اخبار داروخانهاکسیر سلامتسلامت دهان و دنداننوآوری های پزشکی

دندان ها، توانایی ذاتی برای بازسازی دارند

بدن عزیز به چند تا دندان سفید و محکم جدید نیاز دارم

 

تیمی از دانشمندان ژاپنی به سرپرستی دکتر کاتسو تاکاهاشی از دانشگاه کیوتو ممکن است پارادایم درمانی جدیدی برای از دست رفتن دندانها پیدا کرده باشند.

آیا تا به حال به آینده ای فکر کرده اید که پس از فقدان دندانهای شیری و دائمی، دوباره دندانهای طبیعی سفید و محکم در لثه هایتان بروید؟

البته جوانه‌های دندانی همواره در فک وجود دارند اما پروتئین USAG-1 به جوانه ها اجازه نمی‌دهد تا به دندان‌های کاملاً شکل‌یافته تبدیل شوند.

دانشمندان پروتئین USAG-1 را غیرفعال کردند تا مجالی برای رویش دندانهای جدید ایجاد شود.

 

USAG-1 به طور معمول با اتصال به پروتئین دیگری به نام BMP bone morphogenetic protein که برای تحریک تشکیل استخوان و دندان ضروری است، BMP را از انجام وظیفه اش بازمی دارد.

محققان، دارویی آزمایشی را توسعه دادند که به طور خاص USAG-1 را هدف قرار داده و غیرفعال می کند.

آنها مقدار کمی از این دارو (در گزارش دوز مشخص نشده) را به موش هایی که برخی از دندانهای خود را از دست داده بودند، تزریق کردند.

پس از تزریق، بدون اینکه USAG-1 پروتئین را مسدود کند، BMP آزاد بود تا کار خود را برای سیگنال دادن به سلول های بنیادی انجام دهد تا به بافت های مختلف مورد نیاز برای بازسازی ساختار دندان از دست رفته تبدیل شوند.

پس از چند هفته، موش هایی که داروی غیرفعال کننده USAG-1 را دریافت کردند، عاج، مینای دندان و بافت پالپ را دوباره رشد دادند تا بخش دندان از دست رفته را تا حد زیادی بازسازی کنند.

موش های گروه دوم که این دارو را دریافت نکردند، بازسازی دندان جدیدی نشان ندادند.

رویداد مشاهده شده این مفهوم را اثبات می کند که دندان ها، توانایی ذاتی برای بازسازی دارند، اما عوامل خارجی مانند Sostdc1  این روند را متوقف می کنند.

بنابراین به طور خلاصه، با مسدود کردنUSAG-1 این درمان دارویی تجربی توانست فرآیند بازسازی طبیعی دندان را تحریک کرده و ساختارهای دندانی جدید را دوباره رشد دهد.

در این مطالعه با استفاده از نوعی آنتی بادی برای هدف قرار دادن پروتئین USAG-1 به منظور ترویج بازسازی دندان از طریق سیگنال دهی افزایش یافته BMP استفاده شده است.

از نقاط ضعف این مطالعه، در گزارش کامل انتشار یافته در مجله پزشکی Science Advances به موارد زیر اشاره ای نمی شود:

– داروی خاص آنتی بادی ضد USAG-1 نامعلوم می ماند

– دوز یا غلظت آنتی بادی تزریقی تجویز شده

– حجم و دفعات تزریق

– چه اثراتی در دوزها/رژیم های مختلف مشاهده شد

– هر گونه عوارض جانبی یا مشکلات ایمنی در درمان نامعلوم می ماند

البته این رویکرد در صورت موفقیت ممکن است روزی به انسان کمک کند تا دندان های از دست رفته را بدون نیاز به ایمپلنت یا پروتز بازیابی کند.

پیروزی تیم ژاپنی در این تحقیق مثل این است که بیمار به بدن خود بگوید: «بدن عزیز، من به چند تا دندان تازه نیاز دارم لطفا انجام بده.»

آزمایش‌های بالینی برای آزمایش ایمنی این دارو در انسان در سال 2024 برنامه ریزی شده است و هدف آن تایید و در دسترس بودن تا سال 2030 است.

تیم ژاپنی قصد دارد علاوه بر آزمایش 2024 یک کارآزمایی بالینی برای این دارو از سال 2025 برای کودکان بین 2 تا 6 سال برگزار کند.

این کودکان مبتلا به آنودنتیا هستند که برخی یا تمام دندان های دائمی شان در این نوع از اختلال نمی روید. به کودکان مبتلا به آنودنتیا یک دوز برای القای رشد دندان ها تزریق می شود.

دکتر تاکاهاشی کاربردهای بالقوه ای را برای کودکان و همچنین برای بزرگسالان پیش بینی کرده است.

کودکانی که با اختلال عدم رویش دندان به دنیا می‌آیند می‌توانند با این روش درمان شوند.

بزرگسالانی که دندان های خود را به دلیل پوسیدگی از دست داده اند نیز می توانند از داشتن دوباره دندانهای طبیعی بهره مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا