تفسیر سلامت

در مواجهه با آلودگی هوا چه باید کرد؟

سازمان جهانی بهداشت  آلودگی هوا را به دخانیات جدید عصر کنونی تشبیه کرد و آلودگی هوا را عامل مرگ سالانه ۷ میلیون انسان که چهارصد هزار نفر آن کودک هستند، اعلام کرد.
علاوه بر این سلامتی میلیاردها انسان، در اثر آلودگی های فراگیر، قربانی عواملی می شود که کنترل پذیر هستند اما آلودگی ها بنا به دلایل سوء مدیریت همچنان روند افزایشی خود را طی می کنند.

به گزارش اکونومیک تایمز؛ آلاینده‌های هوا می‌تواند سد دفاعی بدن را بشکند، به سیستم تنفسی و گردش خون نفوذ کرده و به ریه‌ها، قلب و مغز آسیب برساند. با این حال برای مقابله با اثرات جبران‌ناپذیر آلودگی هوا بر بدن، اشاره به برخی نکات ضروری است:

  • اگر در روزهای آلوده به ناچار باید ساعاتی را در بیرون از خانه بگذرانید، از ماسک مناسب استفاده کنید. ماسک‌های معمولی پارچه‌ای را فراموش کنید. ماسک‌های ویژه مانند ماسک های N99 و N95 گرچه کمی گرانند اما برای جلوگیری از تنفس ذرات آلوده، موثرترند. برای محافظت از چشم‌ها در برابر آلودگی، حتما عینک آفتابی بزنید.
  • – در خانه بمانید. از انجام تمرین‌های قلبی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در فضای باز اجتناب کنید چون این ورزش‌ها شانس ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهند. تمرین‌های ساده ورزشی را در خانه انجام دهید.
  • – تا می‌‌توانید آب و مایعاتی مانند آب میوه‌های طبیعی یا آب سبزیجات بخورید. بدن شما در هوای آلوده نباید دچار کم آبی شود.
  • – فضای سبز داخل خانه را گسترش دهید. گیاهان به بهبود تنفس شما در خانه کمک می‌کنند. گیاهانی مانند آلوئه‌ورا یا گیاه عنکبوتی تمام آلاینده‌ها را جذب می‌کنند و کیفیت هوای داخل خانه را افزایش می‌دهند.
  • – در صورت افزایش ذرات معلق (PM2.5) باید وعده‌های غذایی سبک را به جای غذاهای سنگین انتخاب کنید.
  • – استفاده از اسپری بینی برای تمیز کردن داخل بینی در صورت خروج از منزل لازم است. اگر شما مبتلا به آسم یا هر گونه بیماری تنفسی دیگر هستید، داروهای خود را هنگام خروج از منزل حتما به همراه داشته باشید.
  • – قرار گرفتن در معرض هوای آلوده ممکن است باعث سرفه، سوزش چشم و بینی، گلودرد، آسم یا خس خس سینه شود. اگر این علائم در شما ادامه‌دار بود، فورا با پزشک مشورت کنید.
آخرین تحقیقات در مورد آلودگی هوا

بسیاری از کشورهای جهان گرفتار آلودگی هوا هستند پس باید دانست آلودگی هوا دقیقا چه پیامدهایی برای سلامتی انسان دارد.

چند تحقیق علمی مربوط به اثر آلودگی بر سلامتی در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که نتایج هشدار دهنده تازه ای در خود داشتند.

ثابت شد که آلودگی هوا می‌تواند به تک تک سلول‌ها و تک تک اندام‌های بدن آسیب بزند.

آلودگی هوا می‌تواند منجر به تومور مغزی شود.

آلودگی هوا مانع رشد طبیعی ریه نوزادان و کودکان می‌شود.

آلودگی هوا پریود و قاعدگی زنان را نامنظم می‌کند.

بسیاری از سازمانهای حفظ محیط زیست و شهروندان شهرهای آلوده از مسئولین و متولیان می خواهند تا اقدامات عاجل و موثری در راستای توقف روند افزایشی آلودگی انجام داده و امکان زندگی در محیط و فضایی سالم را برای آنان فراهم آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا