اخبار پزشکی جهانتفسیر سلامتنوآوری های پزشکی

راز طول عمر در دو کانال سلولی

به گزارش آفتاب سلامت و به نقل از نیوزویک، پژوهشگران MDI Biological Laboratory موفق شدند مسیرهای سلولی جدیدی را کشف کنند که با افزایش طول عمر، ارتباط غیرقابل انکاری دارند.

محققان این مرکز دانش بنیان توانسته اند طول عمر کرم های Roundworm را به میزان پنج برابر افزایش دهند.

Jarod Rollins نویسنده اصلی گزارش این تیم پژوهشی، عنوان کرد شاید بتوان با تمرکز بر مسیرهای سلولی کشف شده، طول عمر انسان را به ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال افزایش داد.

گزارش این مطالعه علمی به تازگی در مجله «Cell Reports» به چاپ رسیده است.

آزمایشگاه بیولوژیکی MDI یک مؤسسه تحقیقاتی بیوپزشکی مستقل و غیر انتفاعی است که در سال ۱۸۹۸ تأسیس شده و در سالسوری بویل در ایالت ماین آمریکا واقع شده است.

ماموریت این مرکز تحقیقاتی، بهبود سلامت و رفاه انسان از طریق تحقیقات اساسی، آموزش و سرمایه گذاری های توسعه سلامتی است.

پژوهشگاه یاد شده نوید می دهد اکتشاف ها را به درمان تبدیل خواهد کرد.

دانشمندان آزمایشگاه بیولوژیک MDI در راستای احیای بیولوژیکی انسان و کند سازی روند پیری تلاش می کنند.

آنان روی دستیابی به زندگی طولانی تر و سالم تر تمرکز کرده اند. رویکردهای جدید برای درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان و همچنین بیماری های آلزایمر، پارکینسون و هانتینگتون در زمره  تحقیقات و پژوهش های آنان قرار دارد. آنها از ارگانیسم های بیولوژیکی مؤثر و مقرون به صرفه برای موفقیت در ماموریت های علمی خود استفاده می کنند.

محققین این مرکز، ارگانیسم هایی چون گورخرماهی zebrafish و سمندر را مطالعه می کنند تا پی به راز بیولوژیکی بازسازی بافت های آسیب دیده برده و از آن برای مداوای انسانها بهره گیرند.

آنان اعتقاد دارند این ویژگی ها در گذشته برای بسیاری از موجودات دیگر نیز فعال بوده اما به دلایلی این مکانیسم ها در بیشتر پستانداران خاموش شده است.

دانشمندان آزمایشگاه بیولوژیکی MDI در حال یادگیری نحوه فعال سازی مجدد این مکانیسم ها برای دگرگون سازی درمان در انسان هستند.

پژوهشگران اظهار می دارند توانسته اند دو مسیر اصلی را برای مدیریت سن در کرم الگانس کشف کنند که مدلی متداول برای پژوهش در مورد روند افزایش سن است زیرا Roundworm ژن‌های مشابهی با انسان دارد و عمر کوتاه آن نیز به سه تا چهار هفته می‌رسد. ویژگی‌های گفته شده در این کرم، به دانشمندان امکان می‌دهد تا به سرعت به اثر مداخلات ژنتیکی و محیطی برای افزایش عمر سالم پی ببرند.

دانشمندان دریافتند که جهش در دو مسیر سلولی موسوم به “IIS” و “TOR” می‌تواند به تغییراتی مثبت  دربدن بینجامد.

تغییر مسیر IIS، افزایش صد در صدی و تغییر در مسیر TOR، افزایش ۳۰ درصدی را به همراه داشت اما وقتی در هر دو مسیر بطور همزمان تغییر ایجاد کردند شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی طول عمر در Roundworm بودند.

به این کرم C. elegans نیز گفته می شود که در تحقیقات ضد پیری کارآیی های کم نظیری در آزمایشگاهها از خود نشان داده است.

هرمان هالر Hermann Haller ، رئیس آزمایشگاه MDI طی بیانیه ای اظهار داشت: «با وجود کشف مسیرهای سلولی که حاکم بر روند پیری است ، هنوز نمی دانیم چگونه این مسیرها با یکدیگر تعامل دارند.»

با شفاف سازی فعل و انفعالات در مسیرهای یاد شده، دانشمندان ما راه را برای درمانهای بسیار مورد نیاز در راستای افزایش طول عمر سالم برای جمعیتی که به سرعت در حال پیری هستند، آماده می کنند.

در اوایل سال ۲۰۲۰ ، دانشمندان اعلام کردند توانسته اند در یک مطالعه مستقل، طول عمر موشها را افزایش دهند. طبق تحقیقی که در مجله Nature منتشر شده است، موشها نه تنها بیشتر زنده ماندند بلکه از سلامتی بهتری نیز برخوردار شدند و نرخ طبیعی ابتلای آنان به سرطان و چاقی نیز کاهش یافت.

هرمان هالر Hermann Haller ، رئیس آزمایشگاه MDI طی بیانیه ای اظهار داشت: «با وجود کشف مسیرهای سلولی که حاکم بر روند پیری است ، هنوز نمی دانیم چگونه این مسیرها با یکدیگر تعامل دارند. با شفاف سازی فعل و انفعالات در مسیرهای یاد شده، دانشمندان ما راه را برای درمانهای بسیار مورد نیاز در راستای افزایش طول عمر سالم برای جمعیتی که به سرعت در حال پیری هستند، آماده می کنند.»

در اوایل سال جاری، دانشمندان اعلام کردند توانسته اند در یک مطالعه مستقل، طول عمر موشها را افزایش دهند. طبق تحقیقی که در مجله Nature منتشر شده است، موشها نه تنها بیشتر زنده ماندند بلکه از سلامتی بهتری نیز برخوردار شدند و نرخ طبیعی ابتلای آنان به سرطان و چاقی نیز کاهش یافت.

با توجه به روند افزایشی جمعیت سالخوردگان کشورهای مختلف، دانشمندان تلاش می کنند با مطالعه بیولوژیکی پدیده پیری، فراخوان شوم بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، انواع سرطان و همچنین بیماری های آلزایمر، پارکینسون، هانتینگتون و سایر بیماری های ناشی از کهنسالی را متوقف سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا