شکل گرفتن دندانی با مواد طبیعی بدن شده است. در ۲۲ موش تحت آزمایش، پژوهشگران برای دندان پیش و دندان آسیا در جای بی دندان دهان داربست ها را مستقر کردند.

بعد از گذشت ۹ هفته، داربست ها به دندانهای استخوانی تبدیل شده و به نحو مورد انتظار دانشمندان رشد کردند.

 نتایج این آزمایش در مجله علوم پزشکی Journal of Dental Research انتشار یافته است.

پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی قابل انتقال است که در ساختمانِ آن پیشروی می کند. میکروب‌ها با استفاده از موادِ قندی اسید تولید می‌کنند که به بافت سختِ دندان‌ها آسیب می‌رساند. پوسیدگی از دندانی به دندان دیگر سرایت می‌کند و موجب تخریب و از بین رفتن دندانها می شود.

ثبت این یافته علمی به عنوان یک اختراع

دانشگاه کلمبیا نتایج تحقیق خود را آنچنان مهم دانسته که به ثبت آن به عنوان یک اختراع اقدام کرده و هم اکنون به دنبال سرمایه گذارانی است که یافته های تیم تحقیق را صنعتی سازی کرده و در اختیار عموم قرار دهند.

محققین دانشگاه کلمبیا مدعی هستند این نخستین تحقیق موفق در بازسازی آناتومیک ساختار دندان در داخل بدن با استفاده از سلول‌های بنیادی است.

معایب ایمپلنت

در روش های رایج معالجه، همچون استفاده از دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان، نارضایتی های بسیاری گزارش می شود. به طور مثال در ایمپلنت دندان، درد زا بودن و به درازا کشیدن روند بهبودی از جمله مشکلاتی است که بیماران مطرح می کنند و همچنین اگر ایمپلنت نتواند با استخوان فک چفت شود، پس از مدتی می‌افتد.

دکتر Mao توضیح می دهد رویکرد مهم در تحقیق آنها، جایگزین سازی روشی کاربردی برای عموم بیماران است. عده ای از آنان قدرت مالی درمانهای موجود را نداشته و برخی شرایط جسمی مناسبی برای ایمپلنت دندان را ندارند. دکتر Mao معتقد است بازسازی دندان با سلول‌های بدن خود فرد، روشی مناسب برای استفاده عمومی این آزمایش در شکل درمان کلینیکی است.

قبل از این آزمایش، از پتری دیش و سلول‌های خارجی برای تولید دندان استخوانی استفاده می‌کردند ولی پژوهش آنها نشان داد که می توان این کار را با مواد طبیعی بدن بیمار انجام داد. در روش پژوهشگران کلمبیا، زمان بهبودی کاهش یافته و احتمال شکست در جایگزینی دندان جدید نیز کمتر شده است.

افرادی که دندانهای دائم خود را از دست می دهند،علاوه بر مواجه شدن با تنزل کیفیت جویدن غذا، با مشکلاتی چون بدمنظر شدن دهان و صرفنظر از بعضی عادات اجتماعی همچون خندیدن و به طور کلی آسیب دیدن اعتماد به نفس مواجه می شوند. دندان نقشِ بسیار مهمی در کیفیت سخن گفتن و ادای صحیح کلمات نیز دارد.

با توجه به سرعت پیشرفت های علمی شاید به زودی شاهد کلینیکی شدن یافته های تیم دانشگاه کلمبیا باشیم و همه بتوانند در دهان خود دندانهای سفید و سالم طبیعی داشته باشند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا