اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

ربات های نخ نما، راهگشای انسداد عروق

به گزارش آفتاب سلامت دانشمندان، ربات نخ مانندی ساختند که می‌تواند در مسیرهای باریک و دور از دسترسی مانند عروق مغز حرکت کم تهاجمی داشته باشد.

مؤسسه فناوری ماساچوست Massachusetts Institute of Technology در آمریکا موسوم به دانشگاه MIT فن آوری نوینی را توسعه داده است که می تواند در آینده نزدیک به نوعی درمان کم تهاجم برای رفع انسداد عروق تبدیل شود.

این دانشگاه در سایت MIT News  بخش خبررسانی رویدادهای علمی، فیلمی تشریحی را مابین گزارش نوشتاری سایت در دسترس مخاطبین قرار داده که عملکرد ربات نخ نما را به نمایش می  گذارد. در این فیلم ربات یاد شده را می بینیم که مسیرهای باریک و پیچ در پیچ را به سادگی درنوردیده و در میان رگها پیشروی می کند.

به گزارش ماهنامه آفتاب سلامت به نقل از MIT News ؛ دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست، ربات نخ نمایی ساختند که می تواند پس از تلفیق با امکانات موجود در جراحی اندوواسکولار Vascular surgery برای پاک کردن لخته‌های خونی وارد عروق آسیب دیده مغز شود و عوارض شدیدی که پس از سکته مغزی پدید می آیند، را تا حدود زیادی بهبود بخشند.

این ربات رشته‌ای با قابلیت هدایت مغناطیسی می‌تواند فعالانه در مسیرهای باریک و پیچیده مانند عروق مغز حرکت کند؛ این نخ بسیار منعطف است و قادر است تا به شکل اولیه خود بازگردد.

Xuanhe Zhao استادیار دانشگاه MIT می‌گوید: «اگر بتوان سکته حاد را در ۹۰ دقیقه اول یا پیش از آن درمان کرد، میزان بقای بیماران می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد؛ به علاوه اگر بتوانیم دستگاهی طراحی کنیم که در این زمان طلایی، انسداد رگ‌ها را برطرف سازد، می‌توانیم از آسیب دائمی مغز جلوگیری کنیم و این امید ما است.»

Xuanhe Zhao و Yoonho Kim نویسنده ارشد این تحقیق گزارش پژوهش خلاقانه تیم مؤسسه فناوری ماساچوست را در مجله Science Robotics منتشر کرده اند.

در حال حاضر پزشکان برای پاک کردن لخته‌های خونی در مغز، از عمل «اندوواسکولار» استفاده می‌کنند؛ در این عمل جراح با وارد کردن سیمی نازک از پایین کشاله‌های ران از طریق شریان اصلی بیمار، اقدام به جراحی می‌کند؛  جراح با هدایت یک فلوروسکوپ، به طور همزمان از رگ‌های خونی با اشعه X تصویربرداری میکند و به صورت دستی سیم را به داخل رگ آسیب دیده مغز میچرخاند.

«فلوروسکوپی»نوعی تصویربرداری پزشکی و از دسته رادیولوژی است که با تابیدن اشعه ایکس، روی مانیتور، رخدادهای داخل بدن را به نمایش می گذارد.

دستگاه یاد شده با کنترل مغناطیسی می تواند جایگزینی مناسب برای روش حاضر باشد که در پاسخ به سکته مغزی یا سایر انسدادهای مغزی، درمانهای مناسبی را برای کاهش لخته ارائه دهد.

سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر یا ناتوانی در جهان محسوب می شود و جراحان روش پیچیده اندوواسکولار باید از  مهارت های بالای جراحی برخوردار باشند و چنین افراد متخصصی در بسیاری از موارد برای معالجه فوری بیمار در محل حضور ندارند و این کمبود به مرگ یا ناتوانی بسیاری از بیماران منجر می گردد. آنها در روش فعلی مجبور هستند به صورت دستی وارد عمل شوند، این ابزار معمولا از جنس آلیاژهای فلزی ساخته شده که به طوربالقوه می تواند باعث ایجاد اصطکاک و آسیب رساندن به دیواره عروق شود یا در یک فضای خاص بطور غیرقابل اجتنابی گیر کند.

تیم MIT نشان دادند یافته آنها می تواند به بهبود روشهای اندوواسکولار یاری رساند، آنها مدعی هستند روش جدید هم در هدایت و هم در کاهش تهاجم و همچنین پرهیز از هرگونه اشعه های مضر، روش درمان لخته ها را در سکته مغزی یا انسدادها، بهبود بخشد.

تیم مذکور طی چند سال گذشته، در زمینه هیدروژل ها و مواد هدایت پذیر با مغناطیس تحت چاپ ۳ بعدی به تحقیق و پژوهش مشغول بوده است و از نتایج این تحقیقات می توان برای خزیدن و پرش سوژه و گرفتن آسان توپ از سوی ربات استفاده شود و تمامی این تحرکات با هدایت مغناطیسی و آهنربا مدیریت می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا