اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

دم پر رمز و راز مارمولک و آموزه های شگفت

به گزارش آفتاب سلامت توانایی های نوروژنیک مارمولک ها توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب  کرده است. بدن آنها علاوه بر اینکه عضو قطع شده را بازسازی می کند، می تواند نخاع قطع شده را نیز ترمیم کند تا کنترل دم تازه رشد یافته را برای مارمولک میسر سازد. مجله Scientific Reports نتایج تحقیق تیمی از دانشگاه  Ontario را منتشر ساخته است که چگونگی تولید سلول های مغزی در مارمولک ها را در حد مشاهدات خود توضیح می دهند.

 Matthew Vickaryous و Rebecca McDonald دو پژوهشگر ارشد این تحقیق، اظهار داشتند توانایی مارمولکها در تولید عضو و ترمیم نخاع به سلول های بنیادی خاصی مربوط است که می تواند سلول های مغزی مورد نیاز در این فرایند را تامین کنند.

طبق گزارش ۱۵ صفحه ای تیم کانادایی، آنان قسم جدیدی از سلولهای بنیادی را کشف کرده اند که بدن مارمولک ها با برخورداری از آن می تواند سلولهای مغزی جدید را بسازد و بخش آسیب دیده ی مغز را ترمیم و تعمیر کند.

این یافته ها می توانند در جایگزینی سلولهای نابود شده مغز انسان یا آسیب های سلولی ناشی از سالخوردگی، جراحت و یا بیماری های مختلفی که به مغز حمله ور می شوند، یاری بخش باشند.

متیو ویکاریوز، از پژوهشگران سرشناس دانشگاه انتاریو در این باره گفت: مغز عضوی بسیار پیچیده است و از آنجا که راه های درمانی بسیار معدودی در مواجهه با آسیب های مغزی وجود دارد، پژوهش و تحقیق در این زمینه بسیار هیجان انگیز خواهد بود. مارمولک ها مغزی دارند که پیوسته در وضعیت تازه سازی سلولهای مغزی است، این همان فرایندی است که مغز انسانها در انجام آن واقعا ضعیف است.

گزارش انتشار یافته در Scientific Reports شواهدی را برای اولین بار عرضه داشته که تغییر و تحولات سلول های بنیادی و ساختار یاخته های عصبی در مغز مارمولک ها را در معرض مطالعه مرتبطین قرار می دهد.

این مطالعه انتشار یافته در نشریه ی Scientific ، اولین مقاله ای است که شواهدی از ساختار جدید نورونی و حضور سلولهای بنیادی در مغز مارمولک ها ارائه داده است.

ربکا مک دونالد، سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: در پژوهش های پیشین، مطالعات درمورد بازسازی و ترمیم سلول ها بیشتر بر فیزیولوژی ماهی ها و سمندرها متمرکز بود ولی ما مارمولک هایی را مورد بررسی قرار دادیم که در قیاس با ماهی ها یا دوزیستان ، نزدیکی بیشتری با پستانداران داشتند.

بر حسب گزارش انتشار یافته، این تیم سلولهای بنیادی را کشف کردند که در قشر میانی مغز مارمولک به طور مستمر نورون های جدیدی را تولید می کنند. آنها برای ردیابی سلولهای تحت بررسی در مغز مارمولک ها، برچسب های شیمیایی را به آنها تزریق کردند و این ماده در DNA سلولهای تازه وارد می شد. با توجه به برچسب وارد شده به سلولها، مطالعه کنندگان، اولین مکانی را که این سلولها در آن پیدا می شدند، جایی که به آن انتقال می یافتند و انواع سلولهایی که سرانجام به آن تبدیل می شدند را مشاهده کردند.

مک دونالد از کمیت سلول های بنیادی در مغز مارمولک و سرعت تولید نورون های جدید در آن اظهار شگفتی کرد.

سال گذشته، Vickaryous حاصل مطالعه ویژه ای را منتشر ساخت که برای اولین بار سلول هایی در بدن مارمولک معرفی می شدند که این موجودات را قادر می ساختند نخاع قطع شده خود را دوباره احیا کنند.

مک دونالد تصریح کرد گام بعدی مطالعات آنان، تلاش برای دستیابی به دلائل توانایی مارمولک در بازسازی سلول های مغزی و ناتوانی گونه انسان در این امر خواهد بود.هم اینک به یافته های بسیاری در شناسایی این قابلیت نائل شده ایم. در گذشته این حقیقت از منظر دانشمندان غیرممکن به نظر می رسید. به ثمر رسیدن این تحقیقات تغییرات بنیادی و بزرگی در شیوه های درمانی آسیب های مغزی ایجاد خواهد کرد.

سایت دانشکده گولف news.uoguelph.ca وابسته به انتاریو ادامه دار بودن مطالعات یاد شده را به علاقمندان پژوهشهای زیست شناسی و پژشکی  نوید داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا