مسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

دیدگاه دکتر مهدی پیرصالحی: صنعت دارو متولی امنیت دارویی ایران

ماهنامه آفتاب سلامت با شرکت در نمایشگاه ایران فارما سلسله مصاحبه هایی را انجام داد که در این گزارش با نظرات دکتر«مهدی پیر صالحی» نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره موضوعات نمایشگاه آشنا می شویم.
آقای دکتر مهدی پیرصالحی، درباره برگزاری نمایشگاه ایران فارما چه نظری دارید؟

نمایشگاه موقعیتی است که در آن ارائه کنندگان و بازدیدکنندگان می توانند با رفتارهای سازمان یافته و هدفمند به داد و ستد کالاها، خدمات و اطلاعات بپردازند و ایران فارما توانست بسترساز تعامل سودمند مابین عرضه‌کنندگان و بازدیدکنندگان باشد.

ششمین نمایشگاه ایران فارما در سال ۱۴۰۰ برگزار شد و علی رغم وجود مشکلاتی چون بیماری کرونا استقبال خیلی خوبی از نمایشگاه انجام گرفت بیش از ۵۰۰ شرکت در این نمایش اقتصادی شرکت داشتند و تعداد بازدیدکنندگان حرفه ای هم در حد مورد انتظار بود و شاهد ارتباطات خوبی بین تامین کنندگان و تولیدکنندگان بودیم.

پنل های آموزشی سودمندی برگزار شد دانشجویانی با دغدغه خدمت به صنعت در ایران فارما حضور یافتند و ارتباط تعریف شده بین صنعت و دانشگاه در نمایشگاه ایران فارما رقم خورد که البته تعالی و به بار نشستن این آغاز خوب به  ساختارهای مربوطه باز می گردد.

غرفه موفقی نیز به دانشگاه تهران اختصاص داشت و از صنعتگران دعوت کردند تا مشکلات و چالش های صنعت را با دانشگاه درمیان بگذارند تا براساس آنها پایان نامه های دانشجویی به  سمت برطرف سازی مشکلات صنعت سوق داده شود.

آنها عنوان کردند می خواهند پایان نامه ها را به سمتی ببرند که مسئله محور باشد و رویکرد مقالاتی که مشکل امروز صنعت ما نیست چندان کاربردی نخواهد بود.

شرکت کنندگان در نظرسنجی ها، نمایشگاه را خیلی خوب ارزیابی کردند و ان­شاءالله درسال آینده با استقبال بیشتر و حضور خارجی بهتر روبرو باشیم.

در نمایشگاه ۱۴۰۰ با وجود تمام مشکلاتی که حاکم بود حدود ۹۰ شرکت خارجی علیرغم وجود تحریم و مشکلات ویزا خود را به این جایگاه ارزشمند رساندند و حتی برای سال آینده جای خود را رزرو کردند ما امیدواریم ان­شاءالله شرکت های جدیدی نیز به این فهرست  اضافه شوند و نمایشگاه جوان ایران فارما سال به سال بهتر برگزار شود.

به نظرجنابعالی رئیس انتخابی برای تصدی سازمان غذا و دارو چه کسی خواهد بود؟

به نظر من اهمیت قواعد تعریف شده جدید و تعاملات سازنده مابین سازمان غذا و دارو با وزارت بهداشت و دولت مهم تر از اهمیت فرد انتخاب شده برای مسئولیت سازمان غذا و داروست.

اگر تعاملات خوبی چه در دولت و چه در مجموعه خود وزارت بهداشت بین وزیر و معاونین و رئیس سازمان غذا و دارو حاکم شود به این صورت می توان به اقدامات مدیریتی و نتایج آن امیدوار شد.

جنس مشکلات ما بیشتر عدم هماهنگی است و درصورت بروز ناهماهنگی سازمانی، کیفیت مدیریت ها قربانی خواهد شد. ما باید درصدد بهبود سیستم باشیم به این شکل بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.

من همچنان روی  بهبود سیستم  تاکید دارم و به نظرم اگر تعامل خوبی برقرار شود مدیریتها موفقتر عمل خواهند کرد.

آقای دکتر پیرصالحی ماهنامه آفتاب سلامت طرح تاسیس سازمان غذا و داروی آسیا را به وزارت بهداشت پیشنهاد کردند و در چندین جلسه با حضور معاونین وزیر وقت به تشریح و توضیح فواید تاسیس چنین سازمانی پرداختیم.
شاید تاسیس این سازمان در کوتاه مدت درخت مثمری برای نظام سلامت ایران نباشد اما ضامن صادرات داروهای ایرانی به اقصی نقاط جهان در سالهای آتی است . می خواهیم نظر شما را دراین باره بدانیم؟

تاسیس سازمان غذا و داروی آسیا ایده بسیار خوبی است.

در حال حاضر ما مجبور هستیم هر بار در یک کشور جدید پروسه ثبت داروی صادراتی را از نو انجام دهیم در حالی که اگر چنین سازمان قاره ای و معتبری تاسیس شود بسیاری از مشکلات موجود از سر راه برداشته می شود ولی در همین ارتباط توجه شما را به روابط موفق خارجی سایر همسایگان جلب می کنم.

در حوزه خلیج فارس پنج الی شش کشور همه با سازمان غذا و داروی عربستان هماهنگ هستند و این تعامل مدیون روابط خارجی موفق است.

قاره اروپا چون به یک اتحادیه پیوسته اند یک سازمان واحد را به عنوان رگولاتور تاسیس کرده و از تصمیمات آن پیروی می کنند و از ثمرات آن نیز برخوردار هستند.

به نظر من ما در وهله نخست به ارتباطات سیاسی بهتر نیاز داریم بعد از آن می توانیم چنین طرحهای خلاقانه ای را به کشورهای قاره آسیا پیشنهاد کرده و از آنان جواب مثبت دریافت کنیم.
با توجه به اطلاع و اشراف حضرتعالی به مباحث مهم، چه مطلب ناگفته ای را  با  مخاطبین در ‏میان می گذارید؟

نمایشگاه ایران فارما نشان دهنده قدرت صنعت داروی ایران است.

این صنعت نشان داد در ظالمانه ترین تحریم ها همزمان با هجوم بلای کرونا، به حیات سودمند خود ادامه می دهد.

اگر صنعت داروی کشور وجود نداشت واقعا ایران در تامین دارو برای مصرف کنندگان خود به مشکلات جدی دچار می شد و این مشکل هزینه های گزافی به کشور تحمیل می کرد. هر داروی جدیدی که در دنیا برای بهتر شدن حال بیمار عرضه می شود، با کمی تاخیر زمانی شاهد تولید ارزان تر آن در داخل کشور هستیم.

صنعت دارو ثابت کرد که می تواند متولی قابل اعتماد امنیت دارویی ایران باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا